Lähes yksi vuotias pystyy ohjaamaan yhteispeliä uudella tavalla. Lapsi ymmärtää, että osoittamalla jotakin hän pystyy kiinnittämään vanhempien huomion siihen. Lapsi tavallaan kutsuu vanhemmat mukaan löytöretkellensä.

Viimeksi päivitetty 29.5.2011

Lapsen mielestä on erittäin jännittävää liikkua omin päin. Vauva kehittää jatkuvasti karkeamotorisia taitojaan ryömimällä, konttaamalla, nousemalla tukea vasten ylös, kävelemällä pöydänreunojen avulla, kiipeämällä huonekalujen päällä ja portaissa, seisomalla itse ja ottamalla kenties muutaman askeleen. Hienomotorisetkin taidot kehittyvät nopeasti. Tässä iässä monet lapset osaavat pinota kirjoja ja palikoita, kääntää ovenkahvaa, pyörittää numerolevyä, selata kirjaa ja ottaa esiin tavaroita laukustasi tai taskustasi.


 


Lapsi ymmärtää nyt sanan ”ei” ja matkii ääniä. Hän muistaa lähiaikoina tapahtuneita asioita, ymmärtää eleitä, kuten vilkuttamisen, sekä sanoo mielellään kaksitavuisia sanoja, kuten ”äiti” tai ”isä”. Kun yksivuotispäivä lähestyy, lapsi vaikuttaa aiempaa tietoisemmalta siitä, että hänellä itsellään on omia kokemuksia ja tunteita ja että hän pystyy välittämään niitä myös muille.

Lapsi seuraa vanhempiensa tunneilmaisuja saadakseen selville, onko jokin tilanne esimerkiksi vaarallinen vai hauska. Mikäli vanhemmat viestivät iloa, tulee se painottumaan myös lapsen tulkinnassa. Jotta lapsi oppisi tulkitsemaan ja ilmaisemaan tunteitaan, on tärkeää, että vanhemmat näyttävät omia tunteitaan ja että he kunnioittavat lapsensa tunteita.

 

Hyviä leluja

• pyöritettävät tai vedettävät lelut – tukevat taaperokärryt, nukenvaunut, leikkiruohonleikkuri tai -ostoskärryt

• leikkipuhelin

• kuvakirjat, kirjat, joissa on yksinkertaisia tarinoita, valokuva-albumi

• ämpäri ja lapio

• palikkalaatikko

• yksinkertaiset palapelit, mieluiten nuppipalapeli

Äänitä lapsen puhetta ja laulua. Anna hänen kuunnella omaa nauhoitettua ääntään

 

Piiloleikki

Piilota soittorasia, anna vauvan seurata ääntä ja yrittää löytää se. Laita esille kolme purkkia ja piilota lelu yhden purkin alle. Muuta purkkien järjestystä ja anna vauvan etsiä lelu.

 

Pinoa ja rakenna

Näytä lapselle, kuinka palikoita, tyhjiä pahvi-rasioita, munarasioita, maitotölkkejä ja muita pieniä laatikoita voi pinota. Näytä, kuinka torneja, siltoja ja tunneleita rakennetaan. Naura, kun rakennelmat romahtavat, jolloin lapsi oppii, että se ei haittaa.

 

Löydä nalle

Tee pieni loru, joka kertoo lapsen lempilelun etsimisestä, esimerkiksi: ”Nyt on nalle kadonnut. Pian löydän minä sut!” Kuvaile, minne nalle on kadonnut, sanomalla esimerkiksi, että se on jonkin alla, päällä, takana, sisällä tai ulkopuolella. Tähän leikkiin voit käyttää kaikkia pehmoleluja – vaihdat vain hahmon nimen lorussa.

Vesileikki

Anna lapsen harjoitella veden kaatamista, kun hän istuu kylpyammeessa. Anna lapsen täyttää kauhalla kippo. Voitte myös harjoitella kelluvien lelujen pyydystämistä kauhalla tai siivilällä. Muista aina pitää silmällä vedessä leikkivää lasta. 


”Riikka on rakastanut kylpemistä pienestä pitäen. Kylpemisestä tuli entistä hauskempaa, kun hän huomasi, että vettä voi kaataa kiposta toiseen. Hän voi istua kippoleikkinsä kanssa toimeliaana pitkiäkin aikoja, ja olen huomannut, että kaataminen onnistuu koko ajan paremmin.”

Sakari, 11 kuukautta vanhan Riikan isä

Palloleikkejä

Anna vauvan tutkia pehmeitä, erikokoisia, -värisiä ja -pintaisia palloja. Pyöritä pallo vauvan luo ja näytä, kuinka vauva voi pyörittää pallon takaisin. Heitä pallo ja anna vauvan yrittää ottaa se kiinni. Sano ”pomp, pomp” ja näytä kuinka pallon saa pomppimaan. Näytä myös vauvalle, kuinka hän voi pitää palloa ilmassa ja sitten päästää sen irti tai työntää palloa edessään lattialla ryömiessään.


Tee itse palikkalaatikko

Piirrä muutaman palikan ääriviivat kenkälaatikon kanteen ja leikkaa leikkurilla ääriviivoja myöten. Laita kansi laatikon päälle ja auta vauvaa laittamaan oikea palikka oikeaan koloon. Voit käyttää erimuotoisten palikoiden ääriviivoja ja kotoa saattaa löytyä muitakin sopivia esineitä. Pyöritettävät tai vedettävät lelut ovat suosittuja tässä iässä.

Iso ja pieni

Anna lapselle muutama mittakippo. Laita ne sisäkkäin lapsen katsoessa ja anna hänen sitten yrittää itse. Kun apsi ymmärtää jujun, voit lisätä kolmannenkin kipon. Kehu lasta hänen harjoitellessaan.

 

Pukeutumis-boogie

Kun puet vauvaa, voit laulaa samalla tilanteeseen sopivaa boogiewoogie-versiota. Pukiessasi paitaa, laula vaikka: ”Nyt oikea käsi ulos, ja oikea käsi sisään, oikea käsi sisään ja vähän vatkataan…” Tässä iässä lapsi on kiinnostunut isojen ja pienien lelujen suhteesta ja siitä, kuinka pieni lelu voi mahtua isomman sisään. Mittakipot ja lusikat ovat hyviä leluja, joilla tätä voi kokeilla. Lapsi myös mielellään hakkaa leluja toisiaan vasten sekä tyhjentää erikokoisia laatikoita täyttääkseen ne taas uudestaan.

 

Lue myös:

Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri

Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille

Vastasyntyneen leikki

Kolmikuisen leikki

Puolivuotiaan leikki

Yksivuotiaan leikki

Kaksivuotiaan leikki

Kolmevuotiaan leikki

Nelivuotiaan leikki

Monikkolasten ja erityislasten leikki

 

Lähteet:

Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm

Mitä mieltä olet artikkelista?