Raskaana oleva joutuu muuttamaan ruokailutottumuksiaan aiempaan nähden, sillä useat tutut ruoka-aineet muuttuvat odotusaikana riskitekijöiksi. Suurinta huolta aiheuttavat ruoat, joista voi saada listerian tai toksoplasmoosin, sillä ne voivat aiheuttaa jopa keskenmenon.

Julkaistu 26.3.2018   -   Päivitetty 31.5.2018


Vältettävää löytyy seuraavista raaka-aineista – paina linkkiä, jos haluat siirtyä suoraan sen kohdalle:

Liha
Kala
Inkivääri
Maitotuotteet
Kahvi ja muut juomat
Pakastevihannekset ja valmisruuat
Vältä myös näitä

Liha:

  • Ei lainkaan: Raaka liha, esim tartar-pihvi tai jauhelihataikina: ei pidä edes maistaa. (Toksoplasmoosin riski)
  • Ei lainkaan: meetvurstia, parmakinkkua, raakamakkaraa. (Toksoplasmoosin riski).
  • Vältä maksaa ja maksaruokia
  • Maksamakkaraa ja -pasteijaa saa syödä raskauden aikana enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla. (liiallinen A-vitamiini voi johtaa epämuodostuma- ja keskenmenoriskiin).

Takaisin tekstin alkuun

Juttu jatkuu kuvan alla!

Kala:

  • Ei lainkaan: Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet, mäti ja pateet. Käyttöä ei suositella kuumentamatta kauttaaltaan yli 70C. (Listeriariski)
  • Ei lainkaan: Hauki. Elohopeavaara.
  • Vältettävä: Itämeren isot silakat (yli 17 cm) tai lohi. Voi syödä 1-2 kertaa kuussa.
  • Vältettävä: Mäti.
  • Vain silloin tällöin: Sisävesien iso ahven, kuha ja made. Yksipuolinen käyttö ei ole suositeltavaa.

Takaisin tekstin alkuun

Inkivääri:

Vielä jokin aika sitten inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvoinnin ehkäisyyn. Eviran keväällä 2009 teettämä arviointi antaa kuitenkin viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden ja inkivääriteen käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää.

Jos olet vahingossa syönyt inkivääriä, ei kuitenkaan kannata huolestua. Myöskään pienissä määrissä mausteena, esimerkiksi intialaisessa ruuassa, ei inkivääristä ole todistettua haittaa.

Takaisin tekstin alkuun

”Raakamaito”, pastöroimaton maito ja juustot:

Raakamaidossa on useita riskejä: Yersinia pseudotuberculosis, listeria-, EHEC-, salmonella- ja campylobakteeririski.

Vältä myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja sekä ulkomaisia pastöroimattomia, pehmeitä juustoja, esim. home- ja tuorejuustot. (Listeriariski). Uusien suositusten mukaan myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja tulee välttää.

Kaikkia juustoja voi syödä, jos ne on kuumennettu kunnolla kuplivan kuumiksi (listeriabakteeri tuhoutuu yli 70C)

Takaisin tekstin alkuun

Kahvi, tee ja kofeiinipitoiset juomat:

Kofeiinin saanniksi suositellaan raskausaikana maksimissaan 200 mg päivää kohden.
Tämä tarkoittaa:

Kaksi kupillista kahvia
Noin 3 dl tavallista suodatinkahvia tai 1,5 dl espressoa sisältää 200 mg kofeiinia.

Litra mustaa teetä
Noin litrassa mustaa teetä on 200 mg kofeiinia. Vihreässä teessä kofeiinia on vähemmän, mutta määrät vaihtelevat teetyypin mukaan.

Kaakaojuomassa on kofeiinia 3–5 mg/dl, eli päiväannoksen täyttämiseksi kaakaota pitäisi juoda yli 40 litraa.

Energiajuomia ei laisinkaan!

Takaisin tekstin alkuun

Pakastevihannekset ja valmisruuat:

Kuumenna esim. pakastevihannekset tai -marjat huolellisesti ennen käyttöä: Salaattiin lisättävät on kiehautettava ja jäähdytettävä ennen lisäämistä. (Listeriariski)

Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esimerkiksi laatikot) on kuumennettava kiehuvan kuumiksi ennen nauttimista. (Listeriariski)

Takaisin tekstin alkuun

Vältä myös näitä:

  • Korvasieni – sisältää aina myrkkyjäämiä
  • Calabash-kalkki, jota joskus on suositeltu raskauspahoinvointiin.
  • Ravintolisinä myytävät yrttivalmisteet ja yrttitee.
  • Merilevävalmisteet – ellei jodimäärä on tiedossa. Jodia voi saada myös liikaa.
  • Lakritsa ja salmiakki: Voi vaikuttaa haitallisesti lasten aivojen kehitykseen.
  • Öljykasvien siemenet (esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon ja auringonkukansiemenet): keräävät itseensä kasvumaaperästä nikkeliä ja kadmiumia.
  • Energiattomat makeutusaineet. Huom! Aspartaamia voi käyttää.
  • Elintarvikkeita, joissa on kolesterolin alentamiseen tarkoitettuja kasvistanoleita.

Takaisin tekstin alkuun

 

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliPaljonko raskaana oleva saa juoda kahvia?
Seuraava artikkeliMinkä ikäisenä vauva omaan huoneeseen nukkumaan?
JAA