Leikki-ikäisellä on monta asiaa meneillään, ja hän nauttii kaikesta saamastaan huomiosta. Hän pitää kaiken keskipisteenä olemisesta, oli sitten kyse laulamisesta, tanssimisesta, pyöräilystä tai karatepotkuharjoituksista. Lapsen kielitaito ja älylliset kyvyt kehittyvät nopeasti sitä mukaa, kun hän kokee uusia asioita, tunteita, ääniä ja tilanteita.

Viimeksi päivitetty 29.5.2011

Sosiaalinen, dramaattinen, energinen ja luova neljävuotias leikkii usein leikkejä, jotka käsittelevät seuraavia aiheita ”Ollaanko leikisti…”, ”Ja minä olen…” ja ”Sinä taas olet…”. Kyseessä voi olla leikkiperhe, matka kuuhun, automatka – lapsi leikkii tilanteita, joissa hän voi matkia aikuisia. Lapsen lempipuuhaa on tällä tavoin tutkia, millaista on olla ”iso”.


 


Neljävuotiaalla on paljon fyysistä energiaa ja hän pitää hyppimisestä, juoksemisesta, kiipeilystä ja muiden lasten kanssa leikkimisestä. Yhteispeli muiden lasten kanssa antaa lapselle tärkeitä kokemuksia ystävyydestä, kärsivällisyydestä, sovittelusta, vuorottelusta sekä tavaroiden jakamisesta. Hän alkaa myös kiinnostua tyttöjen ja poikien välisestä erosta.

 

Tässä iässä lapsi hallitsee entistä monimutkaisempia toimintoja ja oppii koko ajan lisää. Helmien pujottaminen on lapselle entistä helpompaa ja hän askartelee yhä taitavammin. Hänen tekemänsä rakennelmat ovat kehittyneempiä ja piirrokset ovat tunnistettavampia kuin aiemmin. Moni lapsi on tässä iässä valmis oppimaan kellonajat.

 
”Neljä vuotta täytettyään Saga alkoi kiinnostua riimeistä. Pitkän aikaa kaiken piti olla vain riimittelyä, ja voin yllä myöntää, etten aina jaksanut innostua kaikista hänen riimeistään. Mutta samalla huomasin, että Sagan sanavarasto ja kielentuntemus paranivat, joten kyllä niistä hassuista riimeistä oli selvästi apuakin!”

Stefan, 4-vuotiaan Sagan isä

 

Eläintanssi

Laita musiikki soimaan ja houkuttele lapsi matkimaan jotakin eläintä. Hän voi huiskia korvillaan, heilutella häntäänsä ja keikuttaa päätään. Yritä arvata, mitä eläintä lapsi matkii.

 

Aarrejahti

Piilota aarre etukäteen. Aarre voi sisältää laatikollisen ”kultarahoja”, lasihelminauhan, pikkuautoja tai kauniita kiviä. Tee aarrekartta, joka näyttää, minne aarre on kätketty.

Kirjainpiirrustuksia

Tee kirjain isossa koossa paperille, ja pyydä lasta tekemään samoin. Vaihtakaa papereita. Värittäkää ja koristelkaa kirjaimet niin, että siitä tulee upea kuva. Kun teillä on kasassa tarpeeksi kirjainpiirustuksia, voitte muodostaa niistä helppoja sanoja.

 

Lähettäkää kirje

Anna lapselle piirustustarvikkeet, jotta hän voi tehdä kirjeen itselleen. Auta lasta laittamaan paperi kirjekuoreen, kirjoittakaa nimi ja osoite kuoren päälle, liimatkaa postimerkki ja postittakaa kirje. Selitä, kuinka posti toimii – sekä pane merkille lapsen ilme, kun kirje ilmestyy postilaatikkoonne.

 

Tutkimusretki luontoon

Pyydä lasta auttamaan eväiden pakkaamisessa, ottakaa taskulamput, kiikarit ja suurennuslasi mukaan. Näin olette valmiita lähtemään tutkimusmatkalle omalle pihalle, puistoon tai metsään. Tutkikaa hyönteisiä suurennuslasilla ja eläimiä kiikareilla.

Paljonko kello on?

Osa lapsista haluaa oppia kellonajat tässä iässä. Jos oma lapsesi on kiinnostunut, voit askarrella kellotaulun ahville ja kiinnittää liikkuvat viisarit haaraniitillä. Harjoitelkaa niitä kellonaikoja, jotka ovat tärkeitä arkipäivän kannalta, esimerkiksi välipala-aika on kello kolme iltapäivällä ja lastenohjelmat alkavat kello viisi.

Loruverstas

Tee pieni loru, joka alkaa etunimellä. Pyydä sitten lasta valitsemaan toinen nimi. Riimittele lapsen kanssa rivi riviltä niin, että jokainen rivi on oma pieni lorunsa. Esimerkiksi ”Pikkuinen Ella tahtoo tanssahdella”, ”Pikkuinen Ville lähtee piilosille” tai ”Pikkuinen Jukka ja päässä punainen tukka”.

Hyviä leluja

• numero- ja aakkoskirjat

• lasta erityisesti kiinnostavia aihepiirejä käsittelevät kirjat

• välineet luonnon tutkimista varten: hyönteisverkko, rikkoutumaton suurennuslasi, läpinäkyvä purkki hyönteisiä varten

• lasten leikkilaboratoriopakkaus

• helpot ompelukuvat

• melko vaativat palapelit

• polkupyörä

• magneetit

Pelatkaa pelejä

Opeta lapselle muutamia tarpeeksi vaikeita pelejä, joissa on riittävästi haastetta, mutta jotka eivät aiheuta turhautumista tai tappiontunnetta vaikeudellaan. Vaikka peleissä on säännöt, kehittyy peli eri tavalla jokaisella kerralla. Mitä useammin lapsi pelaa tiettyä peliä, sitä yksilöllisempiä pelistrategioita hän keksii. Nelivuotias oppii jo pelaamaan Mustaa Pekkaa ja vaikkapa muistipeliä, dominoa ja kiinanshakkia. Ulkona on hauska hyppiä ruutuhyppelyä tai hyppynarua.

Mielikuvitusystävät

Mikäli lapsellasi on mielikuvitusystävä, saat tietää lapsesi mielialasta ja menneestä päivästä kuuntelemalla lapsesi keskusteluja ystävänsä kanssa.

 

”Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto. Tieto rajoittuu siihen, mitä juuri tällä hetkellä tiedämme ja ymmärrämme, kun taas mielikuvitus käsittää koko maailman ja sen, mitä ikinä tullaan tietämään tai ymmärtämään.”
Albert Einstein

Abrakadabra

Opeta lapselle taikatemppu. Laita oikea kämmen oikealle olkapäälle (tai vasen vasemmalle). Laita kolikko kyynärpään päälle. Yhdellä liikkeellä heität kolikon ilman ja nappaat sen kiinni kädelläsi. Lapsi tulee harjoittelemaan päiviä!

 

Lue myös:

Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri

Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille

Vastasyntyneen leikki

Kolmikuisen leikki

Puolivuotiaan leikki

Yhdeksänkuukautisen leikki

Yksivuotiaan leikki

Kaksivuotiaan leikki

Kolmevuotiaan leikki

Monikkolasten ja erityislasten leikki

 

Lähteet:

Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm

Mitä mieltä olet artikkelista?