Rentoutuminen synnytyksen aikana on tärkeää. Toisilla raukeus saattaa kuitenkin mennä äärimmäisyyksiin asti. Näin kävi Sarah Pearsonille, 25, joka torkkui ja havahtui synnytykseen vasta, kun vauvan pää näkyi jo.

Viimeksi päivitetty 5.11.2013

Sarah odotti ensimmäistä lastaan. Synnytys antoi jo alkamisen merkkejä ja lapsiveden mentyä Sarah suuntasikin miehensä kanssa synnytyssairaalaan. Heidät lähetettiin kuitenkin vielä kotiin lepäämään ja odottamaan synnytyksen etenemistä.

Pariskunnan lepotauko päättyi kuitenkin odottamattomalla tavalla. Sarah heräsi kummalliseen tunteeseen ja totesi miehelleen:

”Tunnen jotain outoa.”

Kun mies kurkisti mistä oli kyse, hän näki yllätyksekseen Sarahin jalkovälistä pilkistävän vauvan pään. Isä soitti ambulanssin, mutta lapsi syntyi niin nopeasti, että isä joutui itse toimimaan lapsensa kätilönä. Hätäkeskustyöntekijä antoi isälle puhelimessa toimintaohjeita ja lapsi saatiin terveenä maailmaan.

Ihme kyllä synnytyskivut eivät pitäneet Sarahia hereillä synnytyksen avautumisvaiheessa. Sarah synnyttikin lapsen ilman minkäänlaista kivunlievitystä.

Lue myös: Synnytyksiin puututaan liikaa

Synnyttäjät torkkuvat

Tapaus, jossa äiti nukkuu synnytyksen aikana ei ole ainutkertainen.

Nimimerkki Keiko in T.O. kertoo vastaavasta tapauksesta Daily Mailin artikkelin kommenttiketjussa:

”Olen katolinen, joten suurperhe oli normi lapsuudessani. Kun olin viisitoista, kaverini äiti synnytti kahdeksannen lapsensa täydessä unessa. Onneksi hänen miehensä heräsi heti vauvan synnyttyä ja otti tilanteen haltuun.”

Äitien torkahtelu synnytyksen aikana on kuitenkin yleisempää kuin koko synnytyksen läpi nukkuminen. Esimerkiksi justmommies.com-foorumilla monet äidit kertovat vaipuneensa uneen supistusten välissä.

Nimimerkki Corrupt kirjoittaa:

”Minä nukahdin synnytyksessä. Emme olleet nukkuneet edellisenä yönä ja olin valvonut jo kaksi vuorokautta. Kun menin vesialtaaseen supistukseni harvenivat. Niitä oli aiemmin tullut kolmen minuutin välein ja nyt supistusten välissä oli viisi minuuttia. Ehdin torkahtaa aina kun supistelu taukosi. Pienet unet auttoivat jaksamaan loppusynnytyksen.”

Myös nimimerkki therevslady kertoo samankaltaisesta kokemuksesta:

”Saapuessani sairaalaan olin jo 8 cm auki. Ennen ponnistusvaihetta minulle tuli vahva tunne, että minun on pakko nukkua hetki ennen kuin jaksan ponnistaa vauvan ulos. Menin maate ja nukahdin. Noin viisi minuuttia myöhemmin menivät lapsivedet ja vauva syntyi heti perään.”

Lue myös: Epiduraalilla vai ilman?

Rentoutumalla helpompi synnytys

Nukkuminen synnytyksessä vaatii kykyä rentoutua. Vaikka ei aikoisikaan ottaa nokosia synnytyksen aikana, on rentoutumiskyvystä paljon hyötyä synnytyksessä. Rentoutumistekniikoita kannattaakin harjoitella jo hyvissä ajoin ennen synnytystä.

Tietoinen rentoutuminen synnytyksen aikana tukee synnytyksen luonnollista kulkua ja saattaa vähentää esimerkiksi kipulääkityksen tarvetta. Rentoutunut äiti synnyttää myös stressaantunutta äitiä nopeammin.

Korkeat stressihormonitasot vähentävät veren virtausta kohtuun ja heikentävät oksitosiinin eritystä. Oksitosiinilla on tärkeä tehtävä synnytyksessä, sillä se säätelee supistusten voimakkuutta ja tiheyttä. Vähäinen oksitosiinin erittyminen voi pitkittää avautumisvaihetta.

Useimmilla synnyttäjillä supistusten välillä on kivuttomampia hetkiä. Kivuton aika kannattaa käyttää hyödyksi, sillä juuri silloin on helpointa rentoutua. Näin äiti voi säästää energiaansa ponnistusvaihetta varten.

Tukihenkilöllä on suuri merkitys äidin rentoutumiselle. Tukihenkilö voi esimerkiksi hieroa äitiä ja varmistaa, että äidin synnytykseen liittyvät toiveet kuullaan synnytyssalissa. Tämä vähentää äidin stressiä ja auttaa äitiä keskittymään itse synnyttämiseen.

Rentoutumisvinkit

– Kun huomaat jännittäväsi, kiinnitä huomiota siihen mitkä lihaksesi tuntuvat jännittyneiltä. Pyri rentouttamaan jännittyneet lihakset.

– Keskity hengittämiseen. Hengitä syvään ja rauhallisesti sisään ja ulos. Rentouta lihaksesi jokaisella uloshengityksellä. Tämä kannattaa tehdä jo ennen tilannetta, joka saa sinut jännittyneeksi.

– Hengitä sisään, kun tunnet supistuksen alkavan ja rentouta lihaksesi uloshengityksen aikana.

– Myös jonkin tietyn sanan toisteleminen auttaa viemään huomion pois kivusta.

– Positiiviset mielikuvat auttavat rentoutumaan. Mieti, että vauva on lähempänä syntymää jokaisella supistuksella. Lähetä hänelle positiivisia ajatuksia.

– Liiku. Liikkuminen voi auttaa laukaisemaan kehon jännitystiloja. Erityisesti keinuvat liikkeet ovat rentouttavia, mutta jokainen synnyttäjä löytää itselleen sopivan liikkumisen tavan.

Lähteet:

Baby Centre,

Daily Mail

Mitä mieltä olet artikkelista?