Vuoden 2016 alusta lapsille suunnattujen sokeroitujen tuotteiden mainostaminen kielletään Suomessa.

Viimeksi päivitetty 31.3.2015

Sosiaali- ja terveysministeriön uusi mainontakielto puuttuu sokerin aiheuttamiin terveyshaittoihin kovalla kädellä.

”Diabetes ja ylipaino lisääntyvät niin nopeasti, ettei tulevaisuuden Suomi kykene vastaamaan terveyshaitoista aiheutuviin kustannuksiin”, sokerilakia valmistellut hallitusneuvos Minttu Leivonen kommentoi.

Laki ei ainoastaan kiellä lapsille suunnattuja mainoksia, vaan myös sokeroitujen tuotteiden mainostamisen sellaisilla paikoilla, joissa lapsia saattaa olla läsnä. Käytännössä niin makeiden juomien kuin myös ruokatuotteiden, kuten esimerkiksi jogurtin, pullien ja murojen mainokset katoavat katukuvasta vuoden 2016 alussa.

Pullat ja munkit piiloon kahviloissa

Kahviloissa makeat tuotteet on puolestaan piilotettava näkyvistä samalla tavalla kuin tupakkatuotteet kaupoissa. Tuotteen voi ostaa ainoastaan, jos osaa pyytää sitä nimellä. Saatavilla olevien leivonnaisten luetteloiminen lasketaan tuotteen mainonnaksi, eikä se ole uuden lain puitteissa sallittua.

Lakia valmistellut Leivonen sosiaali- ja terveysministeriöstä vahvistaa, että sokerin mainontakielto koskee kaikkia yleisillä paikoilla näkyviä mainoksia – myös kahviloiden pullatiskejä.

Mainostajien Liitto on jo ottanut kantaa lakimuutosta vastaan. Liitossa pelätään, että laki iskee rajuimmin juuri pieniin yrityksiin.

”Lasten sokerisyönnin vähentämisen vastuu on aina vanhemmalla – ei mainostajalla. Tässä lähdetään nyt kynimään kanaa väärästä päästä”, sokerimainonnasta vastaava Erkki Tohloppi huomauttaa.

Sinerbychoff-tölkki jälleen uudelleen maalattavaksi

Vasta tämän vuoden alussa uudelleen Battery-tölkiksi maalattu kaljatölkki joudutaan maalaamaan jälleen vuoden 2016 alussa. Battery on nimittäin sokeripitoinen juoma, eikä näin ollen juomaa saa enää mainostaa julkisella paikalla.

”Onhan tämä aika surkuhupaisaa. Jos olisimme tienneet lakimuutoksesta muutama kuukausi sitten, olisimme korvanneet tölkin jo tänä vuonna Vichy-tölkillä”, yrityksen viestinnästä huomautetaan.

Näin laki vaikuttaa:

Sokerimainontaa koskeva laki tulee voimaan 1. tammikuuta 2016. Kaikkien sokeripitoisien tuotteiden mainostaminen julkisilla paikalla tulee kielletyksi.

 

  • Sokerituotteiden mainonta on sallittu ainoastaan kello 22:00 jälkeen radiossa ja televisiossa. 
  • Sokerituotteiden mainostamista sosiaalisessa mediassa rajoitetaan.
  • Urheilutapahtumissa ja konserteissa saa edelleen mainostaa sokeripitoisia tuotteita.
Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliHauskoja tapoja kertoa raskaudesta
Seuraava artikkeliMiksi äidit eivät saa mitään tehtyä? Katso video!
JAA