Matkustus onnistuu suuremmassa osassa kulkuvälineitä pienenkin lapsen kanssa.

Viimeksi päivitetty 2.6.2011

Autoillessa



Monia huolettaa se, että vauvan selkä kärsii, jos lapsi joutuu makaamaan tai istumaan liian pitkään turvakaukalossa tai -istuimessa. Ei ole pystytty todistamaan, että se vahingoittaisi lasta, mutta pidä kuitenkin säännöllisiä taukoja matkan aikana ja anna vauvan tulla pois tuolista ”jaloittelemaan”. Myös pienimmät osaavat ilmaista, jos heidän olonsa on epämukava tai he kaipaavat vaihtelua tai muutosta.

Kun matkustatte autolla, voitte itse päättää pysähdyksistä ja matkatavaroihin on suhteellisen helppo päästä käsiksi. Vauvan rauhattomuus ei myöskään häiritse muita kanssamatkustajia.

Sopivin aika lähdölle on silloin, kun lasta alkaa väsyttää. Jos matkustat vauvan kanssa, kannattaa lähteä juuri ennen nukkumaanmenoaikaa. Jos itse pidät illalla ajamisesta, voit harkita, lähteäkö matkaan juuri ennen lapsen nukkumaanmenoa, jolloin hän nukahtaa ja voi nukkua koko yön. Mutta älä aja, jos olet väsynyt, äläkä aja koko yötä – tarvitset itsekin unta.

 

Hyvä vaihtoehto voi myös olla lähteminen varhain aamulla, jo ennen kuin lapsi yleensä herää. Voit kantaa lapsen autoon peiton kanssa ja toivoa, että uni vielä hieman jatkuisi. Jos lapsi on jo hereillä, saattaa olla hyvä viedä hänet hetkeksi leikkikentälle purkamaan energiaa ennen autoon istumista. Ota matkalle mukaan pallo (puhallettava vie vähiten tilaa) ja muita ulkoleluja, jotta voitte myös matkan aikana pitää pieniä leikkitaukoja.

 

Kun suunnittelet matkaa, kannattaa normaaliin ajoaikaan lisätä noin kolmannes. Ylimääräinen aika menee wc-käynteihin, ruokataukoon ja muihin lyhyisiin verryttelyhetkiin joka toinen tai joka kolmas tunti. Jos ajatte isojen kaupunkien läpi, kannattaa huomioida ruuhka-ajat ja välttää niitä. On hyvä saapua perille suhteellisen aikaisin. Näin lapselle jää aikaa tutustua uuteen paikkaan ennen nukkumaanmenoa. Mukava tapa on esimerkiksi pieni kävelylenkki ennen ruokailua tai käynti hotellin uima-altaalla.

 

Lentäen

Terve vastasyntynyt voi rajoituksitta lentää kaikilla Finnairin reiteillä kahden päivän ikäisenä. Suositukset tosin vaihtelevat lentoyhtiöittäin paljonkin (SAS vaatii vauvalta kahden viikon ikää, kun taas monet amerikkalaiset lentoyhtiöt vaativat vähintään kuuden viikon ikää).

 

Kun matkustat lasten kanssa lentäen, kannattaa varautua siihen, että aikasi tulee menemään heistä huolehtimiseen. Vauva voi väsyä ja nukahtaa lennon ääniin, mutta pikkulapset kaipaavat viihdykettä. Varaa matkalle riittävästi leluja ja muuta puuhaa lapselle. Hieman vanhemmat lapset eivät ehkä vaadi jatkuvaa huomiota mutta saattavat olla uteliaita ja jännittyneitä ennen matkaa. Tämä on varmasti sopiva hetki kertoa heille lentokoneista, lentokentästä ja -liikenteestä.

Aikavyöhykkeiden välillä matkustaminen voi olla raskasta, etenkin kiinteisiin rutiineihin tottuneille lapsille. Jokainen matka, jossa ylitetään kahden tunnin aikaero, saattaa vaatia paljon totuttelua uuteen aikavyöhykkeeseen. On huomattavasti helpompaa matkustaa pohjoinen–etelä-suunnassa kuin itä–länsi-suunnassa. Jos matka kestää useita tunteja, kannattaa harkita mahdollisuuksien mukaan yölentoa. Tällöin lapsi voi saada hieman unta – ja kenties sinäkin voit levähtää.

Mikäli mahdollista, varatkaa liput hyvissä ajoin. Tarkista, saatteko lapsialennuksen tai alennuksen aikaisesta varauksesta. Usein alle kaksivuotiaat lapset saavat matkustaa ilmaiseksi, mutta muista, että takuita omasta istuinpaikasta ei tällöin ole. Matkatoimiston tai lentoyhtiön Internetsivuilta löytyy asiasta lisätietoja.

 

Huomioi paikkaa varatessasi, että lapset eivät saa istua varauloskäytävien kohdalla. Ensimmäisillä riveillä on usein paremmin tilaa kantokassille ja pikkulapsen rajoitetulle liikkumiselle. Eturivin huono puoli on se, että käsimatkatavarat on aina nostettava hattuhyllyille. Eturivien käsinojia ei myöskään pysty nostamaan pystyyn ja ruokailukin on hankalaa, kun ei ole edessä olevia laskettavia pöytiä. Takana sijaitsevat rivit lähellä vessaa ja matkustamohenkilökuntaa saattavat olla myös hyvä valinta. Lasta ei kannata laittaa käytäväpaikalle, sillä hän voi helposti satuttaa itsensä painaviin tarjoiluvaunuihin. Lentoyhtiöt ohjeistavat, että jokaisella rivillä pitäisi istua yksi aikuinen siltä varalta, että tulisi tilanne, joka vaatii happinaamareiden käyttöä.

 

Lentoyhtiöltä kannattaa tarkastaa, onko kyseiselle lennolle mahdollista saada vauvankori. Tarkista myös, että vauvankori on tarpeeksi iso lapsellesi (lapsen maksimipaino on Finnairilla 11 kiloa). Hyviä vaihtoehtoja ovat myös vaunujen makuupussi tai peitto.

 

Tarkista lentoyhtiöltäsi, mitkä säännöt koskevat lastenvaunuja. Jotkut lentoyhtiöt vaativat, että kaikki lastenvaunut on laitettava ruumaan matkatavarana. Jotkut lentoyhtiöt antavat tuoda vaunut koneen ovelle asti. Matkarattaat ovat kevyimmät ja helpoimmat matkalla. Matkaratasmalli, joihin saa kiinnitettyä turvakaukalon, on kätevin matkalla, jos haluat, että lapsi istuu turvakaukalossaan myös lennon aikana.

Helpointa on, jos pystyy välttämään ruuhkaisimmat lähtövuorot ja -ajat. Jos lähtöaikanne on aamulla tai iltapäivällä, on kone todennäköisesti täynnä. Jos taas matkustatte keskipäivällä, on hyvä mahdollisuus siihen, että ympärillänne on tyhjiä paikkoja ja matkustamohenkilökunnalla on teille aikaa.

 

Junaillen

Junalla matkustaminen on yleensä mukavampaa ja rennompaa kuin autolla tai lentokoneella matkustaminen. Junassa on helpompi liikkua ja ohi kiitävää maisemaa on mukava katsella – tosin näillä asioilla voi olla enemmän merkitystä sinulle itsellesi kuin lapsellesi.

 

Joissain junissa on erityiset perhevaunut. Vaunuissa on leikkihuone ja myös tilaa lastenvaunuille – muista kuitenkin varata paikka etukäteen varmistaaksesi sen (www.vr.fi).

Junien kakkosluokan taso saattaa vaihdella maittain paljonkin ja sitä ei pääse toteamaan ennen kuin vasta junassa. Makuuvaunuissa on yleensä 2–3 makuupaikkaa, ensimmäisessä luokassa yksi. Jos haluat varmistaa mahdollisimman mukavan matkan ja hyvän palvelun, kannattaa harkita ylimääräistä panostusta ensimmäisen luokan lippuun. Ei välttämättä ole kovin paljon kalliimpaa matkustaa ensimmäisessä luokassa, mutta siellä on taatusti rauhallisempaa ja tilavampaa ja matkatavaroillekin on usein enemmän tilaa.

Ensimmäiseen luokkaan saattaa myös kuulua ateria tai ruokaa myydään tarjoiluvaunusta. Ensimmäisen luokan makuuhytit ovat varusteltuja sängyillä, lavuaarilla sekä petivaatteilla ja pyyhkeillä. VR:n uusissa makuuvaunuissa useissa hyteissä on oma vessa ja suihku. Monet makuuhyteistä ovat yhdistettäviä, ja sopivat näin perheiden käyttöön. Kakkosluokan lipulla matkustat makuuvaunun hytissä jossa on 2–3 sänkyä – hytin muu varustelu kannattaa tarkistaa erikseen junatyypin mukaan. Varmista lastenlippujen hinnat VR:ltä, ne saattavat vaihdella matkustustavasta riippuen.

 

Laivalla

Lapsi saattaa kokea erittäin rauhoittavana sen, että merellä saa olla veden ympäröimänä, hengittää raikasta meri-ilmaa ja tuntea veneen tai laivan kevyen keinumisen. Vauvasta taas veneen keinuminen tuntuu kehdon keinumiselle. Pikkulapset ihailevat taivaalla lentäviä lokkeja sekä ohi kulkevia muita veneitä. Vanhempia lapsia taas kiinnostavat sillat, majakat ja kaikki, mikä liittyy veneilyyn ja veneliikenteeseen. Jos ilma on kaunis, tulee veneretkestä jännittävä kokemus!

Suomesta on suhteellisen helppo matkustaa laivalla useaan muuhun maahan, esimerkiksi Ruotsiin, Saksaan, Puolaan ja Eestiin. Monet laivat ovat kuin pieniä loistoristeilijöitä, joista löytyy leikkihuoneet, ohjelmaa lapsille sekä pitkiä käytäviä ja isoja veneen kansia, joita on mukava tutkia yhdessä. Lasta joutuu tosin myös pitämään silmällä taukoamatta.

Jos matkustatte yön yli, löytyy laivalta eritasoisia hyttejä, joissa on lähes poikkeuksetta pieni kylpyhuone vessalla varustettuna. Hyteissä ei kuitenkaan aina ole tilaa lastenvaunuille tai matkasängylle. Monesti hytin voi varata myös päivämatkalle. Se saattaa olla hyvä idea silloin, kun matka on pitkä ja lapsi tarvitsee päiväunirauhaa. Lepohetki hytissä kelpaa varmasti myös sille, joka toimii kuskina matkan jatkuessa autolla. Rauhallinen hetki hytissä tekee hyvää kaikille laivan hälinän keskellä. Päivämatkoilla hyttien hinnat ovat lisäksi usein edullisempia kuin muilla matkoilla.

Laivoilla on yleensä hyvä ruokatarjonta, mutta pienet eväät eivät kuitenkaan ole pahitteeksi. Kannattaa huomioida, että suuret autolautat eivät useinkaan ole täysin savuttomia mutta tupakointi on rajoitettu tietyille alueille.

 

Lähteet:

Sandviks AS, Vau’kirja: Matkoilla, 2007

Mitä mieltä olet artikkelista?