Perheen asenne ruokaan ja aterioihin tarttuu lapseen, eli lapsi todennäköisesti omaksuu vanhempien ruokatottumukset. Keittiöaskareet antavat elämyksiä sekä pienille että isoille kokeille. Lapsi tarvitsee riittävästi ravintoa kasvaakseen ja kehittyäkseen ja voidakseen omistautua moneen erilaiseen puuhasteluun.

Julkaistu 31.5.2011

Hyvät ruokatottumukset luodaan lähinnä kotona. Juuri teistä vanhemmista riippuu, mitä kotiin tuodaan, millaisia eväitä otetaan retkelle ja mitä pöydässä tarjotaan. Harvat haluavat syödä yksinään, ja pikkulapsilla onkin suuri sosiaalinen tarve. Lapsen on hyvä saada syödä muiden seurassa jo sylilapsesta asti, koska kokoontuminen yhteiselle aterialle antaa myönteisiä elämyksiä. Rauhoittukaa yhdessä kahvin tai teen merkeissä, jos muu perhe ei nauti lounasta kotona. Voi olla hyväksi sulkea televisio ja nauttia aterioista kaikessa rauhassa.

Lasten terveys on aina yhtä ajankohtainen uutisaihe, ja ylipainoisten lasten määrä on kasvanut hälyttävästi. On tärkeää auttaa lasta säilyttämään suotuisa paino jo varhaisiästä lähtien. Haastetta kasvattaa nyky-yhteiskunta, kun meitä toisaalta houkutellaan syömään makeaa ja rasvaista ruokaa ja kun toisaalta päivittäiset toimet eivät enää vaadi fyysistä energiaa.

Lue myös: Lapselle margariinia ja makeutusainetta?

Ruokakaupat ovat avoinna iltamyöhään, pikaruokaloita on joka paikassa, ja on helppoa tilata annos syötäväksi olohuoneen sohvan kulmalla. Siksipä onkin erittäin tärkeää antaa lapsille hyvä alku elämään, jotta he olisivat paremmin varustautuneita tekemään myöhemmin itse oikeita valintoja.  

Lue myös: Lapselle tervettä energiaa


Mukavia elämyksiä keittiössä

Keittiöaskareet antavat hauskoja yhteisiä kokemuksia. Aluksi lapsesta on taatusti riemukasta vain leikkiä itsekseen muoviastioiden kanssa tiskialtaalla. Leikki on sitä paitsi hyvää harjoitusta käsien motoriikalle. Lapset ovat uteliaita ja rakastavat rasioita, joissa on pikku aarteita. Jos poistat laatikosta lapselle vahingolliset esineet, voit antaa hänelle oman vaarattoman keittiövälineistön lattian rajaan. Siitä useimmat lapset pitävät erityisen paljon!

Lapset haluavat myös kattaa pöydän ja tarjoilla jotain, mitä ovat itse olleet mukana laittamassa. Voit näyttää heille, kuinka jännittävää ruoanlaitto on. Kaikista pienokaisista voi tulla päteviä lapsikokkeja!

”Lapseni halusivat pieninä katsella ruoanlaittoani. Myöhemmin olen opettanut heille keittiön perustaitoja. Nyt 11-vuotias tekee jo itse munakkaansa. On hauskaa antaa heidän kokata hyvää itselleen ja muille.”
Mia, Matildan, 8, ja Akselin, 11, äiti

Lue myös: Suomalaislapsille syötetään eniten purkkiruokaa Euroopassa


Puhtaus ja hygienia


Ruoanlaitossa ja aterioilla noudatettava hyvä hygienia suojaa lapsen terveyttä. Liioiteltu puhtaus ei toki ole tarpeen, koska lapsen vatsa siinä tapauksessa saa bakteerishokin hänen alkaessaan kontata. Useimmat bakteerit ovat vaarattomia, ja myös immuunivastetta tulisi kehittää. Hedelmistä saa antioksidantteja, jotka edesauttavat immuunivasteen vahvistamisessa.

Lue myös: Probiootit hillitsevät lapsen ylipainoa

Pieni muistilista:

• Pese kädet tavallisella saippualla ja käytä puhtaita työvälineitä.

• Kemikaalit voivat aiheuttaa lapselle vatsankouristuksen. Huuhtele saippua pois huolella.

• Huuhtele leikkuulauta ja tiskiriepu käytön jälkeen.

• Puhdista liha ja vihannekset erikseen äläkä käytä samaa veistä lihan ja sen jälkeen vihannesten leikkuuseen.

• Suojaa ruoka hyönteisiltä.

• Älä säilytä tähteitä yli 48 tuntia jääkaapissa, ja heitä pois syömätön ruoka.

• Jäähdytä lämmin ruoka mahdollisimman nopeasti bakteerikasvun ehkäisemiseksi. Aseta ruoka-astia kylmään veteen ja pane se jäähtyneenä jääkaappiin tai pakastimeen.

• Sijoita lapsen ruoka jääkaapin kylmimpään osaan.

• Anna ruoan kiehahtaa kun lämmität sitä – silloin bakteerit kuolevat. Sulata pakastettu ruoka jääkaapissa äläkä huoneenlämmössä. Voit sulattaa myös mikrossa.

• Kertaalleen lämmitettyä ruokaa ei pidä panna enää jääkaappiin tai pakastimeen. Heitä tähteet pois.

• Punaisen ja valkean lihan sekä kalan tulee olla läpikypsää lapselle tarjottaessa.   


Lue myös:

Tutkimus: Esikoislapsi lisää luomun ostamista

Suolanhimo opitaan jo puolivuotiaana

Lapsen ravinto ensimmäisinä kuukausina

Ravitsemusvinkkejä imettäville

Puolivuotiaan ravinto

9-12 kuukautisen ravinto

Yli 1-vuotiaan ravinto

Ruoka-allergiat ja -yliherkkyys

 

Kuva: Crestock

Lähteet:

Babies & toddlers | Women’s Weekly 2005
Graimes, nicola | Baby and toddler | Parragon 2004
Healthy Kids | Women’s Weekly 2007
Inge, Karen | Let’s eat right | Tandem Publishing 2004
Kids cooking | Women’s Weekly 2004 når “bare litt” er altfor mye… | Norges Astma- og Allergiforbund 1999
Vea, Margit | Hjemmelaget spedbarnsmat | Ex Libris 1999
Vea, Margit | Lettlaget barnemat | Cappelen 2002
Vea, Margit & lise Galaasen | Mat for barn! | Cappelen 2007

Hyödyllisiä verkkosivuja:

Allergia- ja astmaliitto www. allergia.com
Diabetesliitto www.diabetes.fi
Elintarviketurvallisuusvirasto www.evira.fi
Imetyksen tuki ry. www.imetys.fi
Kansanterveyslaitos www.ktl.fi
Keliakialiitto www.keliakialiitto.fi
Mannerheimin Lastensuojeluliitto www.mll.fi

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliVoimistelu on volttisankarin ykkösharrastus
Seuraava artikkeliLapselle tervettä energiaa
JAA