Odottajaa usein väsyttää, mutta väsymystä vastaan ei kannata taistella juomalla kahvia. Turvallinen kofeiiniraja ylittyy jo kahden päivittäisen kahvikupposen jälkeen.

Julkaistu 26.3.2018   -   Päivitetty 27.3.2018

THL:n mukaan kofeiinin turvallinen saantisuositus on vuorokaudessa 200 milligrammaa, ja se tulee vastaan jo varsin pian. Paljonko siis odottaja saa juoda kahvia, teetä tai kaakaota? Ovatko energiajuomat täyskiellossa?

Kofeiinin saantia suositellaan rajoittamaan, koska kofeiini kulkeutuu istukan kautta sikiöön ja rintamaidon kautta lapselle.

Kaksi kupillista kahvia

Odottavan äidin on parempi pysytellä 1–2 kahvikupin päiväannoksessa. 200 mg annos kofeiinia tulee täyteen noin 3 dl:sta tavallista suodatinkahvia tai 1,5 dl:sta espressoa.

Litra mustaa teetä

Noin litrassa mustaa teetä on 200 mg kofeiinia.

Vihreässä teessä kofeiinia on vähemmän, mutta määrät vaihtelevat teetyypin mukaan.

Yrttitee on kiellettyä! Erilaisten yrttien ja yrttiyhdistelmien turvallisuudesta raskauden aikana ei useinkaan ole tietoa, ja kasvit voivat sisältää luontaisia haitta-aineita. THL ei suosittele käyttämään raskauden aikana.

Kaakaota nautit huoletta

Kaakaojuomassa on kofeiinia vain 3–5 mg/dl, eli 200 mg päiväannoksen täyttämiseksi kaakaota pitäisi juoda yli 40 litraa.

Kolajuomia kohtuudella

Tölkillisessä (3,3 dl) kolajuomaa on kofeiinia noin 25–60 mg ja pullollisessa (5 dl) noin 35-90 mg. Turvallinen saantimäärä saattaa siis ylittyä jo noin litran jälkeen.

Kolajuomat soveltuvat raskaana olevilla vain satunnaiseen käyttöön. Jos tuotteessa on yli 150 mg/l kofeiinia, niissä on oltava pakkausmerkintä kofeiinipitoisuudesta (mg/100 ml) sekä varoitus: ”Korkea kofeiinipitoisuus. Ei suositella lapsille eikä raskaana oleville tai imettäville.”

Energiajuomille ei

Pienessä tölkillisessä (2,5 dl) energiajuomaa on kofeiinia (merkistä riippuen) noin 80 mg ja isossa tölkillisessä (5 dl) vastaavasti noin 160 mg kofeiinia. Turvallinen raja ylittyy nopeasti jo yhden ison tölkillisen jälkeen.

Energiajuomia ei suositella raskaana oleville. Kun tuotteessa on yli 150 mg/l kofeiinia, on tuotteissa oltava vastaavat varoitusmerkinnät kuin kolajuomissa, ks. yllä. Lisäksi Evira on ohjeistanut, että tuotteen suurin vuorokautinen käyttömäärä merkitään pakkaukseen.

Lähde: THL

 

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliRaskaana ja yksin – ja onnellinen
Seuraava artikkeliRaskaana? Älä syö näitä ruokia
JAA