Jos lantion alueen kivut yltyvät raskausaikana niin koviksi, että ne alkavat haitata liikkumista, syynä on todennäköisesti lantion alueen nivelsiteiden löystyminen.

Viimeksi päivitetty 24.4.2008

Raskausaikana lantion nivelsiteet pehmenevät ja venyvät, jotta lantio pystyy laajenemaan synnytyksessä. Tämä on normaalia, eikä tavallisesti aiheuta juurikaan vaivoja, korkeintaan pientä epämukavuutta. Jos kivut ovat kovia ja haittaavat työtäsi, kotiaskareitasi tai liikkumistasi, puhutaan lantion löystymisestä. Kerro siitä neuvolassa.

Lue myös: Suonikohjuja ja peräpukamia

Oireita raskauden puolivälistä lähtien

Lantion löystyminen ilmenee useimmiten raskauden puolivälissä ja siitä eteenpäin, mutta joillain se voi ilmetä sangen varhainkin. Jos olet kerran kärsinyt lantion löystymisestä, on sinulla suuri riski saada se myös seuraavan raskauden yhteydessä.

Oireina ovat kivut lantiossa, epämiellyttävä tunne nivusseudulla, iskiastyyppistä särkyä ja kipuja kävellessä. Oireet voivat vaihdella potilaskohtaisesti ja päivästä päivään. Kipu voi tulla äkisti nopean liikkeen tai tärähdyksen jälkeen, rasituskipuina tai jyskyttävänä ja särkevänä myöhäiskipuna päivän päätteeksi.

Lue myös: Lantionpohjan lihakset joutuvat koville raskausaikana

Helpotusta erilaisista hoidoista

Lantion löystyminen voi pahentua raskauden edetessä, eikä siihen ole varsinaista hoitoa. Joillekin auttaa fysioterapia, toisille akupunktio, kolmannelle jokin muu – kokemukset vaihtelevat. On kuitenkin tärkeää, että vähennät vauhtia ja vaatimuksia itseäsi kohtaan, etkä rasita itseäsi liiaksi kotona tai työpaikalla. Kuuntele kehoasi ja yritä saada selville, kuinka pystyt toimimaan kipukynnyksen asettamissa rajoissa.

Vältä kipua aiheuttavia liikkeitä ja asentoja

Jos mahdollista, vältä kipuja aiheuttavia liikkeitä tai asentoja. Lepää usein päivän aikana, mieluiten jo ennen kuin tunnet sitä tarvitsevasi.

Vietä kivuttomat päivät tekemällä jotain mukavaa, tee esimerkiksi kävelyretki sen sijaan, että yrittäisit tehdä sen, mikä jäi tekemättä kun sinulla oli kipuja.

Lue myös: Odottajan yö: kramppeja, vessareissuja ja närästystä?

Juttele synnytysasennoista kätilön kanssa

Neuvoja ja ohjeita saat kätilöltä tai lääkäriltäsi, joka voi suositella juuri sinulle sopivaa hoitoa. On myös syytä keskustella ennakkoon kätilön kanssa synnytysasennoista, jotka ottavat huomioon lantion löystymisen ja huomioida se myös ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen.

Käytä liukkaita vuodevaatteita ja yöasuja

On helpompi kääntyä sängyssä, jos käytät liukkaita vuodevaatteita ja yöasuja. Liukulakanaa (ei ole vuodevaate vaan esim. apuväline vuodepotilaan siirtämiseen sängystä toiseen) voi joissain paikoissa lainata apuvälinekeskuksista tai fysioterapeutilta.

Nouse autoon ja siitä pois jalat yhdessä. Se on helpointa jos istuinpenkillä on jotain liukasta. Lantiovyö voi auttaa. Se täytyy sovittaa yksilöllisesti ja sen voi ostaa esimerkiksi fysioterapeuteilta.

Kuva: Crestock

Lue myös:

Vuodelevossa
Apua raskausajan turvotukseen
Ummetus vaivaa odottavaa

Mitä mieltä olet artikkelista?