Foolihappoa suositellaan niin raskautta suunnitteleville naisille kuin isäksi mieliville miehillekin. Odottavilla äideillä se muodostaa suojan joitakin sikiön kehityshäiriöitä vastaan, isäksi haluavat miehet puolestaan saavat tehostusta hedelmällisyyteensä laadukkaamman sperman muodossa.

Viimeksi päivitetty 24.6.2008

Foolihappo on synteettinen versio B-9-vitamiinista. Folaatti on saman vitamiinin luonnossa esiintyvä muoto.Elimistö tarvitsee foolihappoa erityisesti punasolujen lisääntymiseen ja uusiutumiseen. Foolihapolla on rooli myös muiden solujen rakentumisessa.

Foolihaposta hyötyy sekä nainen että mies

Raskausaikana foolihapon tarve kasvaa huomattavasti, ja sen puute voi johtaa sikiön hermostoputken kehityshäiriöön. Runsas foolihappopitoisuus veren punasoluissa alkuraskauden aikan puolestaan vähentää merkittävästi hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä.

Runsaasti folaattia sisältävän ruokavalioon siirtymistä ja mahdollisista foolihappo- ja sinkkilisän syömistä voi suositella myös miehelle ennen raskauden yrittämistä. Foolihappo- ja sinkkilisän syöminen on yhdistetty suurempaan siittiömäärään esimerkiksi tässä tutkimuksessa. Sinkkiä ja folaattia tarvitaan uusien solujen rakentamiseen, joten niiden puute haittaa todennäköisesti siittiötuotantoa.

Mistä folaattia saa?

Seuraavat folaattimäärät on haettu fineli.fi-tietokannasta. Folaattimäärät ovat 100 grammaa kohden.

Maksa, keitetty*, 1217,5µg
Ruskea papu, 394µg
Vehnälese, 195µg
Kananmunan keltuainen, 158,9µg
Valkonen papu, keitetty, 149,7µg
Parsakaali
Keittämätön, 113,1µg
Keitetty, 79,1µg
Linssi, 110µg
Spirulina merilevä**, 94,0µg
Pinaatti, 48,1µg
Vaasan Ruispalat, 67µg
Fazerin Ruispuikulat, 64,5µg

* Maksan syömistä ei suositella raskausaikana korkean A-vitamiinipitoisuuden takia.

** Merilevävalmisteita ei suositella raskausaikana. Merilevävalmisteen jodimäärä saattaa olla todella korkea (jodia pitää saada raskausaikana — muttei liikaa). Jos haluat syödä merilevävalmistetta raskausaikana, kannattaa selvittää tarkasti, mitä kaikkea valmiste sisältää.

Hermostoputken sulkeutumishäiriö

Foolihapon puute lisää hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä merkittävästi. EU:n foolihappoasiantuntijatyöryhmän jäsen Vedran Stefanovicin mukaan 70 prosenttia hermostoputken sulkeutumishäiriöistä johtuvista vaurioista olisi vältettävissä nostamalla naisten foolihapon saantia ennen raskautta foolihappolisällä.

Apteekeista ilman reseptiä saatava 400 µg foolihappolisä on riittävä päivittäinen annos raskautta yrittävälle tai raskaana olevalle. Jos syystä tai toisesta haluaa nostaa foolihappomäärää korkeammaksi, asiasta kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.

Sulkeutumishäiriö johtaa spina bifidaan eli selkärankahalkioon. Spina bifidan yleisyys vaihtelee maittain, mutta keskimäärin 8 lasta 10 000:ta elävänä syntynyttä kohti kantaa kehityshäiriötä. Pahimmassa tapauksessa lapsi on jaloista halvaantunut ja hänellä on pidätys- ja ulostusvaikeuksia. Spina bifida saattaa aiheuttaa myös henkistä kehitysvammaisuutta ja aivojen nestekierron ongelmia.

Jos neuraaliputken aivo-osa jää sulkeutumatta, lapselle kehittyy kuolettava anenkefalia eli aivottomuus. Lapsen aivot jäävät silloin kehittymättä. Aivoton lapsi ei tunne kipua, mutta saattaa syntymän jälkeen hengittää jopa päiviä hengitysrefleksin vuoksi. Yleensä aivottomat lapset syntyvät kuolleina.

Aivottomuus havaitaan ultraäänessä ennen lapsen syntymää. Suomessa syntyy noin 3 aivotonta lasta 100 000:ta lasta kohden.

 

Asiantuntijat suosittelevat foolihappolisää jo ennen raskauden yrittämistä

Veren punasolujen foolihappopitoisuutta kannattaisi nostaa foolihappolisää syömällä vähintään kolme kuukautta ennen hedelmöittymistä, jotta hermostoputken sulkeutumishäiriön riski saadaan minimoitua. Foolihappolisää on nautittava ajoissa, koska punasolut elävät kolme kuukautta.

”Hermostoputken sulkeutumishäiriöstä johtuvat ongelmat syntyvät seitsemänteen raskausviikkoon mennessä. Jos häiriötä ei ole tapahtunut aivan alkuraskaudessa, sitä ei synny laisinkaan”, Stefanovic huomauttaa.

Ruokavalion mukana saattaa olla vaikea saada riittävän suuria folaattipitoisuuksia. Suurimmat folaattipitoisuudet löytyy maksasta, ruskeista pavuista ja vehnäleseestä. Folaatti imeytyy elimistöön huonommin kuin foolihappo.

Folaatti lisää miehen hedelmällisyyttä

Myös miehen kannattaa miettiä foolihapon tai folaatin saantia. Tutkimuksen mukaan runsaasti foolaattia saaneiden miesten spermassa on vähemmän kromosomipoikkeamia.

Vaikka laajempaa tutkimusnäyttöä asiasta ei vielä ole, isäksi toivovan miehen kannattaa syödä folaattia sisältäviä ruokia. Kromosomipoikkeamat spermassa aiheuttavat keskenmenoja ja kehityshäiriöitä.

Lähteet: Springer, Science Daily

Mitä mieltä olet artikkelista?