16. raskausviikosta puhutaan, kun raskaus on kestänyt 15 viikosta ja 0 päivästä 15 viikkoon ja 6 päivään (15+0 – 15+6).
Sikiön paino: 100 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 10 cm
Koko pituus: 12 cm

Viimeksi päivitetty 18.4.2019

Raskausviikon 16. alussa sikiö on 13 viikkoa vanha. Sen jalat pitenevät ja vahvistuvat nyt vauhdilla – aivan pian potkut alkavat jo tuntua. Äidille tärkeää on muistaa syödä hyvin näiden vauhdikkaan kasvun päivien aikana.

Joko liikkeet tuntuvat?

Sikiön vartalo kasvaa nyt huippuvauhtia ja jalat pitenevät samalla kun luusto vahvistuu. Myös lihakset vahvistuvat, joten pian voit tuntea sikiön vilkkaat liikkeet. Muista kuitenkin, että liikkeiden tuntumiseen vaikuttaa moni asia: esimerkiksi istukan sijainti, kohdun muoto ja lapsen asento.

Ensisynnyttäjät eivät aina edes osaa yhdistää pientä ”kuplinnan tunnetta” vauvaan!

Untuvainen karva peittää vauvan

Tällä viikolla sikiön korvat saavuttavat lähes lopullisen paikkansa ja ovat selvästi nähtävissä. Nyt pikkuinen näyttää aivan pienoiskokoiselta vauvalta.

Iho on lähes läpinäkyvä, joten kaikki verisuonet kuultavat läpi. Iholle muodostuu ohut untuvakarva (lanugo), joka tulee peittämään koko kehon aina syntymään saakka.

Kohtu tuntuu selvästi

Kohtusi on jo iso! Se painaa tällä hetkellä noin 250 g ja sisältää 2,5 dl lapsivettä. Kohdun korkein kohta (fundus) on keskimäärin 8 cm navan alapuolella, mutta voi vaihdella suurestikin.

Muista syödä hyvin!

Kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt: syöthän nyt kahta varten. Erityisen tärkeää olisi muistaa hedelmät ja vihannekset: syö ainakin puoli kiloa kasviksia päivässä. Sikiösi tarvitsee niistä saatavia vitamiineja, sinä puolestaan kuitua.

Muista myös tarkkailla syömäsi suolan määrää: raskaus aiheuttaa muutenkin turvotusta, ja ylimääräinen suolapalojen nautiskelu saattaa kostautua todella tukalana olona.

Kaksi litraa vettä

Tarvitset tällä hetkellä runsaasti vettä jo omankin hyvinvointisi ja aineenvaihduntasi kannalta: kaksi litraa päivässä on minimi. Pidä vesipullo käden ulottuvilla päivin öin, ja muista myös juoda siitä. Riittävä nesteytys auttaa torjumaan monia raskauden vaivoja, kuten ummetusta ja peräpukamia. Paras janojuoma on vesi, sillä mehuissa olevat sokerit ja hapot ovat haitaksi hampaillesi (jotka ovat jo muutenkin kovilla!) ja hiilidioksidipitoiset juomat turvottavat entisestään.

Haluatko sähköpostiisi joka viikko ajankohtaista ja kiinnostavaa tietoa raskautesi etenemisestä? Tilaa vau.fi:n uutiskirje, ja samalla osallistut ihanien palkintojen arvontaan!

Mitä mieltä olet artikkelista?  

JAA