A
d
s
Vau.fi
Vau.fi
 
 
 
 
 
 
 
 
Hyötyä ja huvia, tietoa ja ajanvietettä. Liity nyt!
  Käyttäjätunnus:  
Salasana:  
Muista salasana:  
Unohditko salasanasi? | Apua?

Rintamaidolla kolesterolia vastaan

Haluatko kommentoida tätä artikkelia? | Lähetä kommentti
20.8.2008 
Tuoreen katsaustutkimuksen mukaan rintaruokinta voi auttaa kolesteroliongelmien välttämisessä.

Imetys saattaa ehkäistä kolesteroliongelmia

Äidinmaidossa on enemmän kolesterolia kuin korvikkeessa, mikä saattaa tehostaa vauvan kolesteroliaineenvaihduntaa.

Tähän viittaavat tulokset, joiden perusteella rintaruokittujen kolesterolipitoisuudet ovat aikuisena pienemmät kuin pulloruokittujen.
 
Pelkkää rintamaitoa vauvana saaneiden kolesterolipitoisuudet olivat keskimäärin 0,15 mmol/l pienemmät kuin äidinmaidonkorviketta saaneiden.
 
 
Saattaa vähentää sydätauteja, mutta ruokavalion teho suurempi
 

Ero ei ole kovin suuri, mutta tutkijat laskevat, että se voi vähentää sydäntauteja. Vaikutus ei silti ole kummoinen verrattuna ruokavalion tai lääkkeiden tehoon.
 
Äidinmaidossa on enemmän kolesterolia kuin korvikkeissa, ja tutkijat arvelevatkin, että kolesterolin saaminen vauvana voi tehostaa kolesteroliaineenvaihduntaa.
 
Toisin kuin korvikkeissa, äidinmaidossa on myös hormoneja ja muita vauvaa hyödyttäviä aineita. Myös ne saattavat selittää tutkimuksessa havaitut suotuisat vaikutukset, vaikka tämän aineiston perusteella varmuutta ei olekaan.
 
Katsauksessa tarkasteltiin 17 tutkimuksen tuloksia. Seitsemässä tutkimuksessa tutkittiin lapsia, jotka olivat saaneet pelkkää äidinmaitoa vauvana. Tulokset julkaisi American Journal of Clinical Nutrition -lehti.
 
 
Copyright 2008 Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2008;88:305-314)
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/88/2/305
 
 
Lue lisää imetyksestä ja lapsen ravinnosta:

Imetys – kuinka usein on tarpeeksi?
Mitä vauva syö?
Imettäminen ei takaa hyvää tunne-elämää
Pitkään rintaruokitut lapset pysyvät hoikkina
Heti rinnalle
Täysimetyksen pitkittäminen saattaa lisätä allergiariskiä
Sokeri vie vauvan kivulta terän?
Nirsoilu kiristää pinnaa
Allergisten äidinmaidonkorvikkeet
Rintamaidolla kolesterolia vastaan
Vau.fi saa oman imetystukihenkilön
Tämä viikko on imetysviikko
Täällä syön minä
Saa nauttia!
Vauvan kielletyt ruoka-aineet
Ruokaa ja höpötystä
Monikäyttöiset rintapumput
Kätilöliitto: Suomalaisäidit imettävät liian vähän
Imettäminen vähentää äitien metabolista oireyhtymää
Voiko mies imettää?
Aiheuttaako pitkä täysimetys allergioita?
Masennuslääkitys voi lykätä maidoneritystä
Maukasta ja ravitsevaa
Molemmat äidit imettävät tytärtään
Yök, pahaa!




Lähetä kommentti
 
Nimesi:
Otsikko:
Kommenttisi:
Kirjoita tähän, mitä näet yllä:
Kommentteja yhteensä: 0
Share/Bookmark

Vau.fi-palvelun ja sitä kautta saatavilla olevan materiaalin osittainenkin kopiointi ilman lupaa on kielletty.

Copyright © 2001-2010 Sandviks/Vau.fi

/Vau.fi
Strandsvingen 14
4032 Stavanger
Norja

Tietoa palvelusta | Sivukartta | Käyttöehdot | Mediakortti

Sivustoa julkaisee lastenkirjakustantaja Sandviks,
jonka kirjakerho Suomessa on Vaukirja.

Tutustu myös muihin sivuihimme:
www.vaukirja.fi | www.ensiabc.fi | www.ensi123.fi | www.ensitietoni.fi