Viimeksi päivitetty 7.3.2019

Syöt nyt kahden edestä, mutta et toivottavasti kuitenkaan syö kaksinkertaisia määriä. Sitä vastoin joitakin elintarvikkeita on syötävä erityisen paljon raskauden aikana.

Tässä yleisiä vinkkejä siitä, mitä raskauden aikana kannattaa syödä:

1. Syö täysjyväviljaa

Täysjyväviljaleipä ja -puuro sisältävät runsaasti kuituja, jotka vähentävät ummetusta.

2. Syö hedelmiä ja vihanneksia joka aterialla

Asiantuntijat neuvovat syömään kuusi annosta hedelmiä ja vihanneksia päivittäin, muun muassa keltaisia hedelmiä ja vihreitä lehtivihanneksia – värikäs ruoka on terveellistä! Hedelmät, marjat ja vihannekset sisältävät monia tärkeitä vitamiineja, mineraaleja ja foolihappoa.

3. Syö tarpeeksi proteiineja

Proteiineja saat, kun syöt esimerkiksi lihaa, broileria, kananmunia, pähkinöitä ja palkokasveja. Proteiinit ovat tärkeitä lapsen kasvulle. Jos olet kasvissyöjä ja raskaana, sinun on erityisen tärkeä huolehtia proteiinin ja raudan saannista.

4. Lue siitä, miten saat tarpeeksi rautaa

Raudanpuutos on erittäin tavallista raskauden aikana.

5. Syö kalaa pari kertaa viikossa

Kala sisältää tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja, esimerkiksi D-vitamiinia, jodia ja seleeniä. Jotkut kalat ovat erityisen terveellisiä, kun taas toisia tulee välttää koska ne sisältävät liikaa ympäristömyrkkyjä. Lue vinkkimme terveellisistä ja sopimattomista kaloista.

6. Syö maitotuotteita

Ne sisältävät kalsiumia ja D-vitamiinia, jotka ovat tärkeitä lapsen luuston ja hampaiden muodostumiselle.

7. Rajoita kahvin juontia

Korkeat kofeiinipitoisuudet voivat lisätä keskenmenon vaaraa. Raskauden aikana suositellaan juomaan enintään kolme kupillista kahvia tai enintään kuusi kupillista mustaa teetä päivässä. Kannattaa rajoittaa myös muiden kofeiinipitoisten juomien käyttöä.

8. Käytä voita, margariinia ja öljyä ruoanlaitossa

Vaikka pyrkisitkin rajoittamaan kalorimäärää, on tärkeää, ettei ”vähärasvaisesta” tule ”rasvaton”. Lapsesi tarvitsee hyödyllisiä rasva-aineita aivojen kehittymiseen.

9. Älä syö liikaa sokeria tai suolaa

Käytä ruoanlaitossa jodilla rikastettua suolaa. Moniin yrtti- ja mineraalisuoloihin ei ole lisätty jodia, tarkista asia pakkauksesta.

10. Juo paljon vettä

Mieluiten kaksi litraa päivässä.

Lue tästä lisää siitä, mitä ruoka-aineita raskauden aikana tulee välttää.

Mitä mieltä olet artikkelista?  

Edellinen artikkeliVinkkejä vastasyntyneen levolliseen uneen
Seuraava artikkeliKuivana yön yli
JAA