Raskautta toivovan ei kannata lorvehtia, mutta ei toisaalta myöskään liikkua yli oman tarpeen.

Viimeksi päivitetty 17.4.2008

Hyvä fyysinen kunto ei synny itsestään ja sen eteen joutuu tekemään töitä.  Joskus töitä tehdään niin paljon, että elimistö ei voi enää hyvin ja alun perin hyvä ajatus kääntyy itseään vastaan.

Hedelmällisyyden, raskauden ja synnytyksen kannalta on luonnollisesti eduksi, jos nainen on hyvässä kunnossa. Ylenpalttinen treenaaminen joko kohtuuttoman usein tai liian voimallisesti, on elimistölle turha stressi raskautta toivottaessa.

Lue myös: Hedelmällisyyteen voi vaikuttaa

Normaali hormonitoiminta vaatii riittävästi rasvakudosta

Tämä voi johtaa aliravitsemustilaan, energiaa kuluu enemmän kuin sitä saadaan ravinnosta. Hiilihydraattien ja rasvan saanti voi tuolloin jäädä liian vähäiseksi.

Elimistössä riittävä rasvakudoksen määrä on tärkeää normaalin hormonitoiminnan ylläpitämiseksi. Normaalipainoisen naisen rasvakudoksen osuus on 22–28% kehon painosta.

Lue myös: Yritätkö lasta? Älä pelkää maitorasvaa

Äärimmäisessä stressissä voimavaroja vain perustoiminnoille

Kovan fyysisen treenaamisen haitat eivät näy pelkästään energiavajeena ja hormonaalisena stressinä, tämän lisäksi koko elimistö käy ylikierroksilla. Ääristressitilanteissa elimistö on sopeutunut ylläpitämään vain peruselintoiminnot, ja lisääntymistoiminnot hiipuvat estäen raskauden alkamisen. Raskaushan vaatisi naisen elimistöltä energiaa uuteen kasvuun.

Lue myös: Stressi heikentää raskaaksi tulon mahdollisuuksia

Sekä fyysinen että henkinen stressi häiritsevät munasarjan toiminnan monimutkaista hormonaalista säätelyä. Aivolisäkkeen vapauttajahormonit, follikkelia stimuloiva hormoni ja luteinisoiva hormoni, säätelevät munasolun kypsymistä, ovulaatiota ja keltarauhasen toimintaa.

Hypotalamuksen niin sanottu GnRH-pumppu puolestaan säätelee follikkelia stimuloivan hormonin, luteinisoivan hormonin ja kilpirauhashormonin eritystä. Erilaiset stressitekijät vaimentavat tämän hormonipumpun toiminnan.

Lue myös:  Kuntoilu voi heikentää hedelmällisyyttä

Opettele myös joutenoloa

Merkittävä tekijä on lisämunuaisten kortisolierityksen kiihtyminen stressin yhteydessä. Sen seurauksena luteinisoivan hormonin eritys heikkenee. Seuraa keltarauhasen toiminnanvajaus, ovulaation puuttuminen ja kuukautisten poisjääminen. On yksilöllistä miten herkästi hormonisäätely häiriintyy stressin vaikutuksesta, mutta vähitellen stressitilanteen jatkuessa raskauden alku vaikeutuu.

Rentouttava ja mieluisa liikuntamuoto auttaa jaksamaan elämän eri vaiheissa mutta on hyvä suoda itselleen myös kiireetöntä joutenoloa. Nykymaailman elämänrytmissä se ei aina ole helppoa mutta sitä kannattaa opetella.

Teksti: Tuija Foudila, Felicitas-Klinikka
Kuva: Crestock

 

Lue myös:

Lynkkaavat liukuvoiteet
Seksiä joka päivä
Tärkeintä on ajoitus

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliOvulaatio
Seuraava artikkeliHiusten värjäys raskausaikana
JAA