Tutkimustulos:

Pienikin määrä alkoholia raskaana on riski

Yli neljä alkoholiannosta viikossa juoneiden raskaudet olivat päättyneet keskenmenoon tai sikiön kuolemaan selvästi yleisemmin kuin alkoholista pidättäytyneiden.

Jo muutama viinilasillinen viikossa voi lisätä raskauden keskeytymisen vaaraa raskauden alkuvaiheissa. Riski myös kasvaa mitä enemmän alkoholia juo.

Raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle on yritetty määrittää turvallista rajaa, jonka alittava käyttö ei olisi vaaraksi. Nykytiedon valossa tällaista rajaa ei kuitenkaan ole, joten raskauden aikana viisainta on pitäytyä alkoholinkäytöstä kokonaan.

93 000 naisen juomatapoja tutkittiin

Tanskalaistutkimuksen tulokset perustuvat 93 000 naisen rekisteritietoihin ja haastatteluihin. Noin kaksi naista sadasta kertoi juoneensa vähintään neljä alkoholiannosta viikossa raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Hieman yli puolet naisista ei käyttänyt lainkaan alkoholia raskauden aikana.

Lue myös: Raskausajan juomisesta unihäiriöitä lapselle

Yli neljä alkoholiannosta viikossa juoneiden raskaudet olivat päättyneet keskenmenoon tai sikiön kuolemaan selvästi yleisemmin kuin alkoholista pidättäytyneiden. Myös 2-3 annokseen viikossa liittyi riskejä, mutta ei yhtä suuria. Riskit rajoittuivat viikoille 13-16.

Tulokset julkaistiin International Journal of Epidemiology -lehdessä.

Copyright 2012 Uutispalvelu Duodecim
(International Journal of Epidemiology 2012;DOI:10.1093/ije/dyr189)
http://ije.oxfordjournals.org/content/early/2012/01/08/ije.dyr189.abstract

Lue myös:

"Tupakoin raskausaikana"

Roskaruoka maistuu odottajalle

Meikkauskielto raskauden ajaksi?

Lähetä kommentti
 
Nimesi:
Otsikko:
Kommenttisi:
Kirjoita tähän, mitä näet yllä:
Kommentteja yhteensä: 4
cwA04U , [url=http://fkgigjgdicpr.com/]fkgigjgdicpr[/url], [link=http://efctdaobsfzv.com/]efctdaobsfzv[/link], http://hgawmxxmndxo.com/
Kirjoittaja sanztbbvxmu 16.03.2012
cwA04U , [url=http://fkgigjgdicpr.com/]fkgigjgdicpr[/url], [link=http://efctdaobsfzv.com/]efctdaobsfzv[/link], http://hgawmxxmndxo.com/
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Pdz6Fx <a href="http://muyvfkfjuaaz.com/">muyvfkfjuaaz</a>
Kirjoittaja hvjpfxu 09.03.2012
Pdz6Fx <a href="http://muyvfkfjuaaz.com/">muyvfkfjuaaz</a>
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
These tpocis are so confusing but this helped me get the job done.
Kirjoittaja Mustafa 06.03.2012
These tpocis are so confusing but this helped me get the job done.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
Toisin Italiassa
Kirjoittaja My 20.01.2012
Italiassa viimeisimpien lääkäriohjeistuksien mukaan punaviiniä voi juoda puoli lasillista päivässä.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti

 

Päätoimittaja: Petra Houghton
Toimittaja: Jarkko Uro
Avustaja: Hanna Brockman
Forum-vastaava: Mira Heinonen


RSS-feed www.vau.fi

tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa sekä lapsille oikeita kirjoja oikeaan aikaan Vaukirja-kerhossa. Autamme lapsia ja vanhempia kehittymään yhdessä. Sandviks – Enriching young minds.