Virustaudit tuovat mukanaan ikävää yskää, mikä voi etenkin lapsilla pitkittyä. Öinen yskiminen väsyttää niin lapsia kuin myös heitä hoitavia aikuisia. Yskää hillitseviä lääkkeitä ei yleensä määrätä pienille lapsille, sillä lääkkeillä on myös sivuvaikutuksia. Tässä 5 erilaista kotikonstia yskän hillitsemiseksi.

Viimeksi päivitetty 13.3.2018

1. Höyryhengitys vähentää yöllistä yskimistä

Höyryhengityksen teho perustuu siihen, että höyry ohentaa limaa. Lapsen on helpompi olla, kun lima lähtee liikkeelle.

Lapsen yölliseen yskään voi myös kokeilla ilmankostutinta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että asiantuntijan suosittelevat kostuttimia, jotka höyrystävät ilmaa kuumentamalla vettä. Muut höyrystimet saattavat levittää haitallisia mikrobeja ilmaan.

2. Kylmä ilma auttaa

Kylmä ilma hillitsee yskimistä, sillä kylmä pienentää turvotusta kurkussa. Jos lapsi ei saa unta pahan yskäkohtauksen takia, lapsen vieminen hetkeksi kylmään saattaa auttaa tilanteessa. Muista kuitenkin pukea lapselle riittävästi päälle.

Jos yskä on äitynyt pahaksi, kannattaa asiasta keskustella lääkärin tai neuvolatyöntekijän kanssa.

 

3. Korota nukkumisasentoa

Lapsen nukkumisasentoa kannattaa rakentaa sellaiseksi, että lima valuu painovoiman avulla oikeaan suuntaan. Voit esimerkiksi lisätä tyynyjä tai muita korokkeita lapsen pään alle.

Muista kuitenkin, että pienille vauvoille ei suositella tyynyjä tai muita ylimääräisiä vilttejä sänkyyn tukehtumisvaaran vuoksi.

4. Hunaja ja sitruuna

Veteen sekoitettua hunajaa voi antaa yli 12 kk lapselle. Myös puristettu sitruuna käy hyvin yskänlääkkeeksi hunajajuoman sekaan. Hunaja hillitsee yskimisrefleksiä ja auttaa lapsia nukkumaan yskimättä.

Pienille vauvoille hunajaa ei kannata antaa, sillä hunajasta voi harvinaisissa tapauksissa saada vauvoille vaarallisen botulismin.  Tauti on kuitenkin äärimmäisen harvinainen.

5. Piparminttu helpottaa oloa

Perinteisiä yskään tepsiviä yrttejä voi kokeilla myös pienille lapsille, jos lapsi pitää hieman vahvemmistakin mauista. Esimerkiksi piparminttukarkit ovat hyvä kotikonsti yskään.

Hunajalla makeutettua piparminttuteetä voi myös kokeilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei kofeiinia suositella lapsille. Katso siis, että teessä on vain sellaisia aineita, joita haluat antaa lapsellesi.

Jos lapsella on kova ja pitkittynyt yskä ja lapsi on alle 6 kuukautinen, ota yhteys lääkäriin. Jos lapsella esiintyy hengitysvaikeuksia, on myös syytä ottaa välittömästi yhteys lääkäriin.

Lähteet: Kid Nurse, CommonSenseHome.com

Vältä yskä välttämällä sairaus – onko se mahdollista?

Paras – mutta myös älyttömin – konsti on välttää sairastuminen. Vanhempi kun ei voi kontrolloida lapsen altistumista viheliäisille viruksille. Näillä seuraavilla seikoilla voi kuitenkin pienentää niin omaa kuin myös lapsen sairastumisriskiä:

1. Pese omat kätesi. Laita myös lapsesi pesemään kädet säännöllisesti.

Viruksia voi tarttua matkaan pinnoilta, joita monet ihmiset koskettelevat. Sairastumisriskiä voi pienentää, kun huuhtelee taudinaiheuttajat käsistään ennen kuin onnistuu siirtämään pöpöt käsistä elimistöön.

2. Älä hiero nenää tai silmiä. Yleensä sairaudet tarttuvat juuri nenät tai silmän kautta.

Tyypillinen tapa tartunnan saamiseen on nenän tai silmän kautta. Flunssa-aikana nenät kuivuvat ja ihmiset alkavat hieroa neniään. Näin pöpöt pääsevät käsiksi nenän limakalvoille, joista elimistöön pääseminen tapahtuu helpommin. Suun kautta lähestyttäessä pöpöt kohtaavat usein tappavat vatsahapot.

3. Älä mene vierailulle kipeiden ihmisten luokse.

Sairaana olevia kannattaa tietysti vältellä. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä monet flunssat voivat tarttua itämisvaiheessa.

4. Syö terveellisesti.

Ruokavalion vaikutus vastustuskykyyn ei ole vielä täysin selvä. Näyttää kuitenkin siltä että tietyillä hivenaineilla kuten sinkillä olisi vaikutusta vastustuskykyyn. Sinkkiä löytyy hyvin esimerkiksi täysjyväviljoista,  pinaatista, parsakaalista, herneistä ja muikuista.

5. Älä kylmety, mutta älä jätä urheilematta

Vanha viisaus siitä, että kylmettyminen lisää sairastamisriskiä, pitää jossain määrin paikkaansa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö talvisäällä kannattaisi urheilla ulkona. Etenkin lapsille ulkona oleminen sisältää suurimman osan päivän liikkumisesta. Liikkuminen ja urheilu nostaa puolestaan puolustuskykyä. Telkkarin töljötys sisällä ei siis ole mikään konsti välttää flunssaa.

Lähde: Yle: Miksi joku sairastaa aina ja toinen ei saa flunssaa koskaan? Asiantuntija vastaa

 

 

Mitä mieltä olet artikkelista?