Potalle opettelu ei ole hätähousun hommaa. Neuvolapsykologi Pirjo Latvanen kertoo, mitä pottakoulun päällystön on syytä pitää mielessä.

Viimeksi päivitetty 6.3.2023

Nykyään lapsien toivotaan kehittyvän pikavauhtia. Nuorena potalle oppimista pidetään hienona saavutuksena. Potalle opetteluun on kuitenkin turha sotkea tehokkuusajattelua.


 


”Jos yritetään pakolla, lapselle tulee riittämätön olo. Lapsi ajattelee, että on huono, eikä riitä mihinkään. Negatiiviset tunteet pottaa kohtaan voivat myös viivästyttää kuivaksi oppimisen prosessia”, Latvanen sanoo.

Potta kannattaa jo ennen yhden vuoden ikää olla vessassa näytillä. Lapsi tottuu pottaan ja saattaa jopa itse kiinnostua potalle menemisestä.”

Vanhempien ei tarvitse huolestua, jos oma taapero oppii hitaasti. Lapsi oppii potalle, kun hänen neurologiset ja psykologiset valmiutensa sallivat sen.

”Vanhempien kannattaa kokeilla, miten lapsi reagoi, kun hänet ohjataan potalle. Jos vuoden ikäisen potalla istumisesta ei tule mitään, kannattaa odottaa puoli vuotta ja yrittää sitten uudestaan. Tärkeintä on olla herkkä lapsen omille valmiuksille.”

Potalle opettelu alkaa ennakkovalmisteluilla

Ennen kuin potalla istuminen aloitetaan, on syytä tehdä ennakkovalmisteluja.

”Potta kannattaa jo ennen yhden vuoden ikää olla vessassa näytillä. Lapsi tottuu pottaan ja saattaa jopa itse kiinnostua potalle menemisestä”, Latvanen sanoo.

Aikuinen voi myös herätellä lapsen omaa motivaatiota oppimiseen.

”Kun lapsi saa olla ilman vaippoja, hän oppii tunnistamaan, miltä tuntuu, kun pissa lirahtaa housuun. Lapsi myös huomaa, mitä eroa märkänä ja kuivana olemisella on, ja näin kiinnostus pottaa kohtaan saattaa kasvaa.”

Vanhemman malli kannustaa kokeilemaan

Aikuisen on jaksettava olla aktiivinen opettaja – ja näyttää tarvittaessa mallia pienelle treenaajalle.

”Vanhempien on syytä tarjota mallia vessassa käymiseen. Aikuinen ehdottaa potalla käymistä ja on lapsen kanssa vessassa yhdessä”, Latvanen kertoo.

Kun lapsi saa olla ilman vaippoja, hän oppii tunnistamaan, miltä tuntuu, kun pissa lirahtaa housuun.

Miten tehdä potalle opettelusta houkuttelevampaa vastahakoiselle oppijalle?

Myöhäisen oppijan kanssa maltti on valttia. Pottakoulussa karttakeppi kannattaa jättää opettajanhuoneeseen ja sen sijaan ottaa porkkanoita taskun täydeltä mukaan.

”Jos yli kolmevuotias ei ole vielä oppinut potalle, voi miettiä, miten potalle opettelusta tulisi houkuttelevampaa. Potalle voi esimerkiksi ottaa kirjoja tai jotain muuta, mikä auttaa keskittymään. Yli neljävuotiaiden kanssa voi kokeilla tarravihkoa palkkiosysteeminä”, Latvanen kertoo.

Mitä mieltä olet artikkelista?