Onko syytä huoleen, jos oma talliainen kulkee vielä vaipoissa kolmen ikäisenä? Neuvolapsykologi Pirjo Latvanen kertoo, mitä pottakoulun päällystön on syytä pitää mielessä.

Viimeksi päivitetty 30.3.2009

Nykyään lapsien toivotaan kehittyvän pikavauhtia. Nuorena potalle oppimista pidetään hienona saavutuksena. Pottakouluun on kuitenkin turha sotkea tehokkuusajattelua.

”Jos yritetään pakolla, lapselle tulee riittämätön olo. Lapsi ajattelee, että on huono, eikä riitä mihinkään. Negatiiviset tunteet pottaa kohtaan voivat myös viivästyttää kuivaksi oppimisen prosessia”, Latvanen sanoo.

Vanhempien ei tarvitse huolestua, jos oma taapero oppii hitaasti. Lapsi oppii potalle, kun hänen neurologiset ja psykologiset valmiudet sallivat sen.

”Vanhempien kannattaa kokeilla, miten lapsi reagoi, kun hänet ohjataan potalle. Jos vuoden ikäisen potalla istumisesta ei tule mitään, kannattaa odottaa puoli vuotta ja yrittää sitten uudestaan. Tärkeintä on olla herkkä lapsen omille valmiuksille.”

Pottakoulun opinaskeleet

Ennen kuin potalla istuminen aloitetaan, on syytä tehdä ennakkovalmisteluja.
”Potta kannattaa jo ennen yhden vuoden ikää olla vessassa näytillä. Lapsi tottuu pottaan ja saattaa jopa itse kiinnostua potalle menemisestä”, Latvanen sanoo.
Hienovaraisesta lähestymisestä huolimatta aikuisen on oltava aktiivinen opettaja.
”Vanhempien on syytä tarjota mallia vessassa käymiseen. Aikuinen ehdottaa potalla käymistä ja on lapsen kanssa vessassa yhdessä”, Latvanen kertoo.
Aikuinen voi myös herätellä lapsen omaa motivaatiota oppimiseen.
”Kun lapsi saa olla ilman vaippoja, hän oppii tunnistamaan, miltä tuntuu, kun pissa lirahtaa housuun. Lapsi myös huomaa, mitä eroa märkänä ja kuivana olemisella on, ja näin kiinnostus pottaa kohtaan saattaa kasvaa.”
Myöhäisen oppijan kanssa maltti on valttia. Pottakoulussa karttakeppi kannattaa jättää opettajanhuoneeseen ja sen sijaan ottaa porkkanoita taskuntäydeltä mukaan.
”Jos yli kolmevuotias ei ole vielä oppinut potalle, voi miettiä, miten potalla istumisesta tulisi houkuttelevampaa. Potalle voi esimerkiksi ottaa kirjoja tai jotain muuta, mikä auttaa keskittymään. Yli neljävuotiaiden kanssa voi kokeilla tarravihkoa palkkiosysteeminä”, Latvanen kertoo.
Lue myös:
 
Mitä mieltä olet artikkelista?