Roskaruoka maistuu odottajalle

Erityisesti vähänkoulutetut ja nuoret odottajat syövät turhan paljon pizzoja, hampurilaisia ja muuta roskaruokaa, selviää Oulun yliopistossa perjantaina tarkastettavasta väitöstutkimuksesta.
Tulostettava versio
Raskausajan ruokavalio

Raskaana olevan ruokavalinnat vaikuttavat myös hänen tulevan lapsensa terveyteen.

Roskaruokaa syövien naisten paino nousi tutkimuksen mukaan selvästi muita odottajia enemmän raskauden aikana.
 
”Odottavista äideistä vain neljäsosa söi kasviksia, hedelmiä ja marjoja nykyisen suosituksen mukaan eli vähintään viisi annosta päivässä. Vain puolet äideistä söi kalaa kerran viikossa tai useammin”, väitöstutkija, terveystieteiden maisteri, ravitsemusterapeutti Tuula Arkkola kertoo Kaleva-lehden haastattelussa.
 
 
Neuvonta ei tavoita sitä eniten tarvitsevia?
 

Suurin osa raskaana olevista syö kuitenkin Arkkolan mukaan terveellisesti. Terveellisesti syövien odottajien joukosta löytyvät tosin myös ne, jotka käyttävät myös vitaminivalmisteita. Arkkola peräänkuuluttaakin ravitsemusneuvonnan kohdentamista nykyistä tarkemmin sitä eniten tarvitsevaan joukkoon, huonolla ruokavaliolla raskausaikansa eläviin äiteihin.
 
Ihan vähäpätöinen asia äidin raskausajan ravinto ei ole vaan sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia lapsen terveyteen läpi koko tämän elämän: Riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa ja esimerkiksi D-vitamiinin liian vähäinen saanti raskausaikana saattaa lisätä lapsen riskiä sairastua muun muassa astmaan.
 
Suurin yksittäinen ongelma odottavien äitien keskuudessa on nimenomaan liian vähäinen D-vitamiinin saanti, tutkimuksessa selvisi. Tutkimukseen osallistuneista äideistä alle puolet käyttivät D-vitamiinilisää raskautensa aikana, vaikka Suomessa sen käyttöä suositellaan pimeimmän ajan läpi lokakuusta maaliskuun loppuun.
 
 
Lähde:
 
 
 

Lue myös

Säilykepurkkien sisäpinnasta voi saada haitalliseksi todettua bisfenoli A –kemikaalia, joka on eläinkokeissa yhdistetty muun muassa hormonihäiriöihin ja syöpiin, selviää ruotsalaisen Svenska Dagbladetin tekemästä selvityksestä.

Lue lisää »

Suomessa raskaana olevien ravintosuositukset ja vältettävien aineiden listat ovat tiukat verrattuna moneen muuhun maahan. Mitä odottaja saa syödä esimerkiksi Kiinassa tai Amerikassa?

Lue lisää »

Raskaana nautitut kalan ja pähkinän rasvahapot pienentävät sikiön allergiariskiä, esittää uusi ranskalainen tutkimus.

Lue lisää »

Raskautta edeltävä terveellinen ruokavalio voi pienentää synnynnäisten epämuodostumien, muun muassa

Lue lisää »

Intohimoisimmat karppajaat suosivat eläinproteiini- ja rasvapitoista ruokavaliota myös raskausaikana. Mutta mitä mieltä ravitsemusasiantuntija on tämän suositun ruokavalion sopivuudesta odottaville äideille?

Lue lisää »
Lähetä kommentti
 
Nimesi:
Otsikko:
Kommenttisi
Kirjoita tähän, mitä näet yllä:
Kommentteja yhteensä: 0

 

Päätoimittaja: Petra Houghton
Toimittaja: Jarkko Uro
Avustaja: Hanna Brockman
Forum-vastaava: Mira Heinonen


RSS-feed www.vau.fi

tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa sekä lapsille oikeita kirjoja oikeaan aikaan Vaukirja-kerhossa. Autamme lapsia ja vanhempia kehittymään yhdessä. Sandviks – Enriching young minds.