Naisten raudan tarve on yksilöllinen, sillä kuukautisten aiheuttama raudan menetys voi vaihdella paljon. Myös raskausaika lisää usein raudan tarvetta, ja sitä voi olla vaikea tyydyttää ilman rautavalmistetta. Mihin rautaa tarvitaan? Mitä sen puutteesta voi seurata? Millä tavalla nautittuna rauta imeytyy parhaiten? Fytonomi Kaisa Mikkola kertoo.

Raudalla on elimistössä monta tehtävää

Rauta on elimistön tärkeä hivenaine, jota aikuisen ihmisen kehossa on 2–5 grammaa. Raudan riittävä saanti on elimistölle välttämätöntä. Raudan tehtävänä on sitoa happea punasoluissa esiintyvässä hemoglobiinissa. Punasolut kuljettavat happea kudoksiin.

Rautaa tarvitaan myös punasolujen muodostamiseen. Raudan häviämistä tapahtuu solujen uusiutumisen yhteydessä. Punasolun elinikä on noin 120 päivää, jonka jälkeen se tuhoutuu pernassa. Valtaosa tuhoutuvista punasoluista vapautuvasta raudasta käytetään uusien punasolujen muodostukseen.

Muun muassa maito ja täysjyvävilja estävät raudan imeytymistä

Raudan imeytymistä edistää aterialla syöty liha tai kala sekä C-vitamiini. Eläinkunnan tuotteiden (liha, kala ja veriruoat) sisältämä hemirauta (Fe2+)imeytyy elimistössä paremmin kuin kasvisten ja viljan sisältämä ei-hemirauta (Fe3+).

Kalsium, täysjyvävilja, maito, kahvi tee ja suolistosairaudet estävät raudan imeytymistä. Liharuoan päälle otettu maitokahvi voi estää jopa 80 % ravinnosta saatavan raudan imeytymistä. Tämän vuoksi rautavalmisteen ja imeytymistä vähentävien ruoka-aineiden välin tulisi olla ainakin puoli tuntia.

Raudanpuutteesta voi seurata monenlaisia oireita

Väsymys  – yleisin raudanpuutteen aiheuttama oire. Raudanpuute vaikeuttaa hapen kulkeutumista kudoksiin, joka voi ilmetä väsymyksenä ja heikkouden tunteena.

Kalpeus – hemoglobiinin puute heijastuu ihoon, koska hemoglobiini saa ihon hehkumaan.

Hiustenlähtö – raudanpuutteessa keho siirtyy selviytymistilaan, jolloin happea ei välttämättä saada kuljetettua hiuksille. Tämä voi ilmetä hiustenlähtönä.

Levottomuus, hermostuneisuus – selittämätön, stressaantunut ja hermostunut olo voi johtua raudanpuutteesta. Hapen vähyydestä johtuen keho ei voi rentoutua.

Hengästyminen ja huimaus – Raudanpuute voi tuntua yleiskunnon heikentymisenä, jolloin hengästyy helpommin. Myös huimausta voi esiintyä.

Alakuloinen mieliala – rauta osallistuu aivojen dopamiiniaineenvaihduntaan, joka vaikuttaa mielialaan.

Iho-ongelmat – ihon kuivuminen, kynsimuutokset ja huulten rohtuminen voivat johtua raudanpuutteesta.

Rautavalmiste kannattaa ottaa kahdessa erässä

Kehon raudankuljettaja transferriini pystyy parhaimmillaan kuljettamaan 12 mg rautaa kerrallaan. Yleensä tästä kapasiteetista on käytössä vain 30 %, mutta mitä suurempi on raudan tarve, sitä suurempi prosenttiosuus saadusta raudasta käytetään. Transferriinin pienen kuljetuskyvyn vuoksi raudan imeytyminen on tehokkainta, jos rautavalmisteen annos otetaan kahdessa erässä.

Raskausaikana moni tarvitsee rautalisää

Miehet tarvitsevat rautaa keskimäärin 9 mg vuorokaudessa ja naiset 15 mg (60-vuotiaasta eteenpäin 9 mg / vrk) (Fineli 2013).

Naisilla kuukautisten aiheuttama raudan menetys voi vaihdella paljon, joten naisten raudan tarve on yksilöllinen. Myös raskausaika lisää usein raudan tarvetta, ja sitä voi olla vaikea tyydyttää ilman rautavalmistetta. Kovaa kestävyysliikuntaa harrastavat naiset saattavat myös tarvita rautalisää.

Raudanpuute on yleisin ravintoperäinen puutossairaus kaikkialla maailmassa. Väestötasolla raudanpuutteen yleisimmät syyt ovat lisääntynyt tarve ja riittämätön saanti.

Rautavarastot ehtyvät vaivihkaa, mutta raudanpuutteen haitat alkavat näkyä viimeistään sitten kun raudanpuuteanemia kehittyy. Tutkimusten mukaan raudanpuute heikentää suorituskykyä jo ilman anemiaa, koska raudanpuute häiritsee energiantuotantoon liittyvien entsyymien toimintaa.

Mitä mieltä olet artikkelista?  

JAA
Edellinen artikkeliÄiti on vähän väsynyt ja laittoi kännykän jääkaappiin
Seuraava artikkeliMitä rakenneultrassa tutkitaan?