Vegaaniruokavalio on ravitsemuksellisesti riittävä jo vauvaikäiselle. Vegaanivauva tarvitsee kuitenkin D-vitamiinin ohella B12-vitamiinia ja jodia ravintolisänä. Jos vauva ei saa rintamaitoa, vanhempien on huomioitava, että vegaanista äidinmaidonkorviketta ei ole saatavilla Suomessa.

Viimeksi päivitetty 9.11.2019

Vegaaninen ruokavalio on ravitsemukseltaan riittävä jo vauvaikäiselle. Vegaanivauva tarvitsee kuitenkin tiettyjä ravintolisiä kiinteisiin ruokiin siirryttäessä.



”Kun siirrytään lisäruokiin, vauvalle aletaan antaa D-vitamiinin lisäksi B12-vitamiini- sekä jodilisää”, sanoo vegaaniravitsemukseen perehtynyt elintarviketieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen.

B12-vitamiini- ja jodilisä ovat tarpeen riippumatta siitä, saako vauva äidinmaitoa vai korviketta. Näissä kummassakin on sekä B12-vitamiinia että jodia, mutta vegaaniset lisäruuat sisältävät näitä ravintoaineita vähemmän kuin sekaruoka.

Tofua, papuja ja avokadoa

Vegaanivauva voi aloittaa lisäruuat samoilla miedoilla perusmauilla kuin sekasyöjätkin, eli esimerkiksi keitetyllä perunalla, kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä.

Puolen vuoden iässä lisäruokien tulisi sisältää runsaasti energiaa, proteiinia, rautaa ja sinkkiä. Näitä kaikkia saa usein samoista ruoka-aineista, kuten hummuksesta, tofusta sekä pavuista ja linsseistä. Runsaasti energiaa on esimerkiksi avokadossa. Palkokasvit on syytä keittää hyvin, jotta ne eivät aiheuttaisi vauvalle vatsavaivoja.

”Yleensä palkokasvit aiheuttavat ihmisille vatsavaivoja siinä vaiheessa, kun he siirtyvät sekaruoasta vegaaniruokaan, mutta ajan myötä elimistö tottuu palkokasveihin. Vegaanivauvan suolisto tottuu palkokasveihin heti alusta asti”, sanoo Kaipiainen.

Pähkinöitä jo vauvaikäiselle

Lisäruokia koskevissa nykysuosituksissa korostuu uusien ruoka-aineiden monipuolinen tarjoaminen alusta asti. Allergian pelossa ei ole syytä välttää edes pähkinöihin tutustumista – joskaan kokonaisia niitä ei sovi antaa tukehtumisriskin vuoksi.

”Pähkinöitä voi hyvin antaa vegaanivauvalle tahnoina tai jauheena ennen vuoden ikää”, Kaipiainen vinkkaa.

Vegaanista korviketta ei saatavilla

Mikäli imetys tai maidon pumppaaminen eivät syystä tai toisesta onnistu, on syytä huomioida, että vegaanista äidinmaidonkorviketta ei ole saatavilla Suomessa.

”Tavalliset kasvimaidot eivät sovellut äidinmaidon korvikkeeksi alle 1-vuotiaalle. Ruuissa niitä voi kyllä käyttää jo vauvaikäiselläkin, esimerkiksi puuron nesteenä”, sanoo Kaipiainen.

Esimerkki 7 kuukauden ikäisen vauvan aterioista

  • Varhaisaamu: äidinmaitoa
  • Aamupala: äidinmaitoa, puuroa, marjoja tai hedelmiä
  • Välipala: äidinmaitoa, täysjyväleipää sormiruokailuun sopivina paloina
  • Lounas: äidinmaitoa, kypsennettyjä tofupaloja, keitettyä parsakaalia soseena tai paloina
  • Välipala: äidinmaitoa, hedelmää tai marjoja
  • Päivällinen: äidinmaitoa, puuroa, keitettyjä ja hienonnettuja linssejä sekä keitettyä perunaa, bataattia, porkkanaa tai muuta kasvista
  • Iltapala: äidinmaitoa

    Johanna Kaipiaisen mukaelma teoksen Becoming vegan (Davis B., Melina V. 2014) sivun 317 taulukosta.
Mitä mieltä olet artikkelista?