Lapsen ei voi olettaa omin avuin löytävän vakinaisia ja säännöllisiä unitottumuksia ensimmäisinä viikkoina. Silti voi alkaa vakiinnuttaa hyviä tapoja ja pikku rituaaleja, jotka vähitellen opettavat lapselle päivän ja yön eron ja auttavat iltanukkumiseen ja yövalvomiseen.

Viimeksi päivitetty 27.5.2011

”Pari ensimmäistä viikkoa Johanneksen laitokselta pääsystä oli pelkkää idylliä. Hän söi ja nukkui ja katseli meitä valveilla ollessaan. Emme ollenkaan ymmärtäneet, miksi kaikki olivat varoitelleet meitä, kuinka työlästä se ensi alkuun olisi. Mutta kolmas viikko alkoi vatsakivuilla ja kovalla huudolla, ja siihen auttoi vain jatkuva kanniskelu. Johannes ei itkenyt ihan niin kovasti, että häntä olisi voinut sanoa koliikkivauvaksi, mutta kyllähän häntä monet illat ja yöt saatiin kanniskella, keinuttaa ja tanssittaa, ennen kuin vatsa rupesi toimimaan paremmin kolmen kuukauden vanhana.” 

Hannu, 8-kuukautisen Johanneksen isä

 

Hyviä unirutiineja oppimassa

On parasta viedä jo alusta alkaen lapsi nukkumaan, kun hän valvoo pitempään. Näin hän totuttautuu nukkumaan itsenäisesti. Jos pidät kiinni tästä tavasta, sekä sinä itse että lapsesi säästytte myöhemmin työläältä vieroittamiselta.

Voi myös olla hyvä ajatus antaa lapsen nukkua korissa tai vuoteessa yöaikaan rauhallisessa makuuhuoneessa ja makuupussissa tai vaunuissa meluisampina päivätunteina. Monet pukevat vauvalle jo alusta asti pyjaman päälle yöksi, ja iltakylpy on kodikas tapahtuma sekä lapselle että vanhemmille. Jos kuitenkin huomaat lapsen piristyvän kylvystä, on parasta siirtää kylpeminen aamuun.

Makuuhuoneen tulee olla pimeä ja viileä, mieluiten 17–18 astetta. Kaikki vauvat heräilevät yöllä, ja jos huone on valoisa, ympäristö alkaa kohta kiinnostaa enemmän kuin pimeässä huoneessa.
 

Vauva huomaa, että yöllä ja päivällä on eroa

Sinun tulisi jo nyt huomata myös se, että päiväsyömisellä ja yösyömisellä on eroa. Päiväsaikaan syötön pitäisi olla leppoisa hetki, jolloin ollaan yhdessä ja jutellaan, hymyillään ja leikitään sormilla. Yöllä taas aterian tehtävänä on lähinnä tyydyttää lapsen nälkä. Älä sytytä valoa, ellei se ole välttämätöntä. Lapselle ei ehkä ole syytä puhellakaan, vaan yhteinen hetki sujuu muutenkin. Vältä myös vaipan vaihtoa, ellei se ole tuiki tarpeen. Jos vaippa on vaihdettava, tee se mieluiten vuoteella.

Tämän ikävaiheen jälkipuoliskolla vauva alkaa tunnistaa yön ja päivän eron. Sinun itsesi luomien päivän tunnusmerkkien avuksi tulee nyt melatoniini-hormoni, joka vaikuttaa vuorokausirytmin muodostumiseen. Keho alkaa erittää melatoniinia illalla, kun aurinko laskee ja tulee pimeää. Se tekee meidät unisiksi ja antaa hyvät yöunet. Melatoniinin tuotanto käynnistyy jo kohdussa ja lisääntyy vähitellen. Kun lapsi on 24 viikon ikäinen, sen taso on noin 25 prosenttia aikuisen tasosta.

 

Univinkkejä


Lapsi on äidin vatsassa ahtaasti, ja monet vastasyntyneet tyyntyvät, kun kädet ja jalat ovat yhdessä. Ennen vanhaan vauvat kapaloitiin, ja joissain kulttuureissa lasta kannetaan liinassa selässä tai vatsalla.

Jos lasta ei imetetä, äiti ja isä voivat hoitaa yösyötön vuoron perään.

Huovista ja lampaantaljasta voit rakentaa nukkumapaikasta pienen tiiviin pesän. Kääri lapsen huopa rullalle ja aseta se vuoteella lapsen ympärille.

Lapsi kiinnostuu nyt enemmän yhdessäolosta ja leikistä. Aktiiviset valvejaksot tekevät päivästä elämyksekkään ja ovat omiaan lisäämään yhtenäistä unta yöllä.


Lue myös:

 

Mitä uni on?

Vauvan unirytmiin voi vaikuttaa

Iltarutiinit vähentävät vauvan univaikeuksia

 

Lähteet:

Eckerberg, Berndt | Hur man lär barn att sova på nätterna: barn från cirka fem till cirka arton månader | B. Eckerberg, 1999

Holm, Sara | Sov gott! En bok om barn, sömn och funktionshinder | Riksförbundet förrörelsehindrade barn och ungdomar, 2005

Kreutz Wirfelt, Anna | Om barns sömn och sömnproblem, 0–12 månader | Axélion, 1997

Mindell, J.A. ym. | Behavioural treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children. SLEEP 2006 | Osa 29, nro 10:1263–1276

Pantley, Elizabeth | Pehmeä matka höyhensaarille: hellä tapa saada vauva nukkumaan läpi yön. Suom. Rose-Marie Chatterji | Suomussalmi, Myllylahti, 2005

Smith, Lars ja ulvund, Stein Eirik | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, 1993
Wahlgren, Anna | Sova hela natten: så hjälper du ditt lilla barn att sova gott hela natten lång | Alexander Halling, 2005

Welford, Heather | Hjälp ditt barn att sova bättre | Egmont Richter, 2001

Wolfson, A. ym. | Effects of parent training on sleeping patterns’ stress and
perceived parental competence | Journal of Consulting and Clinical Psychology 1992 (60): 41–48

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliMitä uni on?
Seuraava artikkeliNelikuisen uni
JAA