Suurin osa raskaana olevista kärsii selkäkivuista jossakin raskauden vaiheessa. Usein selkäkipu alkaa raskauden toisella kolmanneksella. Selkäliiton Liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto kertoo, miksi selkä kipeytyy raskausaikana ja miten kipua voi parhaiten hoitaa.

Julkaistu 15.11.2015

Raskaudenaikaisiin selkäkipuihin on monia syitä. Kipuiluun vaikuttaa esimerkiksi painon lisääntyminen raskausaikana ja kehon painopisteen siirtyminen eteen ja alaspäin. Myös kasvavat rinnat tuovat oman lisänsä selän uudenlaiseen kuormittumiseen.

”Keho ei ehdi sopeutua nopeaan painon kasvuun ja painopisteen muuttumiseen. Esimerkiksi ryhdin muutuessa alaselän notko voi korostua. Tämä saa kudokset venyttymään tavalla, johon ne eivät ole tottuneet. Tuloksena on epämiellyttävää tunnetta ja kipuilua”, Ailanto selittää.

Raskauden aikana myös hormonit, esimerkiksi relaksiini, estrogeeni ja keltarauhashormoni, löysyttävät sidekudoksia ja laittavat selän ja lantion lihakset koetukselle. Muuttunut asento yhdessä nivelsiteiden löystymisen kanssa aiheuttavat herkästi selkäkipua.

Kivuissa eroja

Kivut vaivaavat usein eniten rasituksen jälkeen iltaisin tai yöllä. Eri syistä johtuvat selkäkivut tuntuvat eri kohdassa selkää.

Alaselän kipu on yleensä selkärangasta ja selkälihaksista johtuvaa kipua. Se tuntuu kipuna lannerangan ympärillä. Alaselän kivuista kärsivillä äideillä on usein ollut samankaltaista kipua aiemminkin. Kivut voivat myös jatkua vielä raskauden jälkeen, etenkin jos äidillä on ylipainoa, eikä lihaskunnosta pidetä riittävästi huolta.

Erityisesti raskausaikaan liittyvät takalantion kivut taas johtuvat lantion nivelten muutoksista. Raskauden aikana lantion nivelet löystyvät, jotta synnytys mahdollistuu. Kipu tuntuu alempana, kuin alaselän kipu ja se voi säteillä pakaroihin ja reisiin. Kipu häviää yleensä viikkojen tai viimeistään puolen vuoden kuluttua synnytyksestä.

Liikunta hyvä ennaltaehkäisijä

Hyväkuntoiset vatsa-ja selkälihakset sekä lantionpohjanlihakset ennaltaehkäisevät selkäkipuja. Kevyttä liikuntaa kannattaa Ailannon mukaan harrastaa raskausaikana päivittäin. Esimerkiksi kävely, hiihto ja uinti ovat hyviä liikuntamuotoja raskaana oleville. Myös kotijumppa auttaa pitämään tukilihakset kunnossa.

”Perusliikkeet, esimerkiksi kyykyt, selkälihasliikkeet konttausasennossa ja lantionnostot sekä lantionpohjanlihasten supistukset ovat hyviä raskausajan jumppaliikkeitä. Etenkin suurista lihaksista kannattaa pitää huolta myös raskauden jälkeistä aikaa silmälläpitäen”, Ailanto sanoo.

Liikunnassa on tärkeää löytää itselle sopiva teho ja määrä.

”Joka päivä ei tarvitse vetää puolen tunnin hikitreeniä. On myös hyvä muistaa, että se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Tuttujen liikuntamuotojen jatkaminen kevennettynä on usein helpointa ja turvallisinta.”

Omia tuntemuksiaan kannattaa kuunnella ja tehdä sellaisia liikkeitä, jotka tuntuvat hyvältä. Jos liikunta alkaa aiheuttaa kipua tai supistelua, liikuntaa on syytä keventää.

Rentoutusta ja lämpöhoitoa

Liikunnan ohella lihasten rentouttaminen voi helpottaa kipua ratkaisevasti. Esimerkiksi Selkäliiton Selkäkanava.fi -palvelusta löytyy rentoutusasentoja, joilla voi saada selkäkivun kuriin.

Myös lämminvesipulloista ja lämmitettävistä vehnäpusseista voi olla apua kipeytyneen selän hoidossa.

”Kylmä auttaa parhaiten tulehdusperäiseen kipuun ja lämmin taas kuormituksesta johtuvaan kipuun. Raskauden aikana selkälihakset kuormittuvat normaalia enemmän ja siksi lämmin voi tuntua mukavammalta. Odottajan kannattaa kuitenkin itse kokeilla, mikä toimii itselle parhaiten”, Ailanto sanoo.

Myös tukivyö voi helpottaa rasituksesta johtuvaa selkäkipua. Raskaus kuitenkin asettaa omia vaatimuksiaan käytettävälle vyölle.

”Tukivyön on joustettava riittävästi vatsan kohdalta. Näin samaa vyötä voi käyttää raskauden eri vaiheissa. Kevyestäkin kankaasta valmistetusta vyöstä voi olla suuri apu.”

Jos särky vaivaa yöllä

Joskus särky vaivaa pahimmin yöllä, eikä mukavaa nukkuma-asentoa meinaa löytyä. Ailannon mukaan asennon parantaminen vaikkapa tyynyjen avulla voi auttaa.

Esimerkiksi kylkiasennossa polvien väliin laitettu tyyny estää alaselän kierron, mikä voi auttaa selän lihaksia rentoutumaan. Jos äiti taas nukkuu mieluummin selällään, jalkojen alle asetettu tyyny vähentää selän painumista notkolle.

Jos liikunta, rentoutus tai lämminhoito ei auta ja kivut alkavat toistuvasti haitata yöunia, voi olla järkevää ottaa särkylääkettä.

Lisätietoa raskausajan selkäkivuista ja niiden ehkäisystä löytyy esim. Selkäliiton Selkäkanavalla 

Lähteet: Anna Alanen: Raskaus ja selkä; Selkäliitto

 

Mitä mieltä olet artikkelista?