Minkälainen raskausajan ruokavalio tukee parhaiten sikiön kehitystä? Raskausaikana on tärkeää niin odottajan kuin sikiön terveyden kannalta, että ruokavalio on monipuolista ja terveellistä. Kerro koneelle oma raskausajan ruokavaliosi. Raskaus ja ruokavalio -testi antaa sinulle palautetta omasta raskausajan ruokavaliostasi. Saat myös positiivista palautetta niistä seikoista, jotka raskausajan ruokavaliossasi on hyvällä mallilla. Tämä työkalu perustuu raskauteen ja ruokavalioon perehtyneiden tutkijoiden Kirsi Laitisen, Maijaliisa Erkkolan ja Jelena Meinilän haastatteluihin. 


Kuinka usein syöt seuraavia vilja-, mysli- ja pähkinätuotteita:

 

Täysjyväleipää

 

Valinta: Muutamia kertoja viikossa tai vähemmän

 

 

Viljapuuroja

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Myslejä

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Pähkinöitä (mutta ei siemeniä, sillä siemeniä ei enää suositella raskausaikana raskasmetallimäärien vuoksi)

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Täysjyvämuroja

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Kuinka paljon seuraavia kasviksia syöt tuoreena tai keitettynä?

 

Tuoreet kasvikset (esim. salaatti, kurkku, tomaatti, avokado. Ei kuitenkaan esimerkiksi tomaattimurska tai teollisesti valmistettu kurkkusalaatti):

 

Valinta: Kerran viikossa tai vähemmän

 

 

Juurekset (esim. porkkana, lanttu, nauris. Ei kuitenkaan peruna, sillä perunan syönti kysytään toisaalla):

 

Valinta: Kerran viikossa tai vähemmän

 

 

Hedelmät (esim. omena, appelsiini, carambola):

 

Valinta: Kerran viikossa tai vähemmän

 

 

Marjat (esim. mansikka, puolukka, mustikka. Ei kuitenkaan teollisessa muodossa, kuten hillona tai jugurtin aineosana):

 

Valinta: Kerran viikossa tai vähemmän

 

 

Kerro, minkälaisia pääruoka-aineita käytät viikon varrella?

 

Kasvispohjaisia proteiinin lähteitä (esim. soijarouhe, tofu, papu)

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Rasvaista kalaa (esim. lohi, makrilli, muikku)

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Vähärasvaista kalaa (esim. tonnikala, seiti, turska)

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Kananmunia

 

Valinta: En syö koskaan

 

 

Kanaa tai kalkkunaa (laske mukaan myös broileri- ja kalkkunaleikkeleet)

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Punaista lihaa ja prosessoitua lihaa (laske mukaan myös punaisesta lihasta valmistetut leikkeleet)

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Minkälaisia lisäkkeitä syöt aterioilla?

 

Perunaa, valkoista riisiä, valkoista pastaa.

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Tummaa riisiä, tummaa pastaa, ohralisäkettä, tattaria, spelttiä tai muuta vastaavaa runsaskuituista lisäkettä.

 

Valinta: Vähemmän kuin kerran viikossa

 

 

Mitä rasvaa käytät pääsääntöisesti ruoanvalmistukseen?

 

 Rypsiöljyä tai rypsiöljyä sisältävää margariinia.
 Oliiviöljyä, aurigonkukkaöljyä tai muuta kasviöljyä (ei palmuöljy).
 Kookosrasvaa.
 Voita.
 En käytä mitään rasvaa ruoanlaitossa.

 
 

  

 
 

 

Mitä rasvaa käytät pääsääntöisesti leivän päällä?

 

 Kevyt margariini (alle 60 prosenttia rasvaa).
 Normaalirasvainen (60 prosenttia rasvaa tai enemmän) margariini.
 Voi- ja kasvirasvaseos
 Voi
 En käytä rasvaa leivän päällä

 
 

  

 
 

 

Kuinka paljon käytät maito- ja/tai kasvismaitotuotteita?

 

Rasvattomia maitotuotteita (maito, piimä, jugurtti, rahkat, viilit):

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Rasvaisia maitotuotteita (maito, piimä, jugurtti, rahkat, viilit):

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Kuinka usein syöt sokeroituja jugurtteja, rahkoja tai viilejä:

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Kasvimaitotuotteita (esim. soija-, kaura- ja riisimaito, soijajugurtit):

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Vähärasvaista alle 18-prosenttista juustoa:

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Rasvaista yli 17-prosenttista juustoa:

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Kuinka paljon kofeiinipitoisia tuotteita kulutat päivittäin?

 

Kahvia:

 

Valinta: Juon satunnaisesti tai en laisinkaan

 

 

Vihreää teetä:

 

Valinta: Juon satunnaisesti tai en laisinkaan

 

 

Mustaa teetä:

 

Valinta: Juon satunnaisesti tai en laisinkaan

 

 

Kofeiinia sisältäviä virvoitusjuomia:

 

Valinta: Juon satunnaisesti tai en laisinkaan

 

 

Minkälaisia runsassokerisia tai -suolaisia tuotteita ruokavalioosi kuuluu:

 

Sokeroidut juomat:

 

Valinta: 2 kertaa viikossa tai vähemmän

 

 

Täys- ja tuoremehut:

 

Valinta: 2 kertaa viikossa tai vähemmän

 

 

Suolaiset herkut (esimerkiksi sipsit, suolatikut, suolapähkinät, suolakeksit):

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

Makeat herkut (esimerkiksi suklaa, karkit, jäätelö ja leivonnaiset):

 

Valinta: Kerran viikossa tai harvemmin

 

 

    

    

Huomioithan, että testi ei mittaa annoskokoja. Jos siis annoskokosi ovat todella pieniä, sinulta saattaa hyvästä kokonaisuudesta huolimatta jäädä uupumaan joitain raskausajan ravitsemuksen kannalta oleellisia ruoka-aineita. Testi ei myöskään mittaa sitä, saatko liikaa kaloreita.



Lue myös:

Hankinnat vauvalle – kokoa näistä oma listasi ja laske samalla vauvavuoden hinta

Ei ole yksioikoista vastausta siihen, mitä vauva maksaa, sillä paljon riippuu kunkin perheen omista valinnoista. Siinä missä toinen pärjää hyvin minimibudjetilla, toinen laittaa tuhansia euroja pelkkiin vauvanhoitotarvikkeisiin. Tässä on kattava lista erilaisista tarvikkeista, joita vauvaperheeseen saatetaan hankkia. Valitse suosimasi tuotteet, niin laskuri kertoo, kuinka paljon vauva tuo perheeseenne lisäkustannuksia.

     

Raskausajan elämäntavat ovat sikiön kannalta tärkeitä: Odottajan ruokavalio on vaihteleva ja monipuolinen

Raskausaikana ei pitäisi syödä A-vitamiinia, lakua eikä haukea. Muista kuitenkin syödä riittävästi jodia ja sopivia kalalajeja! Hetkinen: mitä ne raskausaikaan sopivat kalalajit olivatkaan? Ja mistä se listeria nyt tulikaan? Olikos niissä pellavansiemenissä jotain vältettävää? Ja juustojako ei saa syödä? Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on tärkeintä raskausaikana. Muista myös, että herkuttelu silloin tällöin tekee hyvää mielelle.

   

Tykkää Vau.fi:stä Facebookissa. Saat parhaat raskaus- ja kasvatusaiheiset artikkelit suoraan uutisvirtaasi.




Tutustu linkkeihin, jotka liittyvät Raskaus ja ruokavalio -testiin:

Rauta on tärkeä osa raskausajan ruokavaliota

Lapsi suunnitteilla? Käytä jodioitua suolaa

Näin odottaja ja vauva hyötyvät riittävästä kuidun saannista raskausaikana

Punainen liha osana raskausajan ruokavaliota

Omega-3-rasvahapot ovat erittäin tärkeitä sikiön aivojen kehittymisen kannalta

Evira: Kalan syöntisuositukset

Tyhjennä vastauksesi ja tee testi uudelleen:

Raskaus ja ruokavalio -testi: Klikkaa tästä, jos haluat tehdä testin uudelleen.

 

Mitä mieltä olet artikkelista?