Suurin osa raskaana olevista kärsii selkäkivuista jossain raskauden vaiheessa. Useimmiten kivut johtuvat hormonitoiminnan muutoksista. Raskausajan liikunta on merkittävin selkävaivojen ennaltaehkäisijä.

Viimeksi päivitetty 15.11.2015

Valtaosa odottajista kärsii selkäkivuista jossakin vaiheessa raskautta. Hormonitoiminnan muutokset ovat yleisin syy selkäkipuihin. Relaksiini- ja keltarauhashormoni eli progesteroni valmistelevat odottajan kehoa synnytykseen ja lisäävät samalla lihasten ja nivelsiteiden venyvyyttä.

”Tämä aiheuttaa niin sanottuja liitoskipuja. Niillä tarkoitetaan häpyliitoksen ja ristisuoliluunivelen eli SI-nivelen ympärillä olevien pehmytkudosten veltostumista ja liitoksen venymistä. Yleisimmät selän alueen kiputilat kohdistuvat juuri ristiselkään eli SI-niveleen tai häpyliitokseen”, sanoo äitiysfysioterapeutti Terhi Elo Organic Spirit -hoitolasta.

Kehon painopiste muuttuu

Raskausaikana kehon painopiste muuttuu. Vatsan kasvaessa painopiste siirtyy eteenpäin lisäten lannerangan alueen notkoa eli lordoosia. Samalla rintarangan alue kompensoi tätä muutosta, ja rintarangan alueella mutka taaksepäin eli kyfoosi voi korostua.

”Mikäli äidillä on aikaisemmin ollut tapaturman tai rasituksen aiheuttamia selkäkipuja, voi kehon painopisteen muuttuminen saada nämä vanhat vaivat uusiutumaan”, Elo kertoo.

Liikunta ehkäisee kipuja

Odottajan fyysinen tila vaikuttaa merkittävästi raskausaikana esiintyviin kipuihin ja vaivoihin. Jos lihasten, jänteiden ja nivelsiteiden tuki ja kannatus eivät ole parhaassa mahdollisessa kunnossa, voi kehon tuki ikään kuin pettää ja aiheuttaa kipuja. Sen sijaan hyvässä kunnossa olevat lihakset jaksavat kannatella kehon muuttuvaa asentoa.

Raskausajan liikunta ehkäisee selkäkipuja. Kevyttä liikuntaa voi ja kannattaa harrastaa odotusaikana päivittäin. Esimerkiksi kävely ja uinti ovat hyviä liikuntamuotoja odottajalle. Kipuja voi kokeilla helpottaa myös tukivyöllä. Yöllisiin kipuihin saattaa auttaa kylkiasennossa polvien väliin asetettu tyyny, joka estää alaselän kierron ja voi auttaa selän lihaksia rentoutumaan.

”Myös erilaisilla kehohoidoilla, kuten hieronnalla, osteopatialla ja fysioterapialla voidaan helpottaa raskausajan kiputiloja”, Elo listaa.

Myös pakaralihaksen kipu yleistä

Joskus selkäkipuihin saatetaan sekoittaa pakarassa sijaitsevan piriformislihaksen kiputila, joka on myös melko yleinen vaiva raskausaikana. Lihas joutuu voimakkaan kuormituksen alle lannerangan muuttuneen asennon vuoksi.

”Piriformislihaksen alta tai joidenkin kohdalla sen läpi kulkee iskiashermo, ja lihaksen jännitystila voi oireilla pakaran, nivustaipeen tai reiden ulkosivun kipuna. Vaiva on onneksi helposti hoidettavissa, ja asiantuntevalta hoitajalta odottaja saa myös itsehoito-ohjeita”, Elo sanoo.

Selkäkipu voi jatkua synnytyksen jälkeen

Raskausajan vaivat eivät aina pääty synnytykseen. Myös imettävältä äidiltä erittyy relaksiinihormonia tavallista enemmän. Sen tuotanto tasapainottuu normaaliksi noin kolmessa kuukaudessa imetyksen loppumisen jälkeen.

Selkävaivoja kannattaakin hoitaa liikunnalla myös synnytyksen jälkeen. Tärkeää on, että imetysajan liikunta ei ole liian rasittavaa eikä pomppivaa, sillä se voi johtaa liialliseen venymiseen lantionpohjan alueella.

”Suositeltava liikuntamuoto synnytyksen jälkeen on ohjattu palautumisryhmä synnyttäneille. Ammattilaisen ohjauksessa äiti oppii tunnistamaan syvät lihakset ja  käyttämään niitä. Tukilihakset ovat syvällä kehossa, ja niiden oikeanlainen treenaaminen vahvistaa kehoa sisältäpäin. Keholle tulisi antaa aikaa ja oikeanlaista harjoitusta synnytyksen jälkeen”, Elo neuvoo.

Mitä mieltä olet artikkelista?