Onko äiti lapselle tärkein?

Äitikö lapselle tärkein?

Erotilanteissa lapset menevät edelleen useimmiten äidille. Elääkö oikeuskäytännöissä myytti siitä, että äiti on lapselle tärkeämpi huoltaja kuin isä?

"Kun lapsen asumisesta riidellään, lapsi määrätään useammin äidille kuin isällä", lastenhuoltajuuskiistoja tutkinut erikoistutkija Marjukka Lasola kertoo.

Laki ei sinänsä suosi sen enempää isää kuin äitiäkään. Kyse on laintulkinnasta.

"Laki lähtee siitä, että kiista ratkaistaan lapsen edun mukaisesti. Laissa ei siis määritellä vanhempien etusijaa sukupuolinäkökulmasta, vaan laki on tässä asiassa sukupuolineutraali", Lasola sanoo.

Lapsen etua on monissa tapauksissa vaikea selvittää.

"Lapsen etu on hankala käsite, eikä sen määritelmä voi olla kovinkaan tarkkarajainen. Huolto- ja tapaamisoikeuden ensimmäinen pykälä määrittää lapsen edun niin, että lapsen fyysinen ja henkinen kasvu turvataan suhteessa molempiin vanhempiin", Lasola kertoo.


Kohti yhteishuoltajuutta

Huoltajuuskiistoja on hoidettu ajansaatossa hyvin erilaisin kriteerein.

"Olemme viimeisen sadan vuoden aikana siirtyneet lainsäädännön tasolla perheen autonomiasta yksilön autonomiaan. Ennen mies edusti sekä vaimoa että lasta perheestä ulospäin. Nykyisessä yksilöautonomiassa lapsen oikeudet ovat turvattuja yksilötasolla etupäässä lapsen edun käsitteen kautta", Lasola sanoo.

Kirsti Kurki-Suonion väitöskirjatutkimuksessa Äidin hoivasta yhteishuoltoon selviää, että lapsen edun ihannetulkinta merkitsi ennen äidin tarjoamaa hellää hoivaa. Käytännössä siis äiti nostettiin huoltajuuskiistoissa etusijalle. Nyt tämä ajattelutapa on horjumassa.

Uudeksi ihanteeksi on noussut yhteishuoltajuus. Tulkinnan käyttöä on tuettu käytöstieteellisin tutkimuksin. Myös muutokset sukupuolirooleissa on antanut vauhtia yhteishuoltajuuden korostumiselle.


Miten lakia luetaan?

"Jos parisuhde purkautuu, kun lapsi on imeväinen, äiti voi saada lähivanhemmuuden, koska se on lapsen edun mukaista. Siihen on silloin fysiologisia perusteita. Kun kysymys on vanhemmasta lapsesta, lapsen lähivanhemmuuden määräytymistä ei lainkaan arvioida lapsen vanhemman sukupuolen perusteella", siviilioikeuden professori Urpo Kangas toteaa.

Nykyään myös isät ovat tietyssä kiistoissa etusijalla.

"Jos isä ja äiti ovat tasavertaisia vanhempina, poikalasten lähivanhemmuus on voitu uskoa heidän isälleen, sillä poikien on katsottu tarvitsevan varsinkin tietyssä iässä isää", Kangas huomioi.

Vastasyntyneen lapsen äidillä on tosin valta tehdä lapsestaan isätön.

"Jos yksinäinen naishenkilö salaa lapsensa isän, hän päättää yksin lähivanhemmuudesta ja huoltajuudesta", Kangas huomauttaa.

Teksti: Jarkko Uro
 
 
Myyttisarjan muut jutut:
 



Lähetä kommentti
 
Nimesi:
Otsikko:
Kommenttisi:
Kirjoita tähän, mitä näet yllä:
Kommentteja yhteensä: 17
Papalla karkas mopo kädestä...
Kirjoittaja maija meikäläinen 25.05.2011
Kannattaisi papan ottaa hieman enemmän selvää asioita ennen kuin täällä kirjoittaa. lapsen äitihän oli saanut raivokohtauksia, jättänyt ottamatta mielialalääkkeet ja otettu lääkkeiden yliannostuksesta sisään sairaalan päivystykseen. Kukaan ei ole ketään haukkunut, vaan tämän lapsen äidin mielikuvitusta (valitettavasti). niin siis puhumattakaan 2 kertaa häätö vuoden sisällä, jätti antamatta astamalääkkeet lapselle, yms. yms. Niin siis kyllä tapauskohtaisesti isä on parempi lähihuoltajana, kuten se on hovioikeuskin päättänyt. Valitettavasti uskon vakaasti, että noissa oikeusasteissa pätee vain faktat ja mikä päätös sieltä tulee niin kyllähän niille on aina tosiasioihin perustuva tuomio :D
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Lapset isälle
Kirjoittaja Äiti ilman lapsia 27.04.2011
Lasten isä hoiti työt ja remontoinnin, lasten hoito oli 99%:sti minun kontolla. Apua ei saanu edes pyytämällä tai rukoilemalla. Lopulta henkiseen väkivallan alla uupuneena päädyin ottamaan eron, koska mielestäni se oli myös lasten edun mukaista. Väliaikaismääräyksellä lapset määrättiin minulle ja koko pesue alkoi jo toipua, kunnen käräjillä pysyvä lähihuoltajuus määrättiin narsisti isän ja hänen sukunsa valheiden perusteella isälle. Itse en puhunut muista pahaa ja se oli minun virheeni. Lasten toipuminen alkoi alusta. "Jännää" tässä on se, että kun lapset asuivat kanssani isä ei tavannut itse sopimansa tapaamissopimuksen mukaisesti lapsia, ei edes murto-osaa siitä ja vetosi, että "se on vain hänen OIKEUTENSA tavata lapsia". Muutoksen jälkeen olen saanut pyytää, suostutella ja anella että saisin tavata lapsiani edes sen mitä oikeudessa on sovittu.
Tilastot ovat minua kohtaa armottomia. Hovioikeus ei juuri koskaan muuta käräjäoikeuden tuomioita....sitä kuitenkin odotellessa...
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
miten lapsi saadaan Äidille
Kirjoittaja Erkki Lepola 25.11.2009
Nyt on sellainen tilanne kun Isä tai mikä ei anna lasta äidille vaan haukkuu äitiä Huoraksi ja juopoksi ja niin edelleen .Voin kertoa että äiti ei juo eikä huoraa eikä tee muutakaa pahaa .
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
;) nainen ja kone
Kirjoittaja Kaksineuvoinen 17.09.2009
Anteeksi,taisin toistaa itseäni...
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Isättömyys etuna..mutta
Kirjoittaja Kaksineuvoinen 17.09.2009
KUN (joskus todella) lapsen etu on isättömyys, onko äidillä mahdollisuus salata isä? Silloinkin kun isä tietää lapsen tulosta, mutta ei ole siis vielä vahvistettu isä. Eli onko isällä mahdollisuus vaatia isyystutkimus ja oikeus lapseensa?
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Isättömyys etuna
Kirjoittaja Kaksineuvoinen 17.09.2009
KUN (joskus todella) lapsen etu on isättömyys, onko äidillä mahdollisuus salata isä? Silloinkin kun isä tietää lapsen tulosta, mutta ei ole siis vielä vahvistettu isä. Eli onko isällä mahdollisuus vaatia isyystutkimus ja oikeus lapseensa?
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Onko äidillä todella valta?
Kirjoittaja Kaksineuvoinen 17.09.2009
KUN (joskus todella) lapsen etu on isättömyys, onko äidillä mahdollisuus salata isä? Silloinkin kun isä tietää lapsen tulosta, mutta ei ole siis vielä vahvistettu isä. Eli onko isällä mahdollisuus vaatia isyystutkimus ja oikeus lapseensa?
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Isättömyys lapsen etu,mutta mahdollinen?
Kirjoittaja Juristia/kokemusta? 17.09.2009
Jos lapsen isä tietää lapsesta, mutta isyyttä ei ole vahvistettu,onko äidillä valta tehdä lapsestaan isätön? Ts. Voiko isä vaatia oikeuksiaan lapseen (pakottaa isyyskokeisiin jne)?
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Yleistämistä
Kirjoittaja Nimetön (mies) 16.09.2009
"Valitettavaa mutta totta:äiti on lapselle tärkein ja se on huomattu tässä perheessä monella eri tavalla"

Melkoista yleistämistä - omasta perheestä yleistetään muihin.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Tyttö
Kirjoittaja Nimetön 16.09.2009
Tytöllä isä on usein erittäin tärkeä. Olen keskustellut ihmisten kanssa ja monet ovat kanssani samaa mieltä siitä että perheessä tyttären ja isän suhde on vahvempi kuin muut suhteet.

Tytär ottaa vahvasti miehen mallin isältään ja tytärtään huonosti käsittelevä isä tai puuttuva isä haavoittaa tytärtä lopullisesti. Tyttö ei usein koskaan opi luottamaan miehiin. Tyträrelleen kauniisti puhuva isä luo tytölle hyvän itsetunnon.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Ei se aina ole äiti paras
Kirjoittaja Uusiperheen äiti 15.09.2009
Pakko oma mielipiteeni tähän todeta vaikka itsekin äiti olen, ei se aina ole äiti paras lapselle. Mielestäni molemmat isä ja äiti on yhtälailla tärkeitä lapselle ja lapsella on oikeus molempiiin ja olla molempien kanssa!Eräät äidit tekevät kaikkensa saadakseen isän näyttämään huonolta vain katkeruuttaan ja ilkeyttään!monelle on raha eli elatusmaksut tärkeämpiä kuin lapsi.ja tuo on taivahan tosi liian monessa tapauksessa....
oma lapseni tapaa valitettavasti isäänsä enää joka toinen vkloppu,kun isä muutti yli 300 km päähän.sitä ennen asuimme lähekkäin ja he tapasivat tuon lisäksi aina kun sovittiin niin eli lasta ajatellen!puolisoni lapset asuvat meillä joka toinen vk ja on aivan loistava systeemi lapsille,mutta nyt äiti katkeruuttaan yritää hajottaa toimivaa systeemiä(3 v toiminut) rahan takia...onneksi asia selvitetään asianajajien avulla,joten hän ei pääse tallaamaan miestäni joka rakastaa lapsiaan yli kaiken ja haluaa olla isä heille!!
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Viimeiseen asti pakko tavata, oli hyvästä tai ei
Kirjoittaja P.S. 15.09.2009
Kirjoitan omasta tilanteestamme mietinnän arvoisen seikan. En epäile, etteikö isä olisi aivan yhtä hyvä lähivanhempi kuin äitikin, jos tilanne on se, että molemmat vanhemmat ovat henkisesti siihen kykeneviä.
Meidän tapauksessamme tilanne on aivan odotuksesta asti ollut se, ettei perhettä olla perustamassa, mutta isä halusi oikeuden lapseensa, joka minusta tuntui silloin oikeutetulta. Myöhemmin ilmeni, ettei se todellakaan ole lapsen edun mukaista, sillä isä on päihteiden (myös huumaavien) kanssa ongelmissa ja lisäksi maanis-depressiivinen (johon ei halua hoitoa) Oikeus katsoo kuitenkin, että on lapsen edun mukaista antaa tavata tasapainotonta ja oudosti käyttäytyvää isää, toki isän äidin valvonnassa (käytännössä valvontaa ei välttämättä olekaan vaikka molemmat väittävät niin, lapsi kyllä kertoo). Koulupsykologi on todennut, että lapsella on nyt kohonnut riski sairastua maanis-depressiivisyyteen sen perinnöllisen 25% lisäksi, koska joutuu tekemisiin isänsä kanssa.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Yhtesihuoltajuus toimii
Kirjoittaja Minna 15.09.2009
Meillä toimii täydellinen yhteishuoltajuus: 2 kouluikäistä ja yksi eskarilainen ja lapset asuvat vuoroviikoin minun ja isänsä luona. Asumme lähekkäin toisiamme ja meidän oli näin helppo järjestää koulu ja tarha-asiat. Näin molemmille meistä jää sitä "omaa aikaa" ja kummallakin on yhtäläinen oikeus viettää lastensa kanssa niin arkea kuin juhlaakin. Suosittelen!

Mielestäni Äiti ei automaattisesti oli lapsen paras huoltaja: Äitihän voi olla alkoholisti, narkkari, mielenterveyspotilas, fyysisesti sairas... Ja vaikkei olisikaan, voisi silti isä olla se parempi vanhempi.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Nähdään mitä halutaan
Kirjoittaja L.K 15.09.2009
Onko äiti sillioinkin tärkein kun hän ja uusi isäpuoli yhdessä puhuu lapselle, mustamaalaten lapsen biologista isää, eikä anna oman isänsä edes tavata lastaan? Lisäksi äiti ja isäpuoli uhkailevat lapsen biologista isää lähestymästä omaa lastaan. Itse olen kohtalon lapsi, joka on elänyt isättömän lapsuuden aina näihin päiviin asti. En olisi niinkään varma siitä, että äiti on se oikea. Nyt vihaan äitiäni, koska syöttivät omasta isästäni milloin mitäkin.

Olen hyvä esimerkki, lojaliteettikriisin lapsi ja nyt aikuinen, joka kantaa lapsuuden aikaisia traumoja nyt ja vielä lisäksi uutta taakkaakin. Koskaan en tiedä milloin näen seuraavan kerran lastani.
En yksinkertaisesti luota oikeus-,enkä sosiaalijärjestelmään. Äitejä ovat suurimmalta osin sosiaaliihmiset, jotka vetävät yhtä köyttä vääristellen lausuntoja. Kun puhutaan miehen ja naisen välisestä palkkaeroista, silloin äidit huutavat tasa-arvon nimissä kuin hinaajat. Kun puhutaan isän lapsen oikeuden isäänsä, sitä ei haluta edes kuulla.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Mutta eri mieltä
Kirjoittaja Itsekin yksinhuoltaja-äiti 14.09.2009
Ei äiti missään nimessä ole joka tapauksessa ja tilanteessa lapselle paras lähivanhempi. Esim jos äiti ei pysty huolehtimaan lasten ja isän yhteydenpidosta ja hyvistä väleistä. Tällöin isä joka on kykenevä toimimaan ero-tilanteessa järkevästi on parempi vaihtoehto lähivanhemmaksi. Lapsi tarvitsee kumpaakin vanhempaa yhtälailla, eikä äiti aina ole paras mahdollinen huoltaja tai lähivanhempi vaikka meidän tapauksessa lapset äidin luona asuvatkin. Tiedän liian monta tapausta joissa lasten olisi parempi isänsä luona, mutta oikeus on ollut eri mieltä. Mikään ei ole kurjempaa kuultavaa kuin lapsi joka sanoo, että "Isä mä en halua mennä äidi luokse, miksei saada jäädä tänne?" Mitäpä siihen sanomaan isä joka haluaisi olla enemmän lastensa kanssa, mutta oikeuden päätöstä on noudatettava.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Äiti on tärkein
Kirjoittaja minä 14.09.2009
Valitettavaa mutta totta:äiti on lapselle tärkein ja se on huomattu tässä perheessä monella eri tavalla
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Kyllä äiti on tärkein
Kirjoittaja yh 14.09.2009
Tasa-arvo on tärkeä, mutta mies ja nainen ovat silti erilaisia ja kyllä se äiti-lapsisuhde on luontevin useimmissa tapauksissa. Eri asia on sitten jos äiti ei selviä äitiydestään.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti

Päätoimittaja: Petra Houghton
Toimittaja: Jarkko Uro
Avustajat: Hanna Brockman, Jaana Kinnari


RSS-feed www.vau.fi

tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa sekä lapsille oikeita kirjoja oikeaan aikaan Vaukirja-kerhossa. Autamme lapsia ja vanhempia kehittymään yhdessä. Sandviks – Enriching young minds.