Lapsen sanavarasto suorastaan räjähtää tässä ikävaiheessa, ja aika ajoin kuulet uusia sanoja päivittäin. Nyt lapsi osaa kertoa omia tarinoitaan ja jakaa kokemaansa. Kolmevuotiaat ovat täynnä ihmetystä. Jos lapsi ei ole aiemmin ollut kiinnostunut muiden lasten seurasta, viimeistään nyt hän kiinnostuu siitä.

Viimeksi päivitetty 29.5.2011

Lapsi käyttää paljon aikaa muiden tarkkailuun ja matkimiseen,  joten ole tarkkana oman kielenkäyttösi ja käytöksesi suhteen. Tässä iässä lapsi kehittää taitoja selvitä yksinkertaisista konkreettisista ongelmista silloin, kun kyseessä on jokin häntä kiinnostava asia. Kolmivuotiaalla on värikäs sisäinen elämä ja joskus toden ja kuvitellun erottaminen on vaikeaa. Juuri tässä iässä lapsi usein pelkää pimeää.


 


Kolmivuotias hioo hienomotoriikkaansa leikeillä, joissa suoritetaan toistoja. Kyseessä saattaa olla esimerkiksi saman palapelin rakentaminen yhä uudelleen, portaiden ravaaminen edestakaisin tai liukumäen toistuva laskeminen. Tämä on tärkeää, jotta lapsi ymmärtäisi seuraamuksen ja muutoksen käsitteet. Muita lempipuuhia ovat mielikuvitustarinat kuvitteellisine hahmoineen, rakentaminen ja rakennelmat, kuraleikit ja värien kanssa sotkeminen. Piirustukset alkavat muistuttaa ihmisiä, ja lapsi käyttää entistä vaativampia materiaaleja. Kolmivuotiaat pitävät liikunnallisista leikeistä, kuten toistensa takaa ajamisesta tai pallon pomputtelusta.

Kolmen ja puolen vuoden ikäinen lapsi osaa keskimäärin yli 1 200 sanaa. Useat kysymykset alkavat sanoilla miksi, kuka ja missä, ja lapsella on täysi luottamus siihen, että osaat vastata kaikkiin kysymyksiin. kolmevuotias käyttää yksinkertaisia lauseita, mutta kompuroi joskus sanoissaan, joten kärsivällisyys on tärkeää. Tämänikäiset lapset rakastavat laulamista, riimien ja lorujen kuuntelua sekä sormileikkejä.

 Testaa liikkuuko lapsesi tarpeeksi tällä testillä.

Hyviä leluja

• legot ja muut rakennuspalikat

• suuret muovihelmet

• hernepussit

• CD-soitin

• helpot lautapelit

• askartelutarvikkeet – paperia, liimaa, sakset

• väritys- ja muut puuhakirjat

• taikataikina

Jotkut kolmevuotiaat ovat valmiita vaihtamaan kolmepyöräisen tavalliseen pyörään, jossa on tukipyörät. Monet vanhemmat haluavat, että lapsi käyttää heti pyöräilykypärää, jotta sen käyttö olisi jo tuttua, kun vauhti kiihtyy. Muistathan kuitenkin, että pyöräilykypärän käyttö on vaarallista esimerkiksi leikkipuistossa kiipeiltäessä.

Matki eläimiä

Näytä lapselle, kuinka voi hyppiä kuin sammakko, laukata kuin hevonen tai madella kuin käärme. Esittäkää vuorotellen eläimiä ja toinen saa arvata, mikä eläin on kyseessä.

Muistipeli

Laita pöydälle viisi tai kuusi esinettä – esimerkiksi pikkuauto, pipo, kirja, pieni pallo ja rusinarasia. Pyydä lasta luettelemaan ääneen esineet ja laita sen jälkeen liina tavaroiden päälle samalla, kun vielä toistat esineiden nimet. Poista yksi esine lapsen näkemättä, ja poista liina. Kysy lapselta, mikä puuttuu.

Pelleilylaulu

Laulakaa tunnettuja lastenlauluja eri äänensävyillä. Voitte laulaa kuiskaten tai huutaen, laulaa kevyellä tai oikein möreällä äänellä, kaakatella kuin ankka, pöristä kuin mehiläinen tai vikistä kuin hiiri, laulaa nopeasti tai hitaasti. Laula lapselle hassuimmalla äänelläsi ja houkuttele lapsi mukaan.

A niin kuin apina

Valitse jokin kirjain ja pyydä lasta luettelemaan kymmenen asiaa, jotka alkavat tällä kirjaimella. Käykää aakkoset läpi. Voitte myös keksiä omia sanoja.

”Amanda oli aina hieman hankala, kun olimme ulkona sateella, koska hän ei halunnut kastua. Sen olemme onnistuneet muuttamaan, ja nyt sadepäivät ovat hauskoja. Sekä minä että mieheni puemme kumisaappaat ja sadevaatteet päälle ja laitamme Amandallekin kunnon sadevarustuksen. Sitten etsimme oikein hyviä lätäköitä ja hypimme ja roiskimme niissä täysillä. Vei vähän aikaa tajuta, että on ihan ok vaikka kastumme ja olemme ihan likaisia – nyt meillä kaikilla kolmella on hauskaa.”

Tarja, 3-vuotiaan Amandan äiti

Ulos leikkimään

”Lapsilla, jotka leikkivät luonnossa, on parempi koordinaatiokyky, lihasvoima ja tasapaino kuin lapsilla, jotka leikkivät tavallisissa leikkipuistoissa.”

Ingunn Fjørtoft, Telemarkin korkeakoulu

Meidän päivämme

Valokuvaa kolmevuotiaan päivään liittyviä tavallisia tapahtumia: esimerkiksi hampaiden pesua, aamiaisen syömistä, kenkien jalkaan laittamista ja kavereiden kanssa leikkimistä. Liimaa jokainen kuva pahville ja iinnitä tarranauha taakse. Kiinnitä seinälle iso kartonki ja myös siihen tarranauhaa. Tämän jälkeen voit auttaa lasta järjestämään päivän tapahtumat oikeaan järjestykseen. Varaa ylimääräiset kopiot valokuvista valokuva-albumia varten.

Ja kun vettä tulee kaatamalla…

Tee erilaisia teemalaatikoita sateisten päivien varalle.
• Tarralaatikko, joka sisältää erilaisia tarroja.

• Taikurilaatikko, joka sisältää taikasauvan, hatun ja tarvikkeita helppoihin taikatemppuihin.

• Naamiaislaatikko, joka sisältää hattuja, kenkiä, koruja ja vaatteita.

• luovuuslaatikko, johon voi kerätä tarvikkeita luovia puuhia varten, kuten värillistä paperia ja värikyniä.

Arvaa loppu

Lue suurin osa jännästä kuvakirjasta lapselle ja kysy, millä tavalla hän arvelee, että tarina loppuu. Kannusta lasta keksimään useita loppuja tarinalle ennen kuin luette sen loppuun. Keskustelkaa siitä, kuinka hänen keksimänsä loput eroavat kirjan varsinaisesta lopusta. (Valitse tarina, jolla on hyvä loppu, jotta lapsi ei pettyisi tai turhautuisi.)

Taikataikinan resepti

Lapsella on vielä hauskempaa, jos hän saa osallistua taikataikinan tekoon eikä vain ota sitä pakkauksesta.

1–1,5 dl haaleaa vettä, 2 tl ruokaöljyä, 1 dl suolaa, 3 dl vehnäjauhoja ja karamelliväriä.
Sekoita jauhot ja suola isossa kulhossa. Lisää öljy ja sekoita hyvin. Kaada vettä vähän kerrallaan, ja vaivaa taikinaa hetki niin, että siitä tulee tasainen. Jaa taikina neljään osaan ja värjää ne erivärisiksi karamelliväreillä. Karamelliväri voi värjätä, joten suojaa kaikki työskentelytasot. Muovatkaa hienoja käärmeitä, koppakuoriaisia, kukkia, koruja ja paljon muuta. Taikataikina säilyy vain rajoitetun ajan. Jos haluatte säästää tekemänne hahmot, paistakaa niitä uunissa 80 asteessa, kunnes ne ovat kuivia. Tässä iässä lapsilla on paljon fyysistä energiaa ja he hyppäävät, juoksevat, kiipeilevät ja leikkivät mielellään muiden lasten kanssa.

Testaa liikkuuko lapsesi tarpeeksi tällä testillä. 

Lue myös:

Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri

Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille

Vastasyntyneen leikki

Kolmikuisen leikki

Puolivuotiaan leikki

Yhdeksänkuukautisen leikki

Yksivuotiaan leikki

Kaksivuotiaan leikki

Nelivuotiaan leikki

Monikkolasten ja erityislasten leikki

 

Lähteet:

Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm

Mitä mieltä olet artikkelista?