Sekä eri vanhempien että eri kulttuurien välillä on suuria eroja siinä, mikä katsotaan uniongelmaksi. Jotkut ovat erittäin huolestuneita siitä, ettei lapselle onnistuta vakiinnuttamaan säännöllistä unirytmiä, kun taas toiset pitävät sitä täysin normaalina.

Julkaistu 27.5.2011

Hampaiden puhkeaminen

Monet vanhemmat ovat sitä mieltä, että hampaiden puhkeaminen johtaa lapsen unettomuuteen, kun taas asiantuntijat helposti tyrmäävät sellaisen yhteyden. Joka tapauksessa on varmaa, että nämä kaksi ilmiötä esiintyvät usein samanaikaisesti. Jos hampaidentulo kääntää vakiintuneet unitottumukset päälaelleen, lapsi on saatava ystävällisesti mutta päättäväisesti takaisin hyvien rutiinien piiriin vaivan kadottua.

Monet kuolaavat runsaasti hampaiden tullessa. Aseta jotain kosteutta imevää lapsen pään alle vuoteeseen, vaikkapa pyyhe.
 
”Noora oli ollut hyvin levoton muutaman päivän. Hän oli pahalla päällä ja ärsyyntynyt ja kuolasi hirveästi. Yhtenä iltana hän oli epätavallisen rauhaton ja huusi. Kuumettakin oli.  ’Varmaan tulee hampaita’, sanoi äitini, kun harmittelin asiasta hänelle. Näin olikin, tyttö sai ensimmäisen hampaansa. Mutta parin päivän päästä hänellä oli punaisia pilkkuja kaikkialla – oli saanut yhden tavallisista lastensairauksista. Ei ollutkaan kysymys pelkästä hampaasta!”
Malla, 7-kuukautisen Nooran äiti


Lapsen on vaikea nukahtaa

Monia vanhempia mietityttää se, ettei selvästi väsynyt lapsi sittenkään nuku. Siihen voi olla useita syitä, mutta osa lapsista yksinkertaisesti tarvitsee apua nukahtamiseen. Vakituiset rutiinit auttavat.

Isompien lasten tapauksessa on usein kysymys television katselusta. Tutkimusten mukaan ohjelmat aiheuttavat enemmän levottomuutta kuin vanhemmat uskoisivat. Pidä huolta siitä, ettei lapsi katso jännittäviä ohjelmia. Tv ja kofeiinipitoiset juomat ovat isoja univarkaita lapsillakin. Yhä useammalla pikkulapsella on televisio omassa huoneessaan, eikä se ole niitä parhaita ratkaisuja lapsen uniongelmiin.

Isommilla lapsilla on myös pimeänpelko tavallisena ongelmana. Jätä lapselle yölamppu palamaan makuuhuoneeseen, mutta ota huomioon se, että melatoniinin tuotanto häiriintyy, jos lapsi nukkuu
valaistussa tilassa koko yön.


Vuorokausirytmi hukassa

Monet lapset nukkuvat hyvin mutta voivat silti kadottaa vuorokausirytminsä. Sylilapsilla tämän huomaa siitä, että heillä on yhtä pitkiä valvomisjaksoja yöllä kuin päivällä, ellei jopa pitempiä.  Asian korjaamiseksi kannattaa alkaa herättää lapsi päiväsaikaan pitkinä nukkumisjaksoina, mielellään joka kolmas tunti. Jos lapsi vaikuttaa väsyneeltä ja ruokahaluttomalta, herätä hänet tuntia ennen ruokkimista. Muista myös, mitä on aiemmin sanottu siitä, että yöruokinnassa on kysymys vain ruuasta. Jos lapsi piristyy liikaa yöllä, vaarana voi olla se, että hän nukkuu liian pitkiä jaksoja päivällä ja on taas yöllä pirteänä.

Kun isompi lapsi herää yöllä hyvällä tuulella ja mahdottoman energisenä, sitä voitaisiin kutsua eräänlaiseksi iloiseksi unettomuudeksi. Pikkuinen on vain sitä mieltä, että on hauskempaa valvoa kuin nukkua. Lapsi makailee, puhelee vähän itsekseen ja leikkii pehmoleluillaan. Hetken kuluttua hän ehkä kömpii sängystä ja etsii vanhempien seuraa. Jos näin tapahtuu joka yö, se voi merkitä sitä, että lapsi nukkuu liikaa päivällä. Yritä rajoittaa päivällistä nukkumista ja katso, auttaako se.

Jos asetat kirjoja ja leluja niin, että lapsi ulottuu niihin, hän voi viihtyä itsekseen jonkin aikaa. Valoisaan vuodenaikaan voi olla apua makuuhuoneen tummista tai valoa läpäisemättömistä verhoista. Lapselle valo merkitsee päivää, vaikka kello olisi vasta viisi aamulla.

Ylhäällä kukonlaulun aikaan

Lapsi voi myös alkaa herätä joka aamu aikaisin. Useimmat lapset heräävät ajoittain vanhemmista harmillisen varhain, ja aikuisten tulisi tietyssä määrin sopeutua lapsen aamutapoihin. Vähitellen voit opettaa lasta viihtymään itsekseen asettamalla kirjoja ja leluja hänen ulottuvilleen.

Jos lapsi pyrkii aloittamaan päivän jo neljältä tai viideltä aamulla, voisit pohtia, nukkuuko hän liikaa päivällä, varsinkin iltapäivisin. Voit myös yrittää lykätä nukkumaanmenoa ja katsoa, nukkuuko lapsi vastaavasti pitempään aamulla. Kuten aikaisemmin on todettu, on tärkeää, ettei lapsi ole liian väsynyt nukkumaan käydessään, koska sekin oi tuoda ongelmia. Tässä pitää vain edetä hapuilemalla.

 

Lapsi heräilee kesken unien

Jotkin lapset nukahtavat ongelmitta mutta voivat herätä jonkin ajan kuluttua ilman näkyvää syytä. Kun on ilmeistä, ettei lapsi herännyt nälän takia, voi näissä tapauksissa olla viisasta antaa isän rauhoittaa lapsi. Jatkuvasti imetettävät lapset yhdistävät väistämättä äidin ruokaan, ja jos ei ole yösyötön aika, hän voi yhtä hyvin pysytellä näkymättömissä.

Tällaisissa tilanteissa vanhempien pitäisi kohdistaa lapseen mahdollisimman vähän huomiota ja ehkä vain olla huoneessa tai ovella, jotta lapsi oppii rauhoittumaan itse. Tutkimusten mukaan vanhempien käyttäytymisellä näissä tilanteissa on suuri vaikutus lapsen unitottumuksiin. Jos öinen heräily ja levottomuus jatkuvat, voidaan kokeilla menetelmää, jossa lapsi herätetään vähän ennen kuin hän herää itsekseen.

 

Vuoteesta toiseen
 


”Sebastianilla on tapana ryömiä väliimme yöllä, ja se on oikeastaan ihan kivaa. Mutta sitten syntyi hänen sisarensa ja tuli yösyöttöä ja levottomia öitä. Silloin usein toivottiin, että Sebastian pysyisi sängyssään. Annoimme hänen silti tulla. Eihän sitä voinut yhtäkkiä kieltää.”

Milla, 4-vuotiaan Sebastianin äiti

Kun lapsi on oppinut nousemaan vuoteesta omin päin, on tietysti houkuttelevaa antaa hänen tulla vuoteeseen, jos hän vanhempien valvoo yöllä. Useampilapsisessa perheessä voi tuloksena olla se, ettei tiedetä, kuka nukkuu aamulla missäkin sängyssä. Jos vanhempien vuoteessa tulee täyttä, toinen vanhemmista voi luovuttaa ja muuttaa lastenhuoneeseen tai vierashuoneeseen.

Jos teillä on tällaista, sinulla on kaksi mahdollisuutta: voit joko hyväksyä sen että sängyssä on vähän tukalaa tai voit myös tehdä asialle jotain. Jos valitset jälkimmäisen vaihtoehdon, sinun on oltava päättäväinen ja molempien vanhempien on hoidettava seuraukset. Saata lapsi takaisin huoneeseen joka kerta ja aseta hänet ystävällisesti mutta päättäväisesti omaan vuoteeseensa. Tämä vaatii kestävyyttä, mutta se voi olla välttämätöntä, jos olet väsynyt katkeileviin yöuniin.

Lue myös:

Vauvan unirytmiin voi vaikuttaa

Iltarutiinit vähentävät vauvan univaikeuksia

Perhepeti luo turvaa

Unikoulua yökitisijöille

Mitä uni on?

Taaperon uni

Leikki-ikäisen  uni

Levoton meno voi haitata yöunta

Lasten uniopetuksen menetelmiä

Ferberin menetelmä avuksi lasten univaikeuksiin

Apua lasten univaikeuksiin

 

Lähteet:

Eckerberg, Berndt: Hur man lär barn att sova på nätterna: barn från cirka fem till cirka arton månader, B. Eckerberg, 1999

Holm, Sara:  Sov gott! En bok om barn, sömn och funktionshinder Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, 2005

Kreutz Wirfelt, Anna: Om barns sömn och sömnproblem, 0–12 månader Axélion, 1997

Mindell, J.A. ym.: Behavioural treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children. SLEEP 2006 | Osa 29, nro 10:1263–1276

Pantley, Elizabeth: Pehmeä matka höyhensaarille: hellä tapa saada vauva nukkumaan läpi yön. Suom. Rose-Marie Chatterji | Suomussalmi, Myllylahti, 2005

Smith, Lars ja ulvund, Stein Eirik: Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, 1993
Wahlgren, Anna | Sova hela natten: så hjälper du ditt lilla barn att sova gott hela natten lång | Alexander Halling, 2005

Welford, Heather: Hjälp ditt barn att sova bättre | Egmont Richter, 2001

Wolfson, A. ym.: Effects of parent training on sleeping patterns’ stress and
perceived parental competence | Journal of Consulting and Clinical Psychology 1992 (60): 41–48

 

Kuva: iStockphoto

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliKoliikki itkettää ja valvottaa vauvaa
Seuraava artikkeliLevotonta menoa yöaikaan
JAA