Hedelmällisyyteen voi vaikuttaa

Raskautta toivovan ei kannata vältellä aurinkoa. Pimeään vuodenaikaan D-vitamiinit kannattaa nauttia purkista.

Joskus lapsettomuutta selittää vaiva tai sairaus, joka pystytään selättämään vain lääketieteen keinoin, jos pystytään. Toisinaan lapsettomuudelle ei löydy yhtä selitystä vaan se on monen tekijän summa.

Poppaskonsteja hedelmällisyyden parantamiseksi ei ole, mutta elintavoilla on merkitystä myös lisääntymisterveydelle. Mitä hedelmällisyyden parantamiseksi kotikonstein on tehtävissä?

Tulehduskipulääkkeiden käyttöä kannattaa vähentää. Haitallisiksi ovat osoittautuneet varsinkin ne tulehduskipulääkkeet, jotka toimivat prostaglandiinien estäjinä. Näitä ovat muun muassa tutut käsikauppalääkkeistä löytyvät ibuprofeeni ja ketoprofeeni. Prostaglandiineja tarvitaan ovulaatiossa, sillä ilman sitä munarakkula saattaa jäädä puhkeamatta.

”Kipulääkettä voi ottaa muutamana päivänä ennen kuukautisia ja niiden aikaan, mutta erityisesti ovulaation aikaan ja sen jälkeen niitä kannattaa välttää”, gynekologi Valentine Akande kertoo Guardian-lehdelle.

Paino on hyvä pitää kurissa. Tämä pätee niin miehiin kuin naisiin.

”Mitä enemmän elimistössä on rasvaa, sitä enemmän se tuottaa estrogeenia, myös miehillä. Lian suuri määrä estrogeenia puolestaan voi vähentää siittiöiden määrää”, naistentautien erikoislääkäri Gabrielle Downey sanoo.

Älä välttele aurinkoa. Munasarjojen monirakkulatauti ja sen aiheuttamat häiriöt kuukautiskierrossa on yleinen lapsettomuuden aiheuttaja. Yalen lääketieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että D-vitamiinilisä vähensi munasarjojen monirakkulataudin riskiä peräti 99 prosenttia ja epäsäännöllisten kuukautisten riskiä 93 prosenttia.

Zita West, suositun brittiläisen hedelmällisyysklinikan perustaja, on puolestaan havainnut, että hänen klinikkansa asiakkaista jopa 50 % ei saa tarpeeksi D-vitamiinia.  D-vitamiinia saadaan kesäkuukausia auringosta, mutta pimeänä vuodenaikana vitamiinilisä on usein tarpeen.

Syö lihaa kohtuudella. Harvardin yliopiston tutkijoiden mukaan lasta yrittävän kannattaa pyrkiä tyydyttämään proteiinin tarpeensa kasvikunnan tuotteilla eikä niinkään lihalla. Myös American Journal of Obstetrics and Gynecology –lehdessä julkaistussa tutkimuksessa todetaan, että runsaasti lihaa syövien naisten elimistö tuotti enemmän insuliinia sekä insuliinin kaltaista kasvutekijää IGF-1:tä, joiden molempien ajatellaan heikentävän hedelmällisyyttä.

Unohda suuseksi. Syljen sisältämät ruuansulatusentsyymit saattavat vahingoittaa spermaa.

Yhden neuvon noudattaminen ei ehkä tee ihmeitä, mutta monesta pienestä muutoksesta on jo tutkimusten mukaan todellista hyötyä.

”Olemme havainneet, että ovulaatiohäiriöistä johtuvan lapsettomuuden riski putoaa kuudennekseen, jos lasta yrittävät noudattavat vähintään viittä lisääntymisterveyteensä vaikuttavaa elämäntapaohjetta”, Jorge Chavarro Harvardin yliopistosta sanoo.

 

 

Lähteet:

 

 

Lue myös:


Huhki sopivasti
Lynkkaavat liukuvoiteet
Seksiä joka päivä
Onko asennolla väliä



Lähetä kommentti
 
Nimesi:
Otsikko:
Kommenttisi:
Kirjoita tähän, mitä näet yllä:
Kommentteja yhteensä: 3
edellinen kommentoi..
Kirjoittaja vielä... 18.01.2012
--kuitenkin käsketään lisäämään D-vitamiini lisää.. Mitä ihmettä??
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
tarkoitin:
Kirjoittaja edellinen 18.01.2012
"D-vitamiinilisä vähensi munasarjojen monirakkulataudin riskiä peräti 99 prosenttia" ja sitten
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti
NIIN siis HÄ?
Kirjoittaja AannikI 18.01.2012
Suositellaan D-vitamiinia. Mutta ei suositella D-vitamiinia?
Ihme touhua.
Lähetä kommentti | Ilmoita asiaton viesti

Päätoimittaja: Petra Houghton
Toimittaja: Jarkko Uro
Avustajat: Hanna Brockman, Jaana Kinnari


RSS-feed www.vau.fi

tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa sekä lapsille oikeita kirjoja oikeaan aikaan Vaukirja-kerhossa. Autamme lapsia ja vanhempia kehittymään yhdessä. Sandviks – Enriching young minds.