Televisio, lehdet sekä muotiteollisuus etsivät jatkuvasti lapsia kuvattavaksi. Mainostaminen on kasvava ala ja siksi myös lapsimallien välittäminen on nousevaa liiketoimintaa Suomessa. Lapsimallitoimisto BookUs:in toimitusjohtaja Noora Viitasalo kertoo, mistä välittämisessä on kysymys.

Viimeksi päivitetty 2.5.2011

Lapsimallitoimisto BookUs hakee jatkuvasti uusia malleja. Toimisto ei tee ulkonäön perusteella karsintaa, vaan ottaa koekuvauksiin kaikki mukaan haluavat. Jotain kriteereitä toimistolla kuitenkin on.


 


”Yli 16-vuotiaita emme ota. Yli 170-senttiset lapset eivät myöskään mene enää lapsista, vaan alkavat näyttää pikkuaikuisilta. Olemme huomanneet, että pitkille lapsille ei ole kysyntää”, BookUs-välitystoimiston toimitusjohtaja Noora Viitasalo kertoo.

Varmat ja iloiset esiintyjät pärjäävät

Lapsen reippaus on tärkeä ominaisuus mallille.

”Lasten täytyy uskaltautua kuvattavaksi ja olla iloisia. Kenelläkään ei ole kivaa, jos lasta pitää maanitella kuvattavaksi. Siksi kerromme aina asiakkaille, miten lapsi esiintyy kameran edessä. Emme voi ehdottaa asiakkaillemme lasta, joka on pelokas ja itkee kuvauksissa”, Viitasalo sanoo.

Toisinaan valinnat eivät kuitenkaan mene nappiin.

”Lapsi saattaa arastella vieraassa ympäristössä, vaikka kotona on ollut kuvauksellinen. Jos asiakas ei saa kuvia, emme laskuta edes toimistokuluja”, Viitasalo sanoo.

Kaikki eivät kelpaa

Muutama kuukausi sitten aloittaneella BookUs-toimistolla on vajaa 100 lapsimallia listoillaan. Kuitenkin vain pieni osa lapsista pääsee eteenpäin.

”Asiakkailla ei ole vaatteista kaikkia kokoja vaan näytekappaleet, joiden koot ovat yleensä aina samat. Asiakkaat etsivät tietyntyyppisiä lapsia vaatteiden mallikokoihin. Siksi kaikki eivät saa heti töitä ennen kuin kasvavat seuraavaan mallikokoon”, BookUs:n hallituksen puheenjohtaja Pia Broumand kertoo.

Toiset asiakkaat etsivät tietynnäköisiä lapsia. Toisinaan kysytään esimerkiksi nimenomaan vaaleahiuksista lasta.

”Kun asiakas kysyy esimerkiksi 110 senttimetristä pitkätukkaista tyttöä, me lähetämme useita kuvia sopivista malleista asiakkaalle. Kerromme myös lasten luonteista”, Viitasalo sanoo.

Vanhemmille välitetään tieto siitä, että heidän lasta on tarjottu asiakkaalle.

”Useat vanhemmat eivät kerro lapselle ennen kuin lapsi valitaan”, Viitasalo sanoo.

Rahaa tulevaisuutta varten

On tietysti vanhempien vastuulla mitä mallitöistä saaduilla rahoilla tehdään. Useat vanhemmat ovat avanneet lapselle oman tilin, jonne ansaitut rahat menevät tulevia opiskeluvuosia varten.

”Lasten tuntipalkka on kohtuullinen, mutta summat ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä kuin aikuismalleilla. Lasten kuvauskeikat ovat myös lyhyempiä. Yleensä keikka kestää tunnin tai kaksi”, Viitasalo sanoo.

Viitasalo ei suostu paljastamaan tyypillistä lapsimallin saamaa kuvauspalkkiota. Palkkiot neuvotellaan jokaisen asiakkaan kanssa erikseen. Viitasalo kuitenkin kertoo, että toisten lasten verotus on yli nollaprosenttia eli lapsimallin vuosiansiot saattavat nousta yli tuhanteen euroon.

”Meille jäävä osuus on noin viidesosa palkkiosta”, Viitasalo huomauttaa.

Haittaa vai hyötyä?

Lapsimallitoiminta kuulostaa varmasti monesta vanhemmasta epäilyttävältä. Onko siis lapsimallimaailmassa kyse misseyden tavoin siitä, että lapsista tehdään aikuisen silmään sopivia koriste-esineitä?

Viitasalo ei allekirjoita väitettä. Hänestä mallina olemisen pitää olla lapsesta hauskaa.

”Jos lapsi ei halua olla kuvauksissa, sanomme suoraan, ettei hänen ole pakko. Vanhemmatkaan eivät ole halunneet pakottaa lapsia malliksi, vaan hyväksyvät tilanteen. Toiminta on terveellä pohjalla. Ei meillä harjoiteta mitään lapsimissimeininkiä”, Viitasalo täsmentää.

BookUs-yrityksen iskulause kuuluu: ”Välitämme lapsimalleja ja välitämme lapsimalleistamme.” Tämä tarkoittaa hauskan toiminnan tarjoamista lapsille. Viitasalo suunnittelee tällä hetkellä näyttelijän vetämää ilmaisutaidon kurssia lapsille.

Teksti: Jarkko Uro
Kuva: Mallitoimisto BookUs

Lue myös:

Mainoksien perhekuva
Lastenvaatteita sukupuolineutraalisti
Pinkkiä tytölle, vaaleansinistä pojille

Mitä mieltä olet artikkelista?