Muistilista tarjoaa vinkit turvalliseen liikuntaan odotusaikana.

Viimeksi päivitetty 28.4.2021

Suomalaiset naiset ovat aktiivisia liikunnan parissa, selviää Ifin suomalaisten terveystottumuksia mittaavassa kyselytutkimuksessa. Yli 60 prosenttia naisista kertoo harrastavansa liikuntaa ainakin kolme kertaa viikossa. Paljon liikkuessa kuitenkin voi myös sattua ja tapahtua. Erilaiset nyrjähdykset, revähdykset ja polven nivelsidevammat ovat aktiiviselle liikkujalle yleisiä urheiluvammoja.

Tässä muistilistassa on Terveystalon fysioterapeutti Karin Sallménin vinkit turvalliseen liikuntaan:

  • Liiku vain terveenä
  • Huomioi oma kuntotaso ja vireystila
  • Lisää harjoittelun rasittavuutta ja määrää pikkuhiljaa
  • Muista riittävä palautuminen ja ravinto
  • Käytä ehjiä ja oikeanlaisia varusteita
  • Pidä heijastinta aina pimeällä liikkuessasi

Raskauden aikana on hyvä välttää voimakkaasti sykettä nostavia lajeja. Sallmén kehottaa samaa kontaktilajeista ja lajeista, joissa on kaatumisriski.

Lue lisää fysioterapeutin vinkkejä urheiluvammojen välttämisestä, niihin varautumisesta ja raskauden jälkeen uudelleen liikkeelle lähdöstä.

Laaja tapaturmavakuutus on hyvä valinta aktiiviselle naiselle. Laske hinta vakuutukselle – se ei sido ostoon.

Mitä mieltä olet artikkelista?