Turvakaukalo, turvaistuin, turvavyöistuin vai istuinkoroke? Lapsen koosta riippuu, millainen istuin on turvallisin automatkustukseen. Lue asiantuntijan ohjeet turvalliseen autoiluun lapsen kanssa.

Viimeksi päivitetty 17.3.2021

Suomen lain mukaan alle 135 cm pitkän lapsen on matkustettava autossa turvalaitteessa, ja Liikenneturva suosittelee, että turvalaitetta käytettäisiin kunnes lapsi on 150 cm pitkä. Turvalaitteita ovat turvakaukalo, turvaistuin, turvavyöistuin sekä istuinkoroke. Lapsen koosta ja iästä riippuu, millainen istuin on turvallisin vaihtoehto.



Vauvan paikka on turvakaukalossa

Vauvaikäiselle turvallisin paikka matkustaa autossa on selkä menosuuntaan asennettu turvakaukalo. Turvakaukalo kiinnitetään autoon joko isofix-kiinnikkeillä tai auton turvavöillä.

”Isofix on hyvä vaihtoehto, sillä se vähentää väärin kiinnittämisen mahdollisuutta. Turvavyökiinnitys on yhtä turvallinen, jos kaukalo on kiinnitetty oikein”, sanoo koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara Liikenneturvasta.

Kaukalon valmistaja määrittää sen, kuinka kauan lapsi voi matkustaa kaukalossa. Kun lapsen paino ylittää kaukalon suosituspainon tai kaukalon pääntuen yläreuna on lapsen silmien korkeudella, on hyvä siirtyä käyttämään selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta. On syytä muistaa, että pääntuki on eri asia kuin kaukalon ulkoreuna.

Taaperolle selkä menosuuntaan asennettu turvaistuin

Selkä menosuuntaan asennettu turvaistuin on turvallisin paikka taaperolle. Lapsen tulisi Liikenneturvan mukaan matkustaa tällä tavalla vähintään neljävuotiaaksi asti. Kasvot menosuuntaan istuessa lapsen päähän ja niskaan kohdistuu kolaritilanteessa moninkertainen rasitus verrattuna selkä menosuuntaan istumiseen.

”Mieluiten lapsi saisi matkustaa näin niin kauan kuin mahdollista. Lapsen keho ei kestä kolarivoimia samalla tavalla kuin aikuisen. Paras tuki saadaan selkä menosuuntaan olevassa istuimessa, jossa pää, selkä ja koko keho ovat tuettuina”, kuvailee Elovaara.

Lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa niin kauan kuin istuimen paino- ja pituusraja sen sallii.

”Koukussa olevat jalat voivat näyttää pahalta vanhemmille, mutta lapselle siitä ei ole haittaa. Sen takia ei kannata kiirehtiä lapsen kääntämistä kasvot menosuuntaan. Sen aika on, kun lapsen silmät alkavat olla istuimen pääntuen tasolla”, Elovaara ohjeistaa.

Monissa turvaistuinmalleissa kilorajat sattavat vaihdella riippuen siitä, kummin päin istuin on asennettu ja minkälaisella kiinnityksellä – tutustu siis huolellisesti turvaistuimen käyttöohjeisiin!

Turvaistuimesta turvavyöistuimeen

Selkä menosuuntaan asennetusta turvaistuimesta lapsi voi siirtyä matkustamaan joko kasvot menosuuntaan asennettuun valjasistuimeen tai turvavyöistuimeen. Se, kumpi on sopivampi vaihtoehto, riippuu siitä, kuinka pitkään lapsi pystyi matkustamaan selkä menosuuntaan asennetussa istuimessa.

”Jos lapsen mitat antavat myöden, turvallisin vaihtoehto on kulkea jonkin aikaa valjasistuimella ennen turvavyöistuinta. Monipistevyöt ovat aina auton turvavöitä turvallisemmat. Eivät rallikuskitkaan huvikseen istu monipistevöissä”, Elovaara huomauttaa.

Turvavyöistuimessa voi matkustaa lapsi, joka painaa vähintään 15 kiloa. Siinä auton turvavyö asettuu oikealle korkeudelle, ja istuin suojaa lasta myös sivuilta. Turvavyöistuimessa on muistettava kiristää lantiovyö sopivaksi ja tarkistaa, että ylävyö kulkee lapsen olkapään päältä. Ylävyö ei saa kulkea kainalon alta tai selän takaa.

Turvavyöistuin on istuinkoroketta turvallisempi

Istuinkoroke on turvavyöistuimen vaihtoehto, mutta pääntuki ja turvavyön parempi ohjautuvuus tekevät turvavyöistuimesta turvallisemman.

”Turvavyöistuinta ei ole tarvetta vaihtaa korokkeeseen isommallakaan lapsella. Itse asiassa monelta valmistajalta koroke on jäämässä kokonaan pois, sillä vyöistuin on tullut sen tilalle”, kertoo Elovaara.

Lain mukaan turvalaitetta on käytettävä automatkustuksen aikana siihen asti että lapsi on 135 cm pitkä, mutta turvavyöistuimessa voi hyvin matkustaa kauemminkin – vuonna 2021 päivittyneen Liikenneturvan suosituksen mukaisesti käyttöä tulisi kuitenkin jatkaa, kunnes lapsi on 150 cm pitkä.

”Monessa Euroopan maassa turvaistuimen käytön pituusraja on 150 cm. Turvavyöistuinten painoraja on 36 kg, mutta sitä voi kyllä käyttää muutaman kilon pidempäänkin”, sanoo Elovaara.

Lapsen paikka on takapenkillä

Takapenkki on ylivoimaisesti turvallisin paikka lapselle. Jos lasta kuitenkin kuljettaa etupenkillä, on muistettava, että selkä menosuuntaan asennettavan istuimen kanssa auton turvatyyny ei saa olla päällä.

Takapenkillä keskipenkki olisi kaikkein turvallisin paikka turvaistuimelle, sillä siinä on eniten tilaa ympärillä, mutta moniin autoihin turvaistuinta ei saa laitettua keskelle.

”Isofix-kiinnikkeet ovat yleensä sivuissa, ja keskipenkki on usein sen muotoinen, ettei siihen saa istuinta. On selvitettävä, miten auton valmistaja määrittelee lapsen paikan. Takapenkki on kuitenkin aina suositeltava lapselle”, muistuttaa Elovaara.

Lähteet:

Liikenneturva – Turvaistuimet

Mitä mieltä olet artikkelista?