Tämän ajanjakson aikana vauva alkaa nauraa ääneen ja kehittää huumorintajuaan. Nyt lapsesi osaa kannatella päätään ja kääntää sen äänesi suuntaan. Lapsi huitoo käsillään, potkii ja nauraa ollessaan iloinen ja itkee ollessaan harmissaan. Näiden kuukausien aikana lapsi vahvistuu, tulee yhä aktiivisemmaksi ja kiinnostuneemmaksi maailmasta. Lapsi kurottaa kättänsä vetääkseen, kääntääkseen, painaakseen tai ravistellakseen esinettä. Lapselle kehittyy monia valmiuksia ja samalla lapsi ymmärtää olevansa itsenäinen olento.

Viimeksi päivitetty 29.5.2011

Viidennen elinkuukautensa aikana lapsi harjoittelee esineen siirtämistä kädestä toiseen sekä sen viemistä suuhun, jaloilla ponnistamista ”seisoessaan” sylissäsi, nenääsi tarttumista sekä jokeltelua huomiota saadakseen. Jos et jo aloittanut yksinkertaisten riimien ja lorujen lausumista, voit aloittaa sen nyt, sillä vauvasi pitää siitä. Tämän ajanjakson lopussa moni vauva osaa jo istua tuettuna lyhyen aikaa, keinua edestakaisin makuullaan ja huitoa käsivarsillaan.

 

 



 

 

”Akselin ensimmäisen kunnon naurun kuulin kerran, kun leikimme kukkuu-leikkiä. Aiempien hymyjen ja innostuneen katseen lisäksi kuului pieniä, ihastuneita naurahduksia! Tätä leikkiä leikimme päivittäin kylpyhuoneessa, ja itseäni kiehtoo joka kerta yksinkertaisen leikin tuottama valtava ilo.
Camilla, 7 kuukautta vanhan Akselin äiti

Hyviä leluja

Tänä ajanjaksona vauva tutkii maailmaa laittamalla kaiken suuhunsa, joten huolehdi lelujen turvallisuudesta. Jumppamatto ja lelukaari, josta roikkuu erimuotoisia ja -värisiä leluja, joita vauva voi katsoa ja koskea, on hyvä ostos. Tämänikäiset lapset tykkäävät myös istua babysitter-tuolissa ja pitävät ääntelevistä leluista, mutta muista, että myös sinun on siedettävä lelujen ääniä, koska kuulet niitä usein. Valitse leluja, joita vauva voi katsella, tunnustella ja pureskella ja joista hän voi ottaa kiinni ja päästää irti.

 

• jumppamatto lelukaaren kanssa

• pureskeltavat, muoviset helistimet, esimerkiksi ”avainnippu”

• laulu- ja lorukirjat (jos itse satut tarvitsemaan ideoita)

• liikkuvat, värikkäät lelut

• sorminuket (sinun käytettäväksesi)

• pehmeät nuket, pallot ja pienet torkkupeitot

• helistimet

• kangaskirjat

• ääntelevät lelut

 

Kukkuu!

Ennen kuin olet laittanut vauvalle puhtaan vaipan, voit pitää vaippaa kasvojesi edessä ja sanoa: ”Piilossa.” Sitten kurkkaat vaipan takaa ja sanot: ”Kukkuu!” Tätä voit toistaa useamman kerran. Keksi tästä samasta leikistä myös muita hauskoja variaatioita, joita voit tehdä päivän mittaan. Tätä leikkiä voit leikkiä esimerkiksi viikatessasi pyykkiä, ja näin saat tehtyä kaksi asiaa kerralla!


Pyörii, pyörii

Pyöritä vauvaa varovasti kyljeltä toiselle peiton päällä. Laita värikäs lelu vauvan kummallekin puolelle. Voit vaikka lausua pienen lorun leikkiessänne, esimerkiksi: ”Pyörii, pyörii, varovasti – pyörii aina loppuun asti!” Käännä vauva varovasti kyljelleen niin, että hän näkee lelun ja ehkä kurottaa sitä kohti. Toista sama toiselle kyljelle.


Ylös, alas

Nosta vauva ilmaan ja sano esimerkiksi ”Vauva menee ylös…!”, ja alas tullessa sano ”…ja sitten alas”.

Lentoon!

Leiki lentokonetta lapsen kanssa laittamalla lapsi vatsalleen oman vatsasi päälle. Lapsi huitoo käsillään ja jaloillaan ja hänen selkänsä taipuu kaarelle kuin valmiina nousukiitoon. Kanna lasta kotona sylissäsi, osoita esineitä ja kerro kaikesta näkemästänne. Anna lapsen koskettaa esineitä, oiden pinta tuntuu erilaiselta, ja haistaa mielenkiintoisia tuoksuja.

 

Missä on peukalo?

Missä on peukalo, missä on peukalo? (Piilota kädet selän taakse.) Täällähän minä. (Näytä yhtä peukaloa.) Täällähän minä. (Näytä toista peukaloa.) Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia, hyvää. (Liikuta peukaloita kuin ne tervehtisivät toisiaan.) Missä on etusormi, missä on etusormi? Missä on keskisormi, missä on keskisormi? Missä on nimetön, missä on nimetön? Missä on pikkurilli, missä on pikkurilli? Missä on koko käsi, missä on koko käsi?

 

Leikkejä maailmalta

Jotkut leikeistä, joita leikitään spontaanisti sylivauvojen kanssa, löytyvät lähes kaikista kulttuureista. Tällaisia leikkejä ovat esimerkiksi:

• Nyt minä nappaan sinut! Aikuinen näyttää ankaralta ja laskee päänsä lapsen vatsaa kohti.

• Olipa kerran pienen, pieni hiirulainen… Aikuinen kävelyttää sormiaan ”hiipimällä” lapsen käsivartta tai vatsaa tai jalkaa pitkin ja lopuksi kutittaa lasta kaulasta tai vatsasta.

• Kerropa minulle…? Aikuinen kyselee lapselta kysymyksiä, lapsi vastaa ääntelemällä ja aikuinen vuorostaan tulkitsee vastaukset sanoiksi saaden tarinan jatkumaan.

• Kuinkas iso oletkaan…? Aikuinen näyttää lapselle, kuinka isoksi tämä ”kasvaa”, kun kädet nostetaan pään yläpuolelle.
 
Olet edelleen lapsesi paras leikkikaveri ja hauskin ”lelu”! Pystyt ääntelemään ja liikkumaan, sinussa on monia värejä ja voit vaihdella ilmeitäsi.

 

Lue myös:

Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri

Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille

Vastasyntyneen leikki

Puolivuotiaan leikki

Yhdeksänkuukautisen leikki

Yksivuotiaan leikki

Kaksivuotiaan leikki

Kolmevuotiaan leikki

Nelivuotiaan leikki

Monikkolasten ja erityislasten leikki

Lähteet:

Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm

Mitä mieltä olet artikkelista?