Vaikka lihasta runsaasti saatava  B12-vitamiini on tärkeä sikiön hermoston kehitykselle, hyvin suunniteltu vegaaniruokavalio sopii hyvin lasta odottavalle, tutkijat Yhdysvalloissa toteavat.

Viimeksi päivitetty 5.3.2009

Lihan lisäksi B12-vitamiinia on runsaasti muun muassa kalassa, mutta kasvisruokavaliota noudattavalla tarve täyttyy vitamiinilisällä tai esimerkiksi vitaminoituja aamiaismuroja ja muita tuotteita syömällä.

Lääkärit ja ravitsemusasiantuntijat Yhdysvalloissa ovat yhtä mieltä siitä, että vegaaniruokavalio voi sopia raskaana olevalle erittäin hyvin.

”Huolellisesti suunniteltu vegaani- tai muu kasvisruokavalio on hyvä valinta elämän kaikissa vaiheissa raskaus- ja imetysaika mukaan lukien.

Kasvisruokavalio sopii myös lapsille ja murrosikäisille”, toteaa American Dietetic Association lausunnossaan.

Kasvisruokavaliota nauttiva saa ruuastaan runsaasti tarpeellisia kuituja, vitamiineja ja syöpää ehkäiseviä antioksidantteja ja fytokemikaaleja.

“Vegaaniruokavaliota noudattavat naiset voivat hyvin raskausaikana ja ovat muutenkin usein terveempiä kuin lihaa syövät naiset”, ravitsemusasiantuntija Susan Levin kertoo Science Daily –lehdelle.

”Sekä äidit että lapset saavat kaikki tarvitsemansa ravintoaineet syömällä monipuolisesti erilaisia hedelmiä ja vihanneksia ja muita kasvissyöjille sopivia tuotteita sekä tuotteita, joihin on lisätty B12-vitamiinia”, Levin jatkaa.

Yhdysvalloissa kasvisruokavaliota ja sekaruokavaliota noudattavien rintamaitoa on tutkittu ja verrattu keskenään. Vertailussa selvisi, että kasvisruokavaliota noudattavien rintamaito sisältää vähemmän ympäristömyrkkyjä. Vegaani- tai muun kasvisruokavalion valitseva nainen saa myös vähemmän epäterveellisiä hormoneja, joita maitotuotteet, liha ja kala voivat sisältää.

 

Teksti: Petra Houghton
Kuva: iStockphoto

 

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliDiabeetikot muita alttiimpia masentumaan raskauden aikana
Seuraava artikkeliLapsi mittatilaustyönä
JAA