Ruokavaliolla on väliä. Jos mielit saavuttaa hedelmällisen piikkisi, katso tarkkaan mitä suuhusi pistät. Tämä ei kuitenkaan tarkoita askeettista elämää vaan viherherkkukuuria.

Ensinnäkin kovevetut kasvisrasvat joutuvat roskakoriin. Sano jäähyväiset ranskalaisille ja muille eineksille, joissa transrasvat piileskelevät. Eläinrasvaa ei kannata kuitenkaan hylätä. Voit hyvin lisätä ruokavalioosi rasvallista jugurttia ja maitoa. Tutkimukset osoittavat, että lasillinen täysmaitoa päivässä lisää hedelmällisyyttä.

Toisaalta eläinproteiini ei nosta hedelmällisyyttä. Jätä siis lihanmässytys vähemmälle ja keskity haalimaan proteiinia muista lähteistä. Pavut, soija ja linssit sopivat hedelmällisyyspiikkiä tavottelevalle herkuttelijalle.

Hiilihydraateilla herkuttelu ei ole omiaan nostamaan hedelmällisyyttä. Makean nälkään käy paremmin hedelmät, joissa on myös kuitua. Ylipäätänsäkin kuitapitoisella ruokavaliolla on positiivinen vaikutus hedelmällisyyteen.

Multivitamiinitablelit saattavat olla myös hyvä apuväline raskaaksi tulemisessa. Varsinkin C-vitamiini ja antioksidantit auttavat lisäämään hedelmällisyyttä.

Mitä kannattaa välttää

Alkoholi kannattaa jättää pois, jos haluaa saada kaiken irti omasta hedelmällisyydestään. Myös miehen kannattaa pidättäytyä ryypiskelystä. Alkoholin käyttö voi nimittäin laskea hedelmällisyyttä jopa 50 prosenttia.

Kahvin tiedetään myös laskevan hedelmällisyyttä. Jopa yksi kuppi kahvia päivässä vaikuttaa raskaaksi tulemisen mahdollisuuteen.

Teksti: Jarkko Uro
Kuva: Crestock
 

Lähteet: Epigee, Today Health

Lue myös:

Hedelmällisyyteen voi vaikuttaa
Kolajuoma saattaa heikentää sperman laatua
Kuntoilu voi heikentää hedelmällisyyttä


Mitä mieltä olet artikkelista?  

JAA
Edellinen artikkeliTäsmäennuste vaihdevuosille
Seuraava artikkeliKuntosalille raskaana?