Onko ostoskäyttäytymisesi muuttunut sen jälkeen, kun tulit raskaaksi? Tavaratalojätti Targetin analysoijan Andrew Polen mukaan kaupat tietävät siunatusta olotilasta toisinaan jopa paljon ennen odottavan läheisiä.

Viimeksi päivitetty 19.4.2012

Kauppaketju Targetin leivissä työskentelevä Andrew Pole pystyy laskemaan uudella kaavalla hyvin tarkasti, onko amerikkalainen nainen raskaana vai ei. Pole pystyy määrittelemään ostosvalintojen pohjalta jopa lasketun ajan.


 


On useita ostoskäyttäytymisen muotoja, jotka paljastavat odottavan äidin. Yksi esimerkki on hajustamattomien voiteiden ostaminen. Polen tilaston mukaan odottavilla amerikkalaisilla äideillä on tapana ostaa toisen kolmanneksen paikkeilla suuria määriä hajustamatonta voidetta.

Toinen piikki ostokäyttäytymisessä on kalsiumin, sinkin ja magnesiumin ostaminen. Tyypillisesti ravintolisiä mätetään ostoskärryyn raskausviikolla 20 ja siitä eteenpäin.

Viimeisillään olevat naiset ostavat tyypillisesti suuria määriä hajutonta saippuaa sekä isoja puuvillapalloja. Yhdysvalloissa puuvillapalloja käytetään vauvan pyllyn pesemiseen.

Mainoksia teiniäidille

Target on kerännyt pitkään ihmisten ostoksia heidän luottokorttinumeroiden perusteella. Ketju on kerännyt myös kortinhaltijoiden persoonallisia tietoja. Tietojen pohjalta kauppaketju lähettää asiakkailleen yksilöityjä mainoksia.

Toisinaan täsmämarkkinointi aiheuttaa kiusallisia tilanteita. Target-kauppaketju sai selville erään teini-ikäisen raskaudesta ennen kuin hänen oma perheensä tiesi asiasta yhtään mitään. Tyttö sai vauvatarvikkeita sisältäviä kuponkeja kauppaketjulta. Tytön isä pillastui ja meni valittamaan myymälään.

”Yritättekö houkutella yläasteikäisiä tekemään lapsia”, isä kysyi paikallisen myymälän johtajalta.

Isä sai pahoittelevan puhelun myöhemmin. Myös isä pyysi anteeksi. Hän oli saanut kuulla tyttäreltään, että tämä on raskaana.

Miten Suomessa toimitaan?

Suomessa vähittäismyyntiä hallinnoi kaksi suurta ketjua: Kesko ja SOK. Molemmat keräävät tietoa ihmisten kulutustottumuksia etukorttijärjestelmän avulla. Näitä tietoja ei kuitenkaan käytetä yksilöidysti.

”S-etukortin käyttäjien tuotetasoisia ostotietoja ei yhdistetä yksittäisten asiakkaiden tietoihin”, S-ketjun konseptipäällikkö Minna Ojala kertoo.

Kerättyjä tietoja käytetään ainoastaan suurempien tilastojen pohjana.

”Tietoja voidaan käyttää toimipaikkojen valikoimaa kehitettäessä sekä markkinoinnin sisältöä suunniteltaessa”, Ojala kertoo.

Kuluttajatutkimuslaitoksen erikoistutkija Ari Peltoniemen mukaan raskauden todentaminen etukorttitietojen perusteella olisi Suomessakin mahdollista.

”Kauppaketjuilla on valmiudet tällaiseen täsmämarkkinointiin. Todennäköisesti lakipykälät eivät anna varsinaiseen täsmämarkkinointiin mahdollisuutta”, Peltoniemi täsmentää.

Teksti: Jarkko Uro
Kuva: Crestock

Lähde: Forbes

Lue myös:

Lapset mainonnan armoilla
Ekoajan kasvatusta
Hoitolaukussa kaikki tarpeellinen

Mitä mieltä olet artikkelista?