Tämän vuoden äitiyspakkaus sisältää 50 tuotetta. Seesteisen sävyinen makuupussi oli selkeä äänestysvoittaja ja uusina lisäyksinä mukaan pääsivät esimerkiksi ruokakaukalo ja collegeasusetti.

Viimeksi päivitetty 12.3.2021

Rauhallisia harmaan ja beigen sävyjä yhdistelevä makuupussi, jossa lekottelee leikkisiä hylkeitä ja tepastelee tomeria lunneja – siinä vuoden 2021 äitiyspakkauksen äänestysvoittaja. Kuosi valikoitui selkeällä äänienemmistöllä (51,5%), kun Kela antoi asiakkaidensa äänestää tulevan äitiyspakkauksen makuupussia kolmesta vaihtoehdosta.


 


Viime vuonna äänestettiin ulkohaalarin kuosista, tänä vuonna äänestyksessä oli makuupussin ulkoasu. Voittajakuosi valikoitui ylivoimaisella äänten enemmistöllä.

Tämän vuoden pakkausta aletaan jakaa todennäköisesti maalis–huhtikuussa. Äitiyspakkauksen vaihtumisajankohta vaihtelee jonkin verran vuosittain, sillä edellisen vuoden pakkaukset jaetaan ensin loppuun.

Kelan esittelyvideon äitiyspakkauksen sisällöstä löydät jutun lopusta!

Uutuutena ruokakaukalo ja vaatesetti

Äitiyspakkaus sisältää tänä vuonna 50 tuotetta, uutuutena esimerkiksi silikoninen ruokakaukalo. Veikeä vihreä ruokakaukalo sopii hyvin vauvan kaulaan ja sitä koristaa tyytyväisen kissan kuva. Pakkauksesta löytyy edelleen myös perinteinen ruokalappu.

Silikoninen ruokakaukalo kerää suun ohi lipsahtaneet herkkupalat ja se on helppo puhdistaa.

”Äitiyspakkauksen käyttäjät ovat toivoneet helposti yhdisteltäviä tuotteita. Uutena tuotteena tämän vuoden äitiyspakkauksessa onkin setti, joka koostuu kolmesta yhteensopivasta vaatteesta: eläinkuvioisesta bodystä ja vaaleanruskeasta collegeasusta”, kertoo Kelan suunnittelija Veera Petäjä.

Vaaleat beigen sävyt collegeasussa sopivat bodyn tummanruskeisiin yksityiskohtiin.

Korona vei kuumemittarin – ei yhtään suomalaista tuotetta

Tänä vuonna pakkauksessa ei ole vanuhaalaria, vilttiä eikä kuumemittaria.

”Kuumemittarin kanssa oli koronasta johtuvian tuotanto- ja toimitusvaikeuksia, joten se jäi lopulta pakkauksesta pois”, sanoo Kelan etuuspäällikkö Johanna Aholainen.

Tämän vuoden äitiyspakkauksesta Suomessa on valmistettu vain laatikko – kaikki tuotteet ovat ulkomaisia.

”Me emme EU-lainsäädännön ja hankintalain perusteella saa ”suosia suomalaista”, vaan kaikki tuotteet ovat samalla viivalla päätöksiä tehtäessä: valmistusmaalla ei saa olla merkitystä valinnassa”, Aholainen sanoo.

Vähemmän tuotteita, enemmän vastuullisuutta

Asiakaskunnalle tehdyssä äitiyspakkauskyselyssä kävi ilmi, että asiakkaat ovat valmiita tinkimään tuotteiden määrästä, jos sen avulla voidaan parantaa pakkauksen vastuullisuutta. Tänä vuonna tuotteita on kuusi vähemmän kuin viime vuonna.

”Pestävyys ja käytön helppous korostuvat käyttäjien toiveissa, samoin iloinen mutta ei liian kirjava värimaailma. Harsoja on toivottu enemmän, ja tämän vuoden paketissa niitä on kuusi kappaletta”, kertoo Petäjä.

Äitiyspakkauksen ekologisiin arvoihin on myös panostettu, ja tänä vuonna sinne on valikoitunut kokonaan kierrätysmateriaaleista valmistettu collegehaalari.

Monessa tuotteessa, kuten bodyissä ja housuissa, on käytetty valmistuksessa kierrätettyä polyesteria. Puuvillasta valmistetuista tuotteista osa on 95 % luomupuuvillaa.

”Mustikkamaito” jatkaa laatikon kuosina

Vauvaperheet saavat vuoden 2021 äitiyspakkauksen tuotteet kauniissa sinisävyisessä vuodelaatikossa, jonka kuosin on suunnitellut Ilona Partanen. Tutut kotimaiset marjat ja niiden kukat ja varvut koristavat sinisävyisen laatikon kylkiä – sama laatikko oli käytössä jo vuonna 2020.

Äitiyspakkauksen laatikko on vauvalle sopiva köllöttely- ja unipaikka, kun sen pehmustaa mukana tulevalla patjalla.

Partanen valittiin suunnittelemaan kuosi nuorille suunnittelijoille järjestetyn design-kilpailun kautta. Seuraava suunnittelukilpailu uusista kuoseista käynnistetään vuonna 2022.

Mitä mieltä olet artikkelista?