Pikkulasten uniongelmat ovat hyvin tavallisia, ja yksilölliset erot unen laadussa ovat suuria. Mutta mikä on normaaliin kehitykseen kuuluvaa, ja milloin uniongelmiin pitäisi kiinnittää tarkempaa huomiota? Tutustu uusiin hyvän unen kriteereihin!

Viimeksi päivitetty 10.3.2020

Pikkulasten uni on usein levotonta. Nukahtaminen voi kestää, lapsi saattaa heräillä useasti yön aikana ja uudelleen nukahtaminen voi viedä tovin jos toisenkin. Vanhemman voi olla vaikea tietää, milloin univaikeudet ovat osa lapsen normaalia kehitystä, ja milloin asiaan kannattaisi hakea apua.

Yleispätevää suositusta unen kokonaismäärästä on vaikea antaa, sillä unen tarve riippuu monesta asiasta ja on myös yksilöllistä. Pikkulasten hyvälle unelle on kuitenkin nyt olemassa kriteerit, kiitos THL:n ja Turun yliopiston tuoreen Lapsen uni ja terveys -tutkimuksen. Kriteerit voivat säästää vanhempia turhilta huolilta ja auttaa puuttumaan varsinaisiin unihäiriöihin.

Kuinka kauan lapsella kestää nukahtaa?

Ensimmäinen kriteeri koskee nukahtamisen kestoa. Jos esimerkiksi kahdeksankuisen vauvan nukahtaminen kestää 30-40 minuuttia, vanhempien tulisi kiinnittää huomiota unen huoltoon, kuten riittävään aktiivisuuteen päivällä ja säännöllisiin rutiineihin. Jos taas nukahtaminen kestää yli 40 minuuttia, asiasta olisi hyvä keskustella neuvolassa.

”Ne lapset, joiden unen laatu poikkeaa selvästi keskimääräisestä kehityksestä, hyötyisivät todennäköisesti tilannearvioinnista esimerkiksi neuvolassa. Lasten uniongelmien lievittämiseen on olemassa monia erilaisia apukeinoja”, sanoo tutkimuspäällikkö Juulia Paavonen THL:stä.

Montako kertaa yössä lapsi herää?

Toinen kriteeri koskee lapsen yöllistä heräilyä. Jos puoli vuotta täyttänyt herää neljästi tai useammin yön aikana, asiasta kannattaisi keskustella neuvolassa. Kaksivuotiaalla jo yli kaksi yöllistä heräämistä voi antaa aihetta ammattilaisen arvioon.

Kuinka kauan lapsi valvoo yöllä?

Kolmas kriteeri tarkastelee lapsen valvomista yöaikaan. Poikkeuksellisen pitkä valvominen tarkoittaa kahdeksan kuukauden ikäisellä yli tuntia, vuoden ikäisellä yli 45 minuuttia, puolitoistavuotiaalla yli puolta tuntia ja kaksivuotiaalla yli varttia.

”Ja totta kai, jos vanhemmat ovat kovasti huolissaan lapsestaan tai vanhemman oma jaksaminen on koetuksella, apua kannattaa hakea tätäkin matalammalla kynnyksellä”, Paavonen korostaa.

Nukkuminen paranee kahteen ikävuoteen mennessä

Pikkulasten uniongelmat lievenevät yleensä kahteen ikävuoteen mennessä unen muuttuessa vakaammaksi ja yhtenäisemmäksi. Nukahtamiseen menevä aika lyhenee jo puolen vuoden ikään tultaessa keskimäärin 20 minuuttiin. Yöheräilyt puolestaan vähenevät toisen elinvuoden aikana keskimäärin yhteen kertaan yössä.

”Yksilölliset erot ovat todella suuria ja nukahtaminen, heräily, yövalvominen ja unirytmi kehittyvät usein eri tahtia. Olennaista on katsoa lapsen vointia kokonaisuutena”, muistuttaa Paavonen.

Lähde: THL

Mitä mieltä olet artikkelista?