Julkaistu 16.10.2018

Imetys on hyvä keino päästä takaisin synnytystä edeltäneeseen painoon eli toisin sanoen eroon raskauden aikana kertyneistä kiloista, sillä täysimetys kuluttaa 400-600 kaloria päivässä.

Suositus kuitenkin on, ettei alle raskautta edeltäneen painon tulisi imetysaikana laihduttaa. Ja jos painoa tiputtaa, se tulee tehdä maltillisesti, ja muistaa monipuolinen ruokavalio. Vain siten suojaat itseäsi mahdollisilta ravinnepuutoksilta!

Ei alle ”lähtöpainon”!

  • Laihduttava äiti voi mennä huonoon kuntoon: kovasti laihtuva imettävä äiti on tyypillisesti uupunut ja nälkäinen. Äidin ylimääräinen rasitus imetysaikana ei ole toivottavaa.
  • Jos ruokavalio jää yksipuoliseksi, kivennäisaineet ja kalsium äidinmaidon valmistamiseen verottuvat äidin omasta elimistöstä. Tämä voi johtaa myöhemmin esimerkiksi anemiaan tai osteoporoosin kehittymiseen.
  • Hiilihydraattien välttäminen puolestaan voi johtaa imetyshaasteisiin. Maidon heruminen voi olla tiukemmassa äideillä, jotka noudattavat proteiinipitoista laihdutusdieettiä.
Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliImettäjän ruokavalio – parasta maitoa lapsellesi!
Seuraava artikkeli”Tämmöset asiat tapahtuu aina tua jossai kaukana!”
JAA