Valo vaikuttaa ihmisen melatoniinihormonin eritykseen ja valon sinisen aallonpituuden tiedetään vähentävän melatoniinin tuotantoa. Melatoniini taas liittyy uni-valverytmin säätelyyn ja sillä on unettava vaikutus. Valon väriä ja määrää säätelemällä voit auttaa vauvaa nukahtamaan – ja pysymään unessa.

Monet lamput saattavat säteillä varsin kirkasta sinistä valoa. Esimerkiksi valkoiselta näyttävät led-valot sisältävät runsaasti sinisävyistä valoa. Myös tietokoneet, televisiot ja kännykät säteilevät erityisesti sinisävyistä valoa.

Vauvaa voi yrittää nukuttaa pimeässä myös yöllä

Kun vauva itkee yöllä, miten toimit? Laitatko täyden valaistuksen päälle vai pystytkö toimimaan hämärässä tai jopa täysin pimeässä?

Kirkkaiden valojen sytyttäminen voi herättää vauvan. Jos yökukkuminen on teidän perheessänne ongelma, himmeiden keltasävyisien valojen asentaminen kaikkiin huoneisiin, joissa vauvan kanssa liikutaan öiseen aikaan, saattaa helpottaa tilannetta.

Esimerkiksi vaipan vaihtaminen vessan kirkkaassa valossa saattaa toimia herättelevänä tekijänä. Jos vessaan on mahdollista saada himmeä yövalo, tilanne voi helpottua.

Onko vauvalla yövalo?

Ihmisellä erittyy eniten melatoniinia täysin pimeässä. Jopa ulkoa paistavat valot voivat vaikuttaa melatoniinitasoihin.

On mahdollista, että jopa yövalot häiritsevät herkän vauvan unta. Jos kuitenkin vauvalla on oma yövalo, valosävyn ei pitäisi olla sininen tai valkoinen. Yövaloksi kannattaa valita riittävän himmeä lamppu, jottei valoisuus estä melatoniinin eritystä.

Aamuaurinko saattaa herättää kesällä

Suomen kesä on valoisaa aikaa. Toiset ihmiset nukkuvat huonommin kesällä juuri valoisuuden takia. Myös toiset vauvat ovat herkempiä heräämään kesäyön hämärässä.

Jos vauva heräilee, valoa eristävät verhot tai kaihtimet voivat auttaa tilannetta.

Lähteet: BabyCenter, Time

Mitä mieltä olet artikkelista?