Alkoholi ja raskaus:
Alkoholi voi muuttaa vauvan ulkonäköä
Jokainen drinkki lisää riskiä vauvan ulkonäkömuutoksiin, kertoo tutkimus.
Riski, että sikiölle kehittyy alkoholisyndrooma eli FAS, on korkein ensimmäisen raskauskolmanneksen loppupuolella, kertoo tuore tutkimus. FAS aiheuttaa lapselle muun muassa muutoksia kasvonpiirteisiin.
Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan fetaalialkoholisyndrooman eli FAS:n riski on korkein, jos odottava äiti juo alkoholia raskauden ensimmäisen kolmanneksen lopulla, raskausviikoilla 7-12.
Tutkimus osoitti, että alkoholia nauttineilla äideillä oli suurempi riski saada alipainoinen tai lyhytpituisempi lapsi, samoin riski vauvan kasvojen ulkonäköpiirteiden muuttumiseen nousi selvästi. FAS-piirteisiin lukeutuvat pieni pää, pieni yläleuka, sileä ja ohut ylähuuli ja pienet, kapeat silmät.
Kun naiset joivat alkoholia 7. ja 12. raskausviikon välillä, kasvoi riski vauvan huulten muuttumiseen 25 prosenttia jokaisen nautitun alkoholiannoksen myötä. Pienipainoisuuden todennäköisyys kasvoi 16 prosentilla ja lyhyemmän syntymäpituuden todennäköisyys 18 prosentilla. Riski pieneen pään kokoon kasvoi 12 prosenttia.
Tutkimuksessa havaittiin, että ongelmia aiheuttava alkoholin määrä on erilainen jokaisella äidillä ja lapsella. Tämä tarkoittaa, että raskaudenaikaista turvallista alkoholiannosta ei voida määritellä, koska äiti ei voi tietää millainen alkoholinsietokynnys hänen vauvallaan on.
Lue: Pienikin määrä alkoholia raskaana riski
Tutkijat korostivat myös, että tutkimustuloksia ei pidä tulkita siten, että alkoholin käyttö olisi turvallista ennen 7. raskausviikkoa. Tutkimuksessa oli mukana vain elävänä syntyneet, joten se ei sisältänyt tietoja naisista jotka olivat saaneet keskenmenon mahdollisesti raskauden alkuviikkojen alkoholinkäytön seurauksena.
Tutkimuksen teki Kalifornian yliopisto.
Teksti: Hanna Brockman
Kuva: iStockphoto
Lähde:
UC San Diego: New Study Links Timing of Alcohol Exposure In Pregnancy and FAS Physical Features
Lue myös:
Jätä hömpsyt väliin
"Jos odotat, et ota"