Ovulaation tunnistamisen opettelu on yksi varmimpia keinoja lisätä raskaaksi tulemisen todennäköisyyttä – ja elämäntavat ovat muutenkin isossa osassa, kun tavoitteena on saada uusi elämä alkamaan.

Viimeksi päivitetty 9.6.2020

1. Tarkkaile kuukautiskiertoasi

Usein ensimmäinen kysymys, joka kuukautiskierron suhteen esitetään on ”ovatko kuukautisesi säännölliset?”. Tähän kysymykseen on mahdollista vastata vain, mikäli kuukautisten alkamista on todella seurannut – pelkkä näppituntuma ei välttämättä riitä. Ryhdy siis merkitsemään jokaisten kuukautistesi alkupäivä kalenteriin. Seuraamalla kiertosi säännöllisyyttä pystyt myös paremmin arvioimaan ovulaatiopäiväsi, eli sen päivän milloin munasolu irtoaa munasarjasta.


 

 


2. Opettele tunnistamaan ovulaatio

Ovulaatio tapahtuu säännöllisessä kuukautiskierrossa noin kaksi viikkoa ennen seuraavien kuukautistesi alkamista – eli jos kierron mitta on 28 päivää, ovulaatio tapahtuu noin päivän 14. aikoihin.

Moni nainen pystyy tunnistamaan (lähestyvän) ovulaation kehon antamista merkeistä:

  • Valkovuodon koostumus muuttuu rakenteeltaan kirkkaaksi ja venyväksi ovulaation aikoihin. Valkovuotoa myös on enemmän. Fertility and Sterility -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan limankoostumustaan tarkkailevat naiset tulivat kuuden kuukauden aikana 2,3 kertaa todennäköisemmin raskaaksi kuin ne naiset, jotka eivät tehneet tarkkailua.
  • Halut kasvavat. Koska keho muuttuu vastaanottavaiseksi uudelle elämälle, myös lisääntymiseen liittyvät hormonit hyrähtävät täysille – moni huomaa olevansa seksuaalisesti halukkaimmillaan juuri ovulaation aikoihin.
  • Ovulaation aikaan ruumiinlämpö tekee pienen notkahduksen alaspäin, heti ovulaation jälkeen se puolestaan nousee puolisen astetta. Tämän vaihtelun huomaa vain säännöllisellä aamulämmön mittaamisella.
  • Ovulaatiojomotus tai vihlaisu. Jotkut naiset tuntevat selkeää toispuolista jomotusta juuri munasarjan alueella silloin, kun munasolu on irtoamassa. Toiset kuvailtevat tuntevansa irtoamisen pienenä vihlaisuna.
  • Ovulaatiovuoto: joillakin naisilla ovulaation aikaan tapahtuu niukkaa veristä vuotoa.

Apteekista tai päivittäistavarakaupasta ostettava ovulaatiotesti on hyvä keino ovulaation metsästämiseen, se mittaa hormonitasoja naisen virtsasta ja kertoo milloin hedelmälliset päivät ovat alkaneet.

Voit myös hyödyntää ilmaista ovulaatiolaskuria sen arvioimiseen, milloin hedelmälliset päiväsi koittavat.

3. Ajoita seksiä hedelmällisimpiin päiviin

Munasolu on hedelmöittymiskykyinen korkeintaan vuorokauden ajan irtoamisensa jälkeen. Miehen sperma sen sijaan selviytyy naisen sisällä useita päiviä hedelmöityskykyisenä, joten seksin harrastamisen kannalta hedelmällisiä päiviä on jokaisen ovulaation yhteydessä useita: muutamia päiviä ennen ovulaatiota, sekä itse ovulaatiopäivänä. Seksiä voi ja kannattaa harrastaa vaikka jokaisena näistä päivistä, jos se suinkin on mahdollista.

4. Pyri normaalipainoon

Sekä yli- että alipaino johtavat naisella herkästi kuukautiskierron häiriöihin ja sitä kautta vaikeuttavat raskaaksi tulemista. Alle 18 tai yli 35 BMI (Body Mass Index) tarkoittaa sitä, että raskautumisessa saattaa olla hormonien epätasapainon vuoksi vaikeuksia. Alipainoisella elimistö on ”hätätilassa”, sillä evoluutio on muokannut kehomme niin, että niukkoina aikoina raskautuminen on epätodennäköistä. Ylipaino puolestaan sekoittaa monien hormonien tasapainon tai saattaa laukaista aiemmin piilevinä olleita sairauksia, jotka haittaavat raskaaksi tulemista.

5. Aloita foolihappolisä ja D-vitamiinilisä

Foolihappo on synteettinen versio B9-vitamiinista, folaatista. Suurin osa suomalaisista ei saa ruokavaliostaan tarpeeksi folaattia, ja raskausaikana tämän vitamiinin merkitys korostuu. Folaatin puute äidin elimistössä voi johtaa sikiön hermostoputken kehityshäiriöön.

Tummanvihreälehtiset kasvikset (pinaatti, lehtikaali), useat pavut ja esimerkiksi parsa ovat hyviä folaatin lähteitä. Raskautta tietoisesti yrittävän kannattaa kuitenkin aina ottaa apteekista hankittu foolihappolisä päivittäiseksi rutiinikseen, jotta kehon foolihappovarastot varmasti ovat täynnä raskauden alkaessa.

Myös D-vitamiinin säännöllinen ottaminen on suositeltavaa kaikille raskautta yrittäville. Annostelu on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa, ja samaa määrää jatketaan myös raskauden alettua. D-vitamiini edistää kalsiumin ihmeytymistä ja sikiön luuston kehittymistä.

D-vitamiinin pääasiallinen lähde ihmiselle on auringonvalo. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ruokavaliossa ovat D-vitaminoidut maitovalmisteet, muna, sekä rasvainen kala.

6. Syö terveellisesti, vähennä kahvinjuontia

Odottavan äidin elimistö on kovilla, sillä sikiö vaatii kehittyäkseen esimerkiksi proteiineja, kalsiumia ja rautaa. Mikäli äiti on raskautta edeltävänä aikana syönyt puutteellisesti ja kehossa on jo valmiiksi vajausta näistä aineista, raskaus voi olla elimistölle rasittava.

Runsaasti kasviksia, täysjyvätuotteita, laadukkaita proteiininlähteitä ja pehmeitä rasvoja sisältävä ruokavalio on omiaan raskautta yrittävälle.

Energiajuomien ja kahvin juontia kannattaa rajoittaa, jos tavoitteena on vauva: tutkimusten mukaan runsas kofeiinin saanti heikentää hedelmällisyyttä. Kahvikupillinen tai kaksi päivässä ei vielä vaikuta, mutta enempää ei kannata nauttia.

7. Laita rankka treeni tauolle

Fyysinen aktiivisuus on hyvästä keholle, mutta todella rankka harjoittelu saattaa sekoittaa ovulaation. Tavoitteellisen treenaajan kannattaa siis vaihtaa hieman kevyempään ohjelmaan, mikäli raskaus ei yrittämisestä huolimatta tunnu alkavan.

8. Ikää ei voi huijata

Iän myötä munasarjoista irtoavien munasolujen laatu laskee ja elimistön kyky aloittaa raskaus heikkenee. Loiva lasku alkaa jo 30 ikävuoden jälkeen ja 35 ikävuoden jälkeen pudotus hedelmällisyydessä on jo jyrkkää. 40-vuotiaista enää aniharva tulee raskaaksi ”itsestään” ja edes hedelmöityshoidoilla ei pystytä auttamaan kaikkia.

Jos siis tiedät haluavasi lapsen, katso kelloon ja kalenteriin: aikaa ei ole ikuisesti.

9. Tumppaa tupakka ja laita korkki kiinni

Elintavoilla pystyy vaikuttamaan omaan hedelmällisyyteensä, ja kaksi valintaa on ylitse muiden: tupakoimattomuus ja alkoholin maltillinen käyttö.

Tupakointi heikentää tutkitusti hedelmällisyyttä, ja myös passiivisella tupakoinnilla on haittoja raskautta yrittävälle naiselle. Lisäksi tupakointi raskauden aikana altistaa sikiön lukuisille erilaisille haittavaikutuksille.

Runsas alkoholin käyttö alentaa tutkimusten mukaan hedelmällisyyttä. Alkoholin käyttöä raskauden aikana ei suositella siksi, että se saattaa vaikuttaa sikiön kehitykseen. Varminta on laittaa korkki kiinni kokonaan jo raskautta suunnitellessa, sillä ikinä ei tiedä milloin tärppää – nainen tyypillisesti huomaa olevansa raskaana vasta viidennellä tai kuudennella raskausviikolla, kun kuukautiset ovat jääneet pois.

10. Jos ei tärppää, hae apua ajoissa

Jos lasta on yritetty vuoden ajan, eikä tuloksia kuulu, puhutaan lapsettomuudesta. Silloin kannattaa hakeutua lapsettomuusklinikalle selvittämään tilannetta. Mikäli tiedossa on jommalla kummalla jokin hedelmällisyyteen liittyvä tila, tutkimukset kannattaa aloittaa jo aiemmin. Yläikäraja hedelmöityshoitoihin pääsemiseen on julkisen terveydenhoidon puolella 40-vuotta, ja muitakin ehtoja hoitoihin pääsemiselle on.

Mitä mieltä olet artikkelista?