Raskauspahoinvoinnista kärsii kolme neljästä odottajasta. Etova olo voi iskeä mihin aikaan päivästä tahansa, useimmiten jonkin aikaa ruokailun jälkeen. Tavallisesti pahoinvointi helpottaa alkuraskauden jälkeen.

Julkaistu 25.3.2008

Raskauspahoinvoinnin arvellaan liittyvän odotusajan hormonituotantoon. Pahoinvointi helpottaa useimmilla odottajilla 12.–14. raskausviikolla – suunnilleen samoihin aikoihin, kun osa raskaushormonien tuotannosta siirtyy istukan tehtäväksi.

Pahoinvoinnin ja oksentamisen säätelykeskus sijaitsee aivoissa, ja raskaushormonit todennäköisesti vaikuttavat siihen. Hormonit vaikuttavat myös mahalaukkuun, josta tulee erityisen rentoutunut, mikä voi sekin voi johtaa pahoinvointiin.

Monisikiöraskauksissa pahoinvointia ilmenee tavallista useammin suuremman hormonimäärän vuoksi. Myös stressi ja väsymys voivat lisätä pahoinvointia.

Elimistön tapa suojata sikiötä?

Ensimmäiset raskauskuukaudet ovat sikiölle kriittisimmät. Joidenkin teorioiden mukaan raskauspahoinvointi onkin elimistön luonnollinen tapa suojata kehittyvää sikiötä, sillä tuleva äiti pysyttelee vapaaehtoisesti loitolla sellaisista ruoka-aineista, joista saattaisi olla haittaa sikiön kehittymiselle.

Hyperemeesi voi viedä sairaalaan

Joissakin harvinaisissa tapauksissa odottava äiti kokee erityisen voimakasta pahoinvointia. Tällöin kyse voi olla sairausluokituksen saaneesta raskauspahoinvoinnista eli hyperemeesistä. Hyperemeesistä kärsivä odottaja saattaa oksentaa jopa kymmeniä kertoja päivässä. Tila vaatii usein sairaalahoitoa ja suonensisäistä ravintoa.

Useimmiten raju pahoinvointi hellittää noin raskauden puoliväliin mennessä, mutta jotkut odottajat kärsivät siitä raskauden loppuun asti.

Keinoja pahoinvoinnin taltuttamiseksi

Seuraavat keinot saattavat lievittää tavallista raskauspahoinvointia:

  • Syö vähän ja usein.
  • Vältä rasvaisia ruokia.
  • Syö jo ennen kuin tulet nälkäiseksi.
  • Nuku ja lepää riittävästi.
  • Vältä stressiä.
  • Aamupahoinvointiin voi auttaa pari keksiä ja vähän teetä nautittuna rauhassa sängyssä.
  • Syö hiilihydraattipitoista ruokaa, kuten täysjyväleipää, aamiaismuroja ja riisiä.
  • Juo riittävästi (etenkin jos oksennat).
  • Huolehdi siitä että saat raitista ilmaa päivittäin.

Kokeile myös näitä keinoja:

  • Akupunktiota tai akupainantaa.
  • Kamomillateetä: Sekoita muutama tippa kamomillakukan esanssia veteen.
  • Nauti 25 mg B6-vitamiinia kolme kertaa vuorokaudessa.
Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliMatkustaminen vauvan kanssa ei ole heikkohermoisen puuhaa
Seuraava artikkeliHeti rinnalle syntymän jälkeen
JAA