Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille

 

Leikki ja yhteispeli syntyvät yleensä spontaanisti. Näiden vinkkien avulla voit oppia tietoisesti luomaan mahdollisimman hyvät edellytykset yhdessäololle lapsen kanssa.

Tulostettava versio

Yksinkertaiset ja turvalliset lelut ovat parhaimpia leikkikaluja

Yksinkertaiset leikkikalut ovat usein myös parhaimpia. Pallot, kirjat ja palikat ovat perusleluja, joita lapsi käyttää monella eri tavalla vuosien ajan. Lapsella voi olla rajattoman hauskaa palikkakasan kanssa – olivat palikat sitten kankaisia, pahvisia, puisia tai muovisia. Vauva hihkuu naurusta kaataessaan palikoista kasatun tornin. Yksivuotias yrittää itse kasata tornin palikoista. Viisivuotias taas yrittää rakentaa jotain uutta joka päivä: kaupungin, autotallin, eläinpuiston tai talon.


Lapset tarvitsevat leluja, jotka antavat heille mahdollisuuksia valita, jotka innostavat heitä olemaan luovia, joita voidaan käyttää monella eri tavalla ja jotka opettavat sosiaalisesti, fyysisesti, älyllisesti ja luovasti heille jotakin maailmasta. Joka kerta, kun näitä leluja käytetään, on lopputulos ainutlaatuinen.

 

Tällaisia leluja ovat esimerkiksi pallot, rakennuspalikat, värikynät, magneetit, tarrat ja lelusoittimet. Sylilapset tarvitsevat leluja, jotka stimuloivat heidän aistejaan. Vauvaasi kiinnostavia leluja ovat esimerkiksi kuvat, joissa on kirkkaat värit ja selkeät ääriviivat, leikkimatto jumppakaarineen ja värikkäine leluineen, rikkoutumaton peili, pehmeä pieni nukke tai pallo, soittorasia sekä jalkahelistimet tai helistin, johon on hauska tarttua tai jota on hyvä pureskella.

 
Tärkeintä on olla leikeissä läsnä


Lapset tarvitsevat aikuisia, jotka ovat heistä kiinnostuneita ja heihin sitoutuneita, jotka viihtyvät heidän seurassaan ja jotka tutkivat maailmaa heidän kanssaan. Yhdessä oleminen luo läheisyyttä ja turvaa. Aito läsnäolosi, aika ja eläytyminen ovat lapsille tärkeämpiä kuin materia

On tärkeää luoda hyvät edellytykset lapsen leikeille. Tämä ei tarkoita sitä, että lapsi, jolla on paljon leluja, oppisi enemmän tai viihtyisi paremmin kuin lapsi, jolla on vähemmän leluja. Jopa kaikkein huonoimmissa kasvuympäristöissä on monia mahdollisuuksia leikkiin ja yhteispeliin. Pieni riisillä täytetty rasia on sopiva helistin. Pahvilaatikosta tulee hieno nukkekoti. Kattilan paukuttelu puukauhalla antaa lapselle yhtä hienon rytmin tunteen kuin muutkin tavat. Rajoja ei myöskään löydy sille, mitä lapsi voi keksiä muutaman kävyn ja tikun avulla.

 

Monet leikeistä ovat täysin riippumattomia tavaroista. Laululeikit, kuten ”körö, körö kirkkoon”, lasten lorut tai omien lorujen keksiminen ovat myös leikkejä ja samalla mainioita lapsen kielenkehityksen kannalta.


Pehmolelut

 

Jos lapsellesi muodostuu erityinen suhde tiettyyn nalleen, nukkeen tai muuhun leluun, saattaa olla hyvä antaa lelun olla lapsella, kun et itse ole lähettyvillä. Nämä lelut voivat toimia eräänlaisina äidinkorvikkeina.

 

Ammattilaiset käyttävät tästä usein käsitettä siirtymäobjekti. Tärkeät esineet saattavat auttaa lastasi käsittelemään rauhattomuuttaan silloin, kun et itse pysty olemaan läsnä. On tärkeää kunnioittaa lapsen pehmolelua, joten älä pese, korjaa tai muuta pehmolelua ilman lapsesi lupaa. Saattaa olla myös viisasta ostaa kopio samasta pehmolelusta, jos ensimmäinen sattuisi katoamaan. Ajan myötä lapsen kiinnostus lelua kohtaan häviää asteittain.

 

Kuinka vältät lapsen kyllästymisen leluihinsa

Valtava määrä leluja voi saada lapsen ymmälleen ja lapsi saattaa kyllästyä niihin. Yksi ratkaisu voi olla, että muutamia leluja poistetaan joka kuukausi. Ne palautetaan seuraavassa kuussa ja samalla muutamia leluja taas poistetaan. Lapsesta on hauskaa jälleen nähdä poissa olleet lelut. Leluja voi olla vaikeaa löytää suuresta lelulaatikosta. Tästä syystä pienemmät merkityt laatikot, joihin lelut on lajiteltu, ovat parempia ja lajittelusta voi myös tehdä hauskan leikin.

Paras tapa välttää sitä, ettei leluja kerry liikaa, on tietenkin olla ostamatta niitä liian paljon. Tee lelujen karsinta säännöllisin väliajoin ja heitä pois rikkinäiset tai pois annettavaksi liian kuluneet lelut. Tee jokavuotinen perinne lelujen lahjoittamisesta hyväntekeväisyyskohteisiin, lahjoita niitä pakolaisleireille, kriisikeskuksiin tai muihin hyviin kohteisiin. Mutta varo antamasta pois leluja, jotka ovat lapselle tärkeitä, kysymättä ensin häneltä.

Lelujen lahjoittaminen tarjoaa oivan tilaisuuden vedota lapsen antamiseniloon. Vakuuta lapsi siitä, että lelut menevät lapsille, joilla ei ehkä ennestään ole yhtään leluja.

 

Syntymäpäivinä ja jouluina leluja saadaan usein kerralla paljon. On hyvä miettiä muita vaihtoehtoisia lahjoja, esimerkiksi kokemusten tarjoamista. Elokuva- ja teatteriliput ovat hyviä vaihtoehtoja toivomuslistalle. Isovanhemmilta, jotka usein mielellään ostavat isoja lahjoja, lapsi voi toivoa koko perheen retkipäivää eläintarhassa tai huvipuistossa. Kirjoista, ääni-kirjoista ja CD-levyistä on lapselle pitkään iloa.

 


Ostaessasi leluja lapselle


Hanki sopivan kokoinen muovisylinteri, jonka avulla näet, mitkä esineet aiheuttavat tukehtumisvaaran, jos lapsi laittaa ne suuhunsa. Jos lapsi voisi vahingoittua tippuvasta lelusta, on kyseinen lelu liian painava lapsen leikkeihin.
Huolehdi, että lelut ovat hyvässä kunnossa eivätkä rikkoudu.

Pehmoleluissa ei saa olla nappeja, nauhoja tai muuta sellaista, joka voisi aiheuttaa tukehtumisvaaran.Tarkista kaikkien alle kolmevuotiaille tarkoitettujen pienten lelujen koko.Älä anna lapsen leikkiä leluilla, joissa on niin pitkä naru tai nauha, että se voisi kiertyä lapsen kaulan ympärille ja aiheuttaa tukehtumisvaaran.


Tutki kuluttajavertailuja ja testejä ennen kuin panostat kalliisiin leluihin.
Lelut, jotka on tarkoitettu pidettäväksi lähellä korvaa, eivät saa ylittää 80 desibelin äänenvoimakkuutta, jos lelu on hyväksytty kaikenikäisille lapsille. Lapsen tulee siis pystyä pitämään lelua korvaa vasten ilman, että kuulo vahingoittuu.

 

Ftalaatteja käytetään pehmentäjänä PVC-muoveissa. Ne eivät ole kemiallisesti sidoksissa muoviin, ja ne voidaan eritellä tuoteselosteessa. Jos lapsi jatkuvasti pureskelee tai imee tuotteita, joissa on ftalaatteja, voi tästä pitkällä aikavälillä syntyä terveydelle haittaa, esimerkiksi hedelmällisyys voi heikentyä. Ftalaattien käyttö on kielletty lasten leluissa. Lisää tietoa asiasta www.kuluttajavirasto.fi

 

Leikki ja turvallisuus


Noudata aina turvallisuusohjeita, äläkä koskaan jätä lasta leikkimään ilman valvontaa. Pikkulapsi saattaa keksiä luovia mutta vaarallisia tapoja tutkia ympäristöään. Muista myös säännöllisesti tarkistaa lapsen lelut vaaratilanteiden välttämiseksi, esimerkiksi huomataksesi löystyneet lelujen osat, jotka lapsi voisi nielaista.

Minkälainen on lapsen leikkiympäristö ulkona? On hyvä tarkistaa lapsen lähiympäristö ja mahdolliset riskit, esimerkiksi leikkipaikat, liikenteen aiheuttamat tekijät, vesi, lammet ja muut paikat, jotka voivat aiheuttaa hukkumisvaaran. Voit myös merkitä lapsen vaatteet nimellä ja puhelinnumerolla (ja muistuttaa lasta siitä, että niissä on merkintä). Pimeänä vuodenaikana tulee lapsella olla vaatteissaan heijastin.

 

Lue myös:

Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri

Vastasyntyneen leikki

Kolmikuisen leikki

Puolivuotiaan leikki

Yhdeksänkuukautisen leikki

Yksivuotiaan leikki

Kaksivuotiaan leikki

Kolmevuotiaan leikki

Nelivuotiaan leikki

Monikkolasten ja erityislasten leikki

 

Lähteet:

Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm

Päivitetty 17.10.2011
ILMOITUS

Etusivulla nyt


Lähetä kommentti
 
merkkiä jäljellä
Kommentteja yhteensä: 0



Päätoimittaja: Petra Lehto
Toimittaja: Jarkko Uro
Avustaja: Tiina Pokkinen
Forum-vastaava: Mira Heinonen


RSS-feed www.vau.fi

tarjoaa tukea vanhemmuuteen Vauvan odotus- ja Vauvan syntymä -opaskirjoissa ja Vau.fi-verkkopalvelussa sekä lapsille oikeita kirjoja oikeaan aikaan Vaukirja-kerhossa. Autamme lapsia ja vanhempia kehittymään yhdessä. Sandviks – Enriching young minds.