Hollywoodin kaunottaret ilmestyvät salamavalojen loisteeseen säteilevinä ja hoikkina kuin pajunvitsat vain viikkoja synnytyksen jälkeen. Onko heistä meidän maijameikäläisten roolimalleiksi vai olisiko pienoinen armeliaisuus itseä ja vatsamakkaroita kohtaan paikallaan?

Viimeksi päivitetty 19.5.2008

Halle Berry sai kurvinsa takaisin ennätysajassa synnytyksen jälkeen. Huhujen mukaan Tom Cruise patisti vaimonsa rääkkitreeniin, jotta raskausajan kilot karisisivat mahdollisimman nopeasti. Gwyneth Paltrow tuskaili, kuinka häneltä vei kuukausia saada muotonsa takaisin toisen lapsensa syntymän jälkeen.
”Mies ansaitsee hyvävartaloisen naisen”
Nyt myös Anu Saagim kommentoi aikoinaan naisen raskaudenjälkeisiä kurveja:
”Mahdollisimman nopeasti se on tehtävä (saatava itsensä kuntoon), ettei suhde kariudu. Jos kuntoilua ei aloita heti, luovuttaa todennäköisesti kokonaan. Siinä tapauksessa mies taas etsii kauniimman naisen. Niin se vain valitettavasti menee. Äitiys on tärkeintä, mutta ei aviomiestä saa unohtaa. Kyllä mies ansaitsee hyvävartaloisen naisen.”
Hetkinen. ”Äitiys on tärkeintä” ja ”mies ansaitsee hyvävartaloisen naisen”? Nainen on siis synnytyksen jälkeen tärkeä lapsensa ja miehensä kautta, omasta itsestä ja omasta hyvästä olosta viis?
Raskaus on suuri mullistus – myös fyysisesti
Palataanpa tuokioksi raskausaikaan: Raskaus kestää nelisenkymmentä viikkoa. Tuona aikana naisen paino nousee ainakin 10 tai 15 kiloa. Rinnat kasvavat, lantiolle kertyy kiloja, imetykseen tarvittava rasva alkaa varastoitua. Naisen elimistö venyy ja paukkuu, ja on koti uudelle elämälle yhdeksän pitkää kuukautta.
Ja sitten, kun pienokainen on saatu tuskalla ja vaivalla punnerretuksi maailman, naisen on kipin kapin riennettävä kuntosalille, jotta mies ei vain lähtisi piukemman pakkauksen mukaan?
Mitä jos sittenkin yrittäisi ajatella raskaudenjälkeistä aikaa myös oman hyvinvoinnin vinkkelistä?  Antaisi itselleen elimistölleen aikaa toipua? Aloittaisi liikunnan silloin ja siihen tahtiin kuin itsestä tuntuu oikealta. Tietenkin huolehtisi itsestään syömällä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta ei siksi, että mies hyväksyisi pienenevän vyötärönympäryksen vaan siksi, koska se tuntu itsestä hyvältä? Kyseenalaistaisi koko ajatuksen siitä, että raskauden jälkeen olisi vielä pystyttävä näyttämään siltä kuin ei olisi koskaan raskaana ollutkaan.
Malttia liikunnan aloittamiseen
Jos liikunnan aloittaminen synnytyksen jälkeen kiinnostaa, onneksi fiksujakin ohjeita löytyy. Fitness-lehden vinkit liikunnan aloittamisesta käyvät maalaisjärkeen:
Aloita varovaisesti. Vähän kerrallaan on parempi kuin ei ollenkaan. Kävele ensi alkuun vaikkapa lähikauppaan ja takaisin. Hyviä sykettä nostavia lajeja synnytyksen jälkeen ovat kävely ja pyöräily.
Sellaisten lajien pariin, joihin liittyy voimakasta ponnistelua ja tärähtelyä, ei kannata kiirehtiä. Uimisen voi aloittaa, kunnes jälkivuoto on loppunut ja limakalvot ovat taas kunnossa.
Hartioita sekä rinta- ja selkälihaksia vahvistavat lihaskuntoliikkeet tekevät hyvää, sillä vauvan nostamiseen ja kanniskeluun tarvitaan voimia.
Sektion jälkeen on oltava erityisen varovainen
Keskivartalon lihasten treenaus on tärkeää myös, mutta muista että sektion jälkeen vatsalihasliikkeitä ei parane tehdä ainakaan kahteen kuukauteen, jotta lihakset ja niiden hermotus paranevat ensin kunnolla.
Sektion jälkeen ylipäätään on lähdettävä liikkeelle varovaisemmin kuin alatiesynnytyksen jälkeen, ja voi olla hyvä idea keskustella liikunnan aloittamisesta lääkärin kanssa.
Tärkeintä on, että kuuntelet omaa kroppaasi, etkä yritä liikaa liian varhain.
Teksti: Petra Houghton
Kuva: iStockphoto
Lähteet:
Iltasanomat.fi
Lue myös:
Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliIisakin tarina
Seuraava artikkeliJos tupakoit, sikiökin tupakoi
JAA