Voiko ruokavalio auttaa ovuloimaan?

Ovulaatio ja ruokavalio

Terveellinen ja oikeanlainen ruokavalio auttaa ovulaatio-ongelmiin, Harvardin yliopiston tutkijat väittävät.
Kokojyväviljaa valkoisten jauhojen sijaan ja muita hitaita hiilihydraatteja verensokerin kurissa pitämiseksi, enemmän oliiviöljyä ja vähemmän transrasvoja sisältäviä tuotteita, kuten eineksiä ja keksejä, tohtorit Jorge Chavarro ja Walter Willett neuvovat vilkasta verkkokeskustelua herättäneessä The Fertility Diet –kirjassaan.
 
Pähkinöille kyllä, limsalle ei

”Hedelmälliseen” ruokavalioon tutkijoiden mukaan kuuluu myös pari annosta rasvaisia maitotuotteita, proteiinin lähteeksi pähkinöitä ja papuja lihan sijaan, foolihappoa sisältävä monivitamiinivalmiste, paljon hedelmiä ja vihanneksia, vähän virvoitusjuomia, kohtuudella kahvia ja teetä ja runsaasti vettä.

Päivittäinen liikunta on miesten mielestä tärkeää niin ikään kunnon kohottamiseksi ja painoindeksin aisoissa pitämiseksi.
 
Väite: Ruokavaliolla selvästi merkitystä

Kirjan anti perustuu tutkimukseen, jossa tuhansien raskautta yrittävien naisten ruokavaliota ja liikuntatottumuksia seurattiin. Näiden naisten keskuudessa jo yhden huonon tavan poistaminen ruokavaliosta pienensi hedelmättömyyden riskiä.
 
Esimerkiksi erittäin vähän kokojyväviljaa nauttivat naiset kärsivät 55 prosenttia todennäköisemmin ovulaatio-ongelmista kuin runsaasti kokojyväviljaa käyttävät. Kaikkia ruokavaliovinkkejä noudattavien riski putosi kirjan mukaan peräti 85 prosenttia.

Liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä?

Arvostetussa Newsweek-lehdessäkin viljalti palstatilaa saanutta The Fertility Diet –kirjaa ei kuitenkaan ainoastaan ylistetä.
 
Esimerkiksi New York Timesin kolumnisti Tara Parker-Pope ei ihastu tapaan, jolla tutkijat vetävät turhan suorat yhtäläisyysmerkit ruokavalion ja hedelmällisyyden välille. Hän muistuttaa artikkelissaan, että vain kaksi Harvardin herrojen teeseistä saa tuekseen kovaa tutkimustietoa:
 
Ensinnäkin foolihappo voi oikeasti auttaa ja toiseksi yli- tai alipaino voi selvästi vähentää raskaaksitulon mahdollisuutta.
 
Rahastusta epätoivoisilla naisilla?

Verkossa kirjaa on kommentoitu vilkkaasti.
 
”On häpeällistä rahastaa epätoivoisilla naisilla, jotka ovat valmiita tekemään mitä tahansa tullakseen raskaaksi”, kommentoi Sandra New York Timesissa.
 
Maailmantuskaansa purkava Sharon sanoo: ”En voi ymmärtää, miksi lapsettomuudesta täytyy ylipäätään pitää niin kovaa meteliä? Maailmassa on 6 miljardia ihmistä ja maapallo repeilee liitoksistaan jo nyt.”
 
Adele on sitä mieltä, että kirja on kohdistettu niille epätoivoisille, jotka eivät ole älynneet aloittaa lapsentekoa tarpeeksi aikaisin: ”Haloo! Sen siitä saa, kun odottaa liian kauan. Tällaisille kirjoille ei olisi tarvetta, jos ihmiset tekisivät lapsensa kaksikymppisinä, kuten luonto on tarkoittanut.”

Älä ole itsellesi liian ankara

Lapsettomuuden kanssa itsekin painiskeleva Laura pyytää malttia: “Tasapainoilustahan tässä on kyse: Että yrittäisi välttää ylenmääräistä stressiä muutenkin niin stressaavina aikoina. Että yrittäisi pitää huolta itsestään, mutta ei tuntisi liian huonoa omatuntoa lohdutuskakusta jälleen kerran epäonnistuneiden lapsettomuushoitojen jälkeen.”
 
 
Teksti: Petra Houghton
Kuva: iStockphoto
 
 
Lähteet:

New York Times: ‘The Fertility Diet’: Help or Hype?

 

 

 Lue myös:


Hedelmällisyyteen voi vaikuttaa
Huhki sopivasti
Lynkkaavat liukuvoiteet
Seksiä joka päivä



Lähetä kommentti
 
Nimesi:
Otsikko:
Kommenttisi:
Kirjoita tähän, mitä näet yllä:
Kommentteja yhteensä: 0

Päätoimittaja: Petra Houghton
Toimittaja: Jarkko Uro
Avustajat: Hanna Brockman, Jaana Kinnari


RSS-feed www.vau.fi

tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa sekä lapsille oikeita kirjoja oikeaan aikaan Vaukirja-kerhossa. Autamme lapsia ja vanhempia kehittymään yhdessä. Sandviks – Enriching young minds.