Synnytys vastaa vaativuudeltaan maratonjuoksua. Vaativassa suorituksessa voi myös sattua kaikenlaista. Synnytyksessä sattuneet lihasvauriot ovat samaa luokkaa kuin huippu-urheilijoilla, uusi tutkimus esittää. Imetysohjaaja ja doula Eeva Itkonen kertoo, miten vakavista revähdyksistä toivutaan.

Julkaistu 11.1.2016

Lihasvenähdykset vastasivat huippusuorituksia.

Yhdysvaltalainen tutkimus keskittyi lihasvaurioriskiryhmään. He halusivat tutkia synnyttäjiä tarkemmin MRI-kuvauksen avulla. Tekniikkaa käytetään huippu-urheilijoiden lihasvaurioiden selvittämiseen.

Tutkimukseen valittiin äitejä, jotka kuuluivat synnytysvaurioiden kannalta riskiryhmään. Selvisi, että tässä ryhmässä monella synnyttäjällä oli huippu-urheilijoille tyypillisiä lihasvaurioita. Lihasvenähdykset vastasivat huippusuorituksista saatavia venähdyksiä. Toisilta synnyttäjiltä löytyi häpyluusta nestettä, ja toisinaan lantionpohjan lihas oli irronnut osittain tai kokonaan häpyluusta.

Siinä missä huippu-urheilijat saavat oikeaa hoitoa, monien äitien lantionpohjan lihasten venähdyksiin ja repeämiin annetaan vääriä jumppaohjeita.

Lantionpohjan lihasten jumppa ei välttämättä auta haastavaan repeämään

Suomalaiset käytännöt vaihtelevat repeämien hoitamisen suhteen.

”Helsingin synnytyssairaaloissa peräsuolen sulkijalihaksen repeämissä (3—4 asteen repeämät) äiti lähetetään sairaalan fysioterapeutille saamaan yksilöllistä ohjausta. Muualla käytäntö vaihtelee. Synnytyksen jälkitarkastuksessa neuvolassa tulisi sisätutkimuksella tarkastaa kaikilta synnyttäjiltä lantionpohjan lihasten kunto ja kirjoittaa tarvittaessa lähete perusterveydenhuollon fysioterapiaan”, imetysohjaaja ja doula Eeva Itkonen.

Jos synnyttäjästä tuntuu siltä, että ”kaikki ei ole kunnossa”, hän saattaa olla ns. väliinputoaja. Vakavat toisen asteen repeämät saattavat ulottua syvälle lantionpohjan lihaksiin ja aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Synnyttäjät tarvitsisivat silloin asiantuntevaa jumppaohjausta.

”On normaalia, että synnyttäjällä on muutamasta viikosta pariin kuukauteen kaikenlaisia vaivoja. Jos 2–3 kuukauden päästä synnytyksestä naisella on virtsankarkailua, kävellessä voimakasta painon tunnetta tai alaselkäkipuja, vaivat voivat johtua lantionpohjan lihaksen repeämästä”, Itkonen sanoo.

Palautuminen lantionpohjan lihasten vakavasta repeämästä

Arkiliikunta ei välttämättä riitä korjaamaan repeämää. Jos epäilee vakavaa repeämää, kannattaa olla yhteydessä  lantionpohjan toimintahäiriöihin erikoistuneeseen ammattilaiseen tai puhua ongelmasta neuvolassa.

”Useampi äiti hyötyisi sähköiseen mittaukseen perustuvasta biopalautteesta, sillä monet harjoittavat tietämättään aivan vääriä lihaksia”, Itkonen kertoo.

Palautumisen kannalta yleinen lihaskunto on tärkeää.

”Huono ryhti ja kehon virheasennot hidastavat lantionpohjan toipumista, joten myös keskivartalon syvien lihasten vahvistaminen on tärkeää”, Itkonen huomauttaa.

Toipuminen voi kestää

Suomalaiseen kansanperinteeseen kuuluu nopean toipumisen ihannointi. Tunnistamme kaikki tarinan naisesta, joka käy synnyttämässä saunassa ja palaa sen jälkeen peltotöihin. Vaikka toisille synnytyksestä toipuminen käy nopeasti, kovaan urheilusuoritukseen verrattavissa oleva ponnistus saattaa vaatia pitkän palautumisajan.

”On tärkeää jaksaa ottaa rauhallisesti riittävän kauan synnytyksen jälkeen. Usein ajatellaan, että jälkitarkastukseen mennessä keho olisi palautunut ennalleen. Kuitenkin palautumiseen voi mennä useita kuukausia ja liian aikaisin aloitettu tehokas treeni joko ei auta tai voi jopa vahingoittaa lantionpohjaa ja syventää vatsalihasten erkautumaa”, Itkonen huomauttaa.

Synnytä kuin huippu-urheilija!

Samoin kuin huippu-urheilusuorituksessa, myös synnytyksessä naisen asenne on tärkeä. Jos huippu-urheilija juoksee maratonin häviömielialalla, on melko todennäköistä, ettei hän pääse tavoitteeseensa. Kukaan ei myöskään voita juoksukilpailua, jos pelkää juoksun ajan lihasrepeämää.

Sama pätee synnyttäjään.

Ensisynnyttäjä saattaa epäillä omaa synnytyskykyään. Synnyttäminen on kuitenkin naisilla verissä. Ennen kaikkea synnyttämiseen tarvitaan vaistomaista, intuitiivista tietoa. Itkonen vinkkaakin, että kannattaa erotella pelot ja ympäristön painolastit hyvästä synnytysintuitiosta, siitä luonnon tarjoamasta synnytysfiiliksestä.

Muista: kun menet synnytyssaliin, menet sinne voittamaan!

Lähde: Childbirth an athletic event? Sports medicine used to diagnose injuries caused by deliveries

Mitä mieltä olet artikkelista?