Odottajan ruokavalion tulisi olla  terveellinen ja monipuolinen. Vitamiinien saannista pitäisi pitää huolta, mutta esimerkiksi A-vitamiinia ei tulisi saada liikaa. Moni odottaja painii raskausajan ruokasuosituksien ja ruokahimojen kanssa. Nyt Vau.fi:n foorumilaiset kertovat, kuinka he suhtautuvat ruokasuosituksiin.

Viimeksi päivitetty 10.2.2014

”Mitä ruokia olette jättäneet pois raskauden takia ja oletteko lisänneet ruokavalioon jotain?” Vau.fi:n foorumilla kysellään.

”Kaikki neuvolan ohjeiden mukaiset ruoka-aineet jätetty pois”, Iiii-Saaa kertoo.

”Välillä menee kyllä pehmeitä juustoja”, hän tunnustaa.

”Olen lisännyt pähkinöitä ruokavalioon, pasta ja leipä on usein täysjyvää, hedelmiä ja vihanneksia, luonnonjugurttia.. Lisäksi raskaus ja imetys on ainoa aika mun elämässä kun oikeesti nautin kaurapuurosta (normaalisti syön epäterveellisiä muroja..)”, Iiii-Saaa listaa terveellisiä lisäyksiä ruokavalioon.

-Dolly-:lle suositeltiin neuvolassa, että lakritsi ja salmiakki jätettäisiin ruokavaliosta, tai ainakin niiden syömistä tulisi vähentää. -Dolly-:n hemoglobiini oli kuitenkin niin alhainen, ettei näiden herkkujen syömisestä ollut vaaraa.

"Sitten oikein suositteli jatkamaan lakritsin syöntiä, että olis mun tilanteessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Muuten ei oikeastaan ollut suurempaa muutosta ruokavaliossa. Juustoa meni kyllä tavallista enemmän, sitä söin ihan pelkästäänkin kourakaupalla", hän kirjoittaa hymynaaman kera.

Lue myös: Raskaudenaikainen aliravitsemus voi johtaa kolesteroliongelmiin

"En jättänyt mitään pois"

Monet kertovat pyrkivänsä terveelliseempään ja kevyempään ruokavalioon raskausaikana. Mutta on niitäkin, joiden mielestä raskausajan suositukset ovat turhan tiukkoja.

"Tietoisesti en jättänyt mitään pois", ReginaVeritas kirjoittaa.

ReginaVeritas kertoo makean karsiutuneen jo raskauden alussa aivan itsestään, kun makeaa ei vain tehnyt mieli.

Lue myös: Muutama kuppi kahvia päivässä ei vaaranna raskautta

"Juustoja olen ihan surutta syönyt kaikenlaisia, kunhan olen varmistunut, että niihin käyetty maito on pastöroitu. Kehtaan jopa myöntää syöneeni punaista lihaa mediumina! Tiedän, hyvä syy siihen miksei saisi, mutta... Noh, kyllä luotan lihan puhtauteen, kun hyvässä ravintolassa syö", hän toteaa.

"Mulla on sellanen periaate että tekee ja syö sitä mikä tuntuu hyvältä", minna93 kiteyttää.

"Tuntuu että nuo raskauden ruokajutut menee vähän yli", hän pohtii.

Noudatitko sinä raskaudenaikaisia ruokasuosituksia, vai pysyikö ruokavaliosi ennallaan?

Keskustele aiheesta muiden raskausaikaista ruokavaliota pohtivien kanssa: Mitä olette jättäneet pois, mitä lisänneet?

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliEnsimmäistä kertaa äitiysneuvolaan
Seuraava artikkeliVanhempi tekee, lapsi ei saa – 7 epäreilua seikkaa
JAA