Suomalaisien suosituksien mukaan lapsen pitäisi saada alle 10 prosenttia päivittäisestä energiastaan lisätystä sokerista. WHO:n suosituksen mukaan lisättyä sokeria kannattaisi olla korkeintaan 5 prosenttia lapsen ruokavaliossa. Suomessa jopa 80 prosenttia lapsista saa liikaa sokeria. Liiallinen sokerin syöminen lisää useiden sairauksien riskiä. Tee testi, niin tiedät, minkälaisella tasolla sokerin saanti on teidän perheessänne.





AAMIAINEN:

Kuuluuko nämä sokeripitoiset ruokalajit lapsesi tyypilliseen aamiaiseen? Valitse seuraavista lapsesi tyypillinen aamiainen. Jos lapsesi ei syö aamiaisella sokeripitoisia tuotteita, voit jättää kohdan tyhjäksi.




LOUNAS:

On olemassa makeita lounaita kuten esimerkiksi hapanimeläkastike. Lapset saavat kuitenkin tyypillisesti sokeria lounaalla juomista ja jälkiruoista. Miten teillä? Jos lapsesi ei saa lounaalla sokerituotteita, voit jättää kohdan tyhjäksi.




VÄLIPALA:

Välipala on usein makeiden herkkujen hetki lapselle. Koosta seuraavista tyypillinen välipala lapsellesi! Jätä kohta tyhjäksi, jos lapsesi ei saa laisinkaan sokeripitoisia tuotteita välipalaksi.




PÄIVÄLLINEN:

Päivällisellä makeaa tarjotaan tyyppisesti lapselle juomien ja jälkiruokien muodossa. Kuuluuko jokin näistä teidän perheen tyypilliseen päivälliseen?




ILTAPALA:

Kuuluko jotkin näistä ruokalajeista lapsesi tyypilliseen iltapalaan? Jos lapsesi ei syö sokerituotteita iltaisin, jätä kohta tyhjäksi.




HERKKUPÄIVÄ:

Tyypillisesti lapsilla on herkkupäivä tai -päiviä, joilloin poiketaan normaalista ruokavaliosta. Onko herkkupäiviä perheessänne useammin kuin kolme kertaa viikossa?

 



HÄTÄPALAT:

Usein käy niin, että itse ruoka-aikoina syödään terveellisesti, mutta ruoka-ajan ulkopuolella tulee annettua lapselle hätäpaloja. Syödäänkö teillä sokerisia hätäpaloja aterioiden väleissä?

  

 

Mitä mieltä olet artikkelista?