Suomalaisien suosituksien mukaan lapsen pitäisi saada alle 10 prosenttia päivittäisestä energiastaan lisätystä sokerista. WHO:n suosituksen mukaan lisättyä sokeria kannattaisi olla korkeintaan 5 prosenttia lapsen ruokavaliossa. Suomessa jopa 80 prosenttia lapsista saa liikaa sokeria. Liiallinen sokerin syöminen lisää useiden sairauksien riskiä. Tee testi, niin tiedät, minkälaisella tasolla sokerin saanti on teidän perheessänne.

Julkaistu 3.12.2014

AAMIAINEN:

Kuuluuko nämä sokeripitoiset ruokalajit lapsesi tyypilliseen aamiaiseen? Valitse seuraavista lapsesi tyypillinen aamiainen. Jos lapsesi ei syö aamiaisella sokeripitoisia tuotteita, voit jättää kohdan tyhjäksi.




LOUNAS:

On olemassa makeita lounaita kuten esimerkiksi hapanimeläkastike. Lapset saavat kuitenkin tyypillisesti sokeria lounaalla juomista ja jälkiruoista. Miten teillä? Jos lapsesi ei saa lounaalla sokerituotteita, voit jättää kohdan tyhjäksi.




VÄLIPALA:

Välipala on usein makeiden herkkujen hetki lapselle. Koosta seuraavista tyypillinen välipala lapsellesi! Jätä kohta tyhjäksi, jos lapsesi ei saa laisinkaan sokeripitoisia tuotteita välipalaksi.




PÄIVÄLLINEN:

Päivällisellä makeaa tarjotaan tyyppisesti lapselle juomien ja jälkiruokien muodossa. Kuuluuko jokin näistä teidän perheen tyypilliseen päivälliseen?




ILTAPALA:

Kuuluko jotkin näistä ruokalajeista lapsesi tyypilliseen iltapalaan? Jos lapsesi ei syö sokerituotteita iltaisin, jätä kohta tyhjäksi.




HERKKUPÄIVÄ:

Tyypillisesti lapsilla on herkkupäivä tai -päiviä, joilloin poiketaan normaalista ruokavaliosta. Onko herkkupäiviä perheessänne useammin kuin kolme kertaa viikossa?

 



HÄTÄPALAT:

Usein käy niin, että itse ruoka-aikoina syödään terveellisesti, mutta ruoka-ajan ulkopuolella tulee annettua lapselle hätäpaloja. Syödäänkö teillä sokerisia hätäpaloja aterioiden väleissä?

  

 

Mitä mieltä olet artikkelista?