Raskaus asettaa rajoituksia ruokavalioon. Katso, mitkä ruoat ovat raskausaikana kiellettyjä ja minkä ruokien syömistä on hyvä rajoittaa.

Viimeksi päivitetty 2.1.2023

Sisältö

Raskausaikana kiellettyjä ja vältettäviä ruokia ja juomia löytyy seuraavista kategorioista:

Raskausaikana odottajalla on tuplasyy syödä hyvin: Terveellinen ja turvallinen ravinto tukee oman hyvinvoinnin lisäksi myös tulevan lapsen terveyttä ja hyvinvointia.

Raskaana oleva joutuu muuttamaan ruokailutottumuksiaan aiempaan nähden, sillä useat tutut ruoka-aineet muuttuvat odotusaikana riskitekijöiksi.

Suurinta huolta aiheuttavat ruoat, joista voi saada listerian tai toksoplasmoosin, sillä ne voivat aiheuttaa jopa keskenmenon.

Kokonaan kiellettyjä ruokia raskauden aikana on kourallinen. Sen lisäksi tiettyjen ruokien käyttöä on hyvä rajoittaa.

Liha:

  • Ei lainkaan: raaka liha, esim tartar-pihvi tai jauhelihataikina (toksoplasmoosin riski)
  • Ei lainkaan: meetvursti, parmakinkku, raakamakkaraa (toksoplasmoosin riski).
  • Vältä maksaa ja maksaruokia.
  • Maksamakkaraa ja -pasteijaa saa syödä raskauden aikana enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla. Liiallinen A-vitamiini voi johtaa epämuodostuma- ja keskenmenoriskiin.
  • Kypsät lihavalmisteet ja leikkeleet kuumennetaan ennen syömistä ja syödään mieluiten hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää (listeriariski).
  • Pihvit nautitaan läpikypsinä.

Toksoplasmoosin voi tuhota elintarvikkeista myös pakastamalla niitä vähintään 3 päivää  -18 asteessa tai sitä kylmemmässä.

Takaisin tekstin alkuun

Artikkeli jatkuu kuvan alla

Kala:

  • Ei lainkaan: hauki (elohopeavaara).
  • Vältettävä: Itämeren isot silakat (yli 17 cm), merilohi, meritaimen. Voi syödä 1–2 kertaa kuussa.
  • Vain silloin tällöin: Sisävesien iso ahven, kuha ja made. Yksipuolinen käyttö ei ole suositeltavaa.
  • Vain kuumennettuna: tyhjiöpakatut graavisuolatut, kylmä- ja lämminsavustetut kalavalmisteet, mäti, pateet, äyriäiset. Kuumennus kauttaaltaan niin, että sisälämpötila on vähintään 70 astetta.

Takaisin tekstin alkuun

Inkivääri:

Vielä jokin aika sitten inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvoinnin ehkäisyyn. Eviran keväällä 2009 teettämä arviointi antaa kuitenkin viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden ja inkivääriteen käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää.

Jos olet vahingossa syönyt inkivääriä, ei kuitenkaan kannata huolestua, ja maustekäytössä inkivääriä voi käyttää raskaanakin.

Takaisin tekstin alkuun

Raakamaito, pastöroimaton maito ja juustot:

Raakamaidon käyttöön raskausaikana liittyy useita riskejä. Sen käyttö voi altistaa Yersinia-, listeria-, EHEC-, salmonella- ja campylobakteereille.

Vältä myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja sekä ulkomaisia pastöroimattomia, pehmeitä juustoja, esim. home- ja tuorejuustot. (Listeriariski).

Myös pastöroidusta maidosta valmistettuja home- ja kittijuustoja, kuten (brie, gorgonzola, chèvre) tulee raskausaikana välttää.

Pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja (pois lukien home- ja kittijuustot) voidaan käyttää myös kuumentamattomina, mutta reippaasti ennen päiväyksen umpeutumista. Myös raejuustoa ja sulatejuustoa voi käyttää sellaisenaan.

Kaikkia juustoja voi syödä, jos ne on kuumennettu kunnolla kuplivan kuumiksi (listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen lämpötilassa).

Takaisin tekstin alkuun

Kahvi, tee ja muut kofeiinipitoiset juomat:

Kofeiinin saanniksi suositellaan raskausaikana korkeintaan 200 mg päivässä.
Tämä tarkoittaa:

Kaksi kupillista kahvia
Noin 3 dl tavallista suodatinkahvia tai 1,5 dl espressoa sisältää 200 mg kofeiinia.

Litra mustaa teetä
Noin litrassa mustaa teetä on 200 mg kofeiinia. Vihreässä teessä kofeiinia on vähemmän, mutta määrät vaihtelevat teetyypin mukaan.

Kaakaojuomassa on kofeiinia 3–5 mg/dl, eli päiväannoksen täyttämiseksi kaakaota pitäisi juoda yli 40 litraa.

Energiajuomia ei raskaana tule käyttää laisinkaan.

Viimeaikaisissa tutkimuksissa raskausajan kofeiinin turvallisen käytön rajat on kyseenalaistettu.

Tutkimuksissa on saatu viitteitä muun muassa siitä, että suosituksia vähäisemmätkin kofeiinimäärät saattavat vaikuttaa kielteisellä tavalla muun muassa sikiön aivojen kehitykseen ja jarruttaa lapsen pituuskasvua myöhemmin elämässä. Lue aiheesta lisää: Jo kaksi pientä kuppia kahvia päivässä saattaa olla liikaa raskausaikana

Vaikka erilaisissa yrttihaudukkeissa ei olisi kofeiinia, niiden käyttöä on raskaana silti syytä välttää, sillä niiden turvallisuudesta ei voida olla varmoja. Mausteyrttejä voi ruuanlaitossa sen sijaan käyttää huoletta.

Takaisin tekstin alkuun

Pakastevihannekset:

Kuumenna pakastevihannekset tai -marjat huolellisesti ennen käyttöä. Myös salaatteihin lisättävät on kiehautettava ja jäähdytettävä ennen lisäämistä. (Listeriariski)

Valmisruuat:

Valmisruuat (esimerkiksi erilaiset laatikot ja mikroateriat) on kuumennettava kiehuvan kuumiksi ennen nauttimista. Ne on myös hyvä syödä reilusti ennen parasta ennen -päiväystä. (Listeriariski)

Takaisin tekstin alkuun

Vältä myös näitä:

  • korvasieni – sisältää aina myrkkyjäämiä
  • ravintolisinä myytävät yrttivalmisteet
  • merilevävalmisteet (ellei jodimäärä ole tiedossa, myös jodia voi saada liikaa)
  • lakritsi ja salmiakki (voi vaikuttaa haitallisesti lasten aivojen kehitykseen)
  • öljykasvien siemenet, esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon- ja auringonkukansiemenet, keräävät itseensä maaperästä nikkeliä ja kadmiumia (pieni määrä siemeniä esimerkiksi leivässä ei haittaa)
  • elintarvikkeet, joissa on kolesterolin alentamiseen tarkoitettuja kasvistanoleita

Takaisin tekstin alkuun

Lähteet: Ruokavirasto, Terveyskirjasto

 

Mitä mieltä olet artikkelista?